3 צפייה בגלריה
האחים הלל מנחם ז"ל ויגל יעקב ז"ל
האחים הלל מנחם ז"ל ויגל יעקב ז"ל
האחים הלל ויגל יניב ז"ל
האחים הלל ויגל יניב מהר ברכה, שהובאו למנוחות אתמול (שני) אחרי שנרצחו שלשום בפיגוע הירי בעיירה הפלסטינית חווארה שמדרום לשכם, הותירו את חבריהם המומים - והם עדיין מתקשים לעכל את הבשורה המרה. הלל (22) השתחרר רק לפני כחודש משירות משמעותי בחיל הים, בעוד אחיו יגל (20) עמד לסיים קורס חובשי רפואת חירום במד"א.
הלל היה סגן מפקד דבורה בחיל הים, והוא השתחרר מצה"ל רק לפני כחודש. "הלל היה הסגן שלי בשמונת החודשים האחרונים", סיפר סרן עידו בלאס, שהיה מפקדו הישיר. "היינו שותפים אמיתיים, עשינו הכול ביחד. אם זה בים ואם בחוף. הוא היה לוחם מדהים וחברותי ובגלל זה הוא יצא לקורס פיקוד בשלב מאוד מוקדם בשירות. לפני כחודש נפרדנו מהלל ויש מנהג אצלנו שמי שמסיים את השירות, כל אחד מהצוות מברך אותו אחרי שאוכלים ארוחת ערב".
3 צפייה בגלריה
הלל יניב ז"ל והצוות תחת פיקודו בדבורה חיל הים
הלל יניב ז"ל והצוות תחת פיקודו בדבורה חיל הים
הלל יניב ז"ל (באמצע), הצוות שלו בחיל הים ומפקדו (למטה)
(צילום: דובר צה"ל)
"חוויתי הרבה פרידות בשירות, אבל כזאת פרידה לא הייתה", המשיך בלאס. "שלוש שעות שכל הלוחמים היו עם דמעות בעיניים מהפרידה ממנו. היו שם מילים מצמררות ומרגשות, הרגשתי שבאמת כצוות נפרדנו ממנו. הודנו לו שהוא עשה אותנו אנשים יותר טובים. לכל אחד מהלוחמים היה קשר מאוד אישי איתו. עכשיו כל החבר'ה האלה הולכים לצאת לקורס פיקוד בעקבותיו, כי הוא היה מודל לחיקוי והערצה עבורם".
עד כמה הלל היה משמעותי בשירות אפשר להבין גם מההחלטה יוצאת הדופן שהתקבלה לאחרונה. "הלל נבחר להיות מצטיין הבסיס ביום העצמאות הקרוב, למרות שכולם ידעו שהוא היה אמור להיות כבר אזרח ותלמיד בישיבה", שיתף מפקדו לשעבר. "זאת פעם ראשונה שנותנים הצטיינות למישהו שבזמן הטקס כבר אמור להיות משוחרר. הודיעו לו את זה בשבוע שעבר והוא היה מאוד נרגש. זה מנחם לדעת שהוא ידע מזה, שהוא ידע כמה מעריכים אותו. הוא סחף אחריו את כל הצוות, הם העריצו אותו. הלל היה מגיע ראשון לבסיס ויוצא אחרון, מתעורר ראשון והולך לישון אחרון. פשוט מעורר השראה".
3 צפייה בגלריה
הלוויתם של האחים הלל מנחם ויגל יעקב יניב
הלוויתם של האחים הלל מנחם ויגל יעקב יניב
הלווייתם של האחים הלל ויגל יניב
(צילום: חיים גולדיטש)

את הבשורה הקשה נאלץ עידו לבשר ללוחמים, הפקודים של הלל. "מיד כשזה קרה חשבתי על איך אני מבשר את זה לצוות. היה הלם בקרב הלוחמים, זה רגע קשה. הדרך שהוא התווה מהדהדת. הוא הסתובב בבסיס בגאווה ושמחה גם כשהיה קל וגם כשהיה קשה, וזה ימשיך להדהד כאן. האופי שלהם עוצב בדמותו. עכשיו הכול עוד טרי, אבל בהמשך נדבר עם המשפחה על הנצחה. כי חשוב לנו להנציח אותו בפלוגה, על מי שהוא ועל כל מה שהוא עשה עבורנו".
יגל (20), אחיו של הלל, היה אמור לסיים בשבוע הבא קורס חובשי רפואת חירום בתחנת מגן דוד אדום בחדרה."הכרתי את יגל בתיכון ונפגשנו שוב בקורס", סיפר חברו דביר פרויס. "הוא היה חבר מדהים, בחור חייכן ואדיב שרק חיפש לתרום לחברה הישראלית ולעזור לאחרים. הוא חלם להגיע ליחידה מובחרת בצה"ל ולהגן על עם ישראל, אך נרצח בטרם הספיק. הוא היה חניך מצליח מאוד בקורס והיווה השראה לכולנו. זה רגע קשה מאוד ואני מחזק את משפחתו. יהי זכרו ברוך".

חובש בכיר במד"א גיל ביסמוט, תושב הר ברכה שטיפל ביגל והלל בזירה, ספד להם: "הגעתי לזירה ומיד זיהיתי את הפצועים. הם חברי משפחה קרובים והיה קשה מאוד לראות אותם כך. נלחמנו על חייהם, אך לצערנו הפציעות היו קשות ביותר ולא הצלחנו. יגל והלל ז"ל היו חברים של הילדים שלי, הם היו בני בית אצלנו. זו אבידה קשה וכואבת מאוד והלב לא יודע איך להכיל אותה. אני שולח תנחומים ומשתתף בצער הכבד של המשפחה היקרה".
מדריך הקורס שבו השתתף יגל, חובש בכיר במד"א אביהו גרסגרין, סיפר: "במשך כל הקורס ראיתי את יגל ז"ל, חניך ששואף ללמוד ולעזור, בחור חייכן ומקצועי במיוחד. בערב שלאחר הרצח קיימנו מפגש לזכרו עם חניכי הקורס בתחנת מד"א בחדרה. לא נשכח אותו, יהי זכרו ברוך".

גם מנכ"ל מד"א אלי בין ספד לאחים: "במגן דוד אדום מזועזעים, כואבים והמומים מהרצח הנתעב של שני אחים מלח הארץ, יגל והלל ז"ל, שנרצחו בדם קר בפיגוע הירי. יגל היה מלא באהבת חינם וברצון לתרום ולסייע לחברה הישראלית וכך עשה בחייו. הוא היה רגע לפני סיום קורס חובשי רפואת חירום במד"א, ולחבריו סיפר שהוא שואף להצטרף ליחידת האופנועים של הארגון כדי שיוכל להגיע במהירות לכל מקום ולהציל חיים, לצערנו הוא לא זכה להגשים זאת. אנו מחבקים את המשפחה, שולחים תנחומים גדולים ומשתתפים בצערם".
מחקירת הפיגוע עולה כי מחבל אחד לפחות נצמד לחלון הרכב שבו נסעו האחים בעיירה חווארה - וירה לעברם באקדח מטווח אפס. כוחות הביטחון עורכים מצוד אחר המחבל, בין היתר בכפרים באזור שכם. שעות לאחר הפיגוע החלו התפרעויות רחבות היקף שכללו שריפת בתים ורכבים על ידי מתנחלים. גורמי ביטחון בישראל אישרו כי בשלל האירועים נמנו עשרות פצועים פלסטינים.
פורסם לראשונה: 23:24, 27.02.23