האחים הלל מנחם (22) ויגל יעקב (20) יניב, תושבי הר ברכה, הם הנרצחים בפיגוע בחווארה. כך הותר לפרסום הערב (ראשון). לפי החשד, מחבל הגיע לחלון הרכב שבו נסעו השניים - וירה לעברם באקדח.
10 צפייה בגלריה
האחים הלל מנחם ז"ל ויגל יעקב ז"ל
האחים הלל מנחם ז"ל ויגל יעקב ז"ל
האחים יגל והלל יניב
10 צפייה בגלריה
האחים הלל מנחם ז"ל ויגל יעקב ז"ל עם משפחתם
האחים הלל מנחם ז"ל ויגל יעקב ז"ל עם משפחתם
בני המשפחה
מועד הלווייתם של שני האחים עדיין לא נקבע. אימם, אסתי, אמרה הערב בהקלטה שפרסמה לבני הנוער בהר ברכה: "חטפנו סטירת לחי אדירה מהקב"ה. אנחנו מנסים למצוא את הדברים הטובים והחסד. הייתה לנו הכנה מוקדמת, שבת משפחה, שיחות טובות עם הילדים. עשינו תמונה משפחתית. יש לנו חור, חור ענק בלב, ושום דבר, שום דבר לא יסגור את החור הזה. לא בנייה, לא הפגנה, לא שום דבר. גם שמחות במשפחה יהיו פלסטר. החור הזה יישאר, ואנחנו נלמד לחיות איתו".
האם קראה לבני הנוער בהר ברכה "לעשות שירות משמעותי בצבא", ו"להוסיף בלימוד תורה", והוסיפה: "אתם יכולים גם כמו שתמיד היינו עושים - מכינים מרק והולכים ומחלקים לחיילים. אין לי מילים שיכולות לנחם או להביע". מהמרכז הלאומי להשתלות נמסר כי הוריהם של הלל ויגל, שנשאו כרטיס אדי, "הסכימו לתרומת איברים על מנת להציל חיים". עוד נמסר כי קרניות עיניהם יושתלו בממתינים להחזרת מאור עיניים.
הלל בן ה-22, שלמד בישיבת הסדר בקריית שמונה, השתחרר באחרונה משירות בחיל הים, ובימים אלה חזר מהשירות לפרק לימודים במסלול ההסדר. "רק בשבוע שעבר הוא חזר לישיבה משירות ארוך בחיל הים", סיפר אליאב סמואל, מנכ"ל ישיבת ההסדר בקריית שמונה, שם למד הלל בשנה ד'. "הוא היה אהוב מאוד על החברים והרבנים, חלק בלתי נפרד מהישיבה ותלמידיה. היה תמיד עם חיוך, מסייע ועוזר בכל שניתן".
10 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל בזירת הפיגוע במחסום חווארה
כוחות צה"ל בזירת הפיגוע במחסום חווארה
(צילום: שאול גולן)
לדברי סמואל, "בשבוע שעבר הוא חזר לישיבה עם תום פרק הפיקוד ובחיוך כדרכו סיפר שלמרות שכמעט השתחרר, התקשרו אליו לומר לו שהוא מקבל תואר מצטיין על תפקידו". בישיבת ההסדר בקריית שמונה סיפרו כי לפני גיוסו לצבא, למד הלל חברותא בקביעות עם ראש הישיבה, הרב צפניה דרורי.
יגל, האח בן ה-20 שלמד בישיבת ההסדר בגבעת אולגה, התגייס גם הוא למסלול ההסדר - ובימים אלה אמור היה להתחיל הליכים לקראת גיוסו לצה"ל בשירות קרבי.
חברו הטוב של יגל מהישיבה, גלעד פרידמן, סיפר כי "יגל היה תלמיד חרוץ, אחד שלא מוותר לעצמו. הוא אהב ללמוד את שיעורי הגמרא, והיה מיוחד. איש טוב שלימד מהו הערך בין אדם לחברו. הוא היה חבר טוב של כולם, אהוד. הוא התלבט מתי להתגייס ולא ויתר, כי רצה לגדול בתורה. הוא רצה גם שירות קרבי ויכול היה להגיע לסיירות מובחרות".
10 צפייה בגלריה
יגל יעקב יניב
יגל יעקב יניב
יגל יניב. חברו הטוב מהישיבה מספר: "תלמיד חרוץ, אהוד וחייכן"
לדברי פרידמן, "בחמישי האחרון התראינו בישיבה בפעם האחרונה. הוא צחק עליי כי בדיוק עשיתי פאות. היינו חברים קרובים. אני והחברים לא מעכלים את האסון הכבד שפקד אותנו. החבר החייכן שתמיד עזר לכולנו והיה מיועד לשירות ביחידה קרבית נרצח וזה לא נתפס".
איגוד ישיבות ההסדר מסר כי "אנו מתפללים לחיזוק המשפחה היקרה, חבריהם בישיבות וביישוב, וכלל ישראל". רמ"ט האיגוד, אורי פינסקי, אמר כי "שמעתי בזעזוע גדול את הבשורה הקשה על הירצחם של האחים הקדושים תושבי הר ברכה שהיו בדרכם מהבית לישיבותיהם. אנחנו מבקשים לשלוח חיבוק גדול למשפחה היקרה".
10 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל בזירת הפיגוע במחסום חווארה
כוחות צה"ל בזירת הפיגוע במחסום חווארה
(צילום: שאול גולן)
10 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל בזירת הפיגוע במחסום חווארה
כוחות צה"ל בזירת הפיגוע במחסום חווארה
(צילום: שאול גולן)
גם שר האוצר בצלאל סמוטריץ' התייחס לפיגוע ולהירצחם של האחים, ואמר כי "הלב נקרע מצער. אני עצמי עברתי שם דקות ספורות לפני הפיגוע, וכל יום עוברים שם אלפים רבים של יהודים בדרכים. כל יהודי הוא מטרה עבור אותם מחבלים צמאי דם". בהמשך, הוסיף כי "הרב שלום יניב (אביהם של הנרצחים - אב"ק) יבדל"א הוא מורה בחסד שחינך חלק מילדיי בכיתה א'. בנו הלל הי"ד עבד איתנו במסירות רבה בהנהגה הצעירה של הציונות הדתית. עלם חמודות אידיאליסט, מוכשר ומסור. משפחה צנועה וצדיקה למופת שהיא פשוט ארץ ישראל היפה. ארץ אל תכסי דמם ואל יהי מקום לזעקתנו".
המועצה האזורית שומרון, שבשטחה נמצא הר ברכה, מסרה כי היא אבלה על רצח האחים. ראש המועצה יוסי דגן אמר בזירת הפיגוע כי "מדי שנה אנחנו מתריעים על אירועים קשים ועל אוזלת היד מול הטרור הפלסטיני. אנחנו חזקים ואנחנו נתגבר על הברברים מהרשות הפלסטינית. מהממשלה אני דורש - תהפכו כבר את השולחן. אני דורש מראש הממשלה, שר הביטחון וכל השרים להחזיר את המשלחת משיחות הסרק בעקבה. די ל'מחוות ביטחוניות' כשהעם היהודי נשפך כאן בחווארה בירושלים ובכל מקום. צריך לצאת למבצע כנגד הטרור".
בינתיים, כוחות צה"ל ממשיכים במצוד אחר המחבל שרצח את השניים - בין השאר בכפרים סביב שכם. באוגדת איו"ש פועלים בציר המודיעיני כדי לזהות את המפגע, ופועלים גם להשגת תיעודים מהמקום באמצעות פריקת מצלמות אבטחה באזור. בצבא בודקים גם איך הגיע המחבל לזירה - ובאיזו דרך נמלט - אחרי שמוקדם יותר דווח כי האש נפתחה בכלל מרכב חולף.
ראש מועצת בית אל, שי אלון, שהיה בזירת הפיגוע, סיפר מוקדם יותר: "הירי התרחש ממש מאחוריי. זה היה נראה נורא - הירי היה מטווח אפס". הוא הוסיף כי את הכוחות בשטח והחל לתפעל את האירוע יחד עימם. "אתה מוקף מימין ומשמאל, אין אפשרות לצאת. לא ייתכן שמחבלים יכולים להחזיק נשק בכזו קלות ולירות בחופשיות מטווח אפס לאור יום. זה איום ממשי על התושבים היהודים באזור", הוא אמר.
בשיחה עם ynet הוסיף אלון: "שמעתי צרורות. ממש הייתי בטוח שיורים עליי והייתי בטוח שפגעו בי. ראיתי אנשים מתים וטסתי לחיילים. אני ממש בהלם. מעולם לא חוויתי חוויה שכזו. שמעתי צרורות של בין 10 ל-15 כדורים. אני מסדיר נשימה".
העיירה חווארה, שם התרחש הפיגוע, נמצאת על כביש 60, ציר תנועה ראשי בשומרון, שמשמש את תושבי ההתנחלויות ששוכנות בגב ההר. הכביש משמש גם את הפלסטינים - תושבי העיירה, ואת אלה המגיעים לשכם מדרום. במקום התרחשו בעבר כבר פיגועים, בין השאר בעקבות החיכוך בין הפלסטינים לתושבים היהודים שנוסעים באזור.