פעם אחת בלבד בעיר הבה"דים, ועוד 48 שעות בבית לאחר מאבק ארוך שניהלו ההורים. זה הזמן שהוקצב ללוחמים בסדיר בחטיבת הצנחנים להתרעננות, וכחודש לאחר המאבק שניהלו - כעת הוריהם שוב מוחים על התנהלות החטיבה בנושא, שלדבריהן אינה זהה לשאר החטיבות.
בנו של גדי לנדאו משרת בצנחנים ונמצא חודשים ארוכים בלחימה. לנדאו סיפר ל-ynet: "מ-7 באוקטובר עד היום הגדוד של הילד יצא פעם אחת ל-48 שעות הביתה, ועוד מספר ימים לרענון בעיר הבה"דים. אנחנו לא באים בתלונות כי ברור לנו המצב, וברור לנו שאין מה לעשות כי העדיפות היא למשרתי המילואים שיש להם משפחות". עם זאת, הוא הצביע על שתי בעיות מרכזיות בהתנהלות החטיבה: "יש תחושה שהמח"ט סופר את הימים מהכניסה שלהם לעזה אחרי התרעננות בלבד. כלומר, הוא אמר להורים שמבחינתו ילדיהם התחילו את הלחימה לפני 30 יום, כשהם חזרו מהתרעננות".

2 צפייה בגלריה
פעילות לוחמי חפעילות לוחמי חטיבת הצנחנים בחאן יונסטיבת הצנחנים בחאן יונס
פעילות לוחמי חפעילות לוחמי חטיבת הצנחנים בחאן יונסטיבת הצנחנים בחאן יונס
פעילות לוחמי הצנחנים ברצועה. "אנחנו בנתק מוחלט מהם"
(צילום: דובר צה"ל)
הבעיה השנייה, לדבריו, נעוצה בכך שחטיבות אחרות יצאו הביתה יותר: "גולני, למשל, יצאה מעזה לרגילה. גם גבעתי. החטיבה היחידה שלא יצאה זה הצנחנים. צריך להגיע לאיזשהו הסדר גם מבחינת הסדירים, שכולם יזכו לאותם תנאים". לנדאו סיפר כי גם שיחות טלפון ההורים לא מקבלים מילדיהם. "הם חזרו לחאן יונס לפני יותר מחודש ימים, שבמהלכם זכינו לטלפון אחד, ואמרו שזה בגלל בעיות תקשורת, אבל מילואימניקים הצליחו להתקשר משם. גם אחרי שניתנה הנחייה של אלוף פיקוד דרום לאפשר לחיילים לפחות שיחה פעם בשבוע זה עדיין לא קורה. אנחנו בנתק מוחלט מהם".
"לא צריך להחזיק אותם כל כך הרבה זמן בפנים", טוען לנדאו. "ההורים כבר 120 יום נמצאים בסיטואציה מפחידה ולא ישנים בלילות, כשבכל יום זה נעשה קשה יותר. יש חששות טבעיים, והאפשרות לדבר עם הילד לפעמים נותנת כוח. הקשר עם ההורים יכול לעזור לשני הצדדים. חייל שנלחם כל כך הרבה זמן צריך קצת את הזמן שלו להתרענן ולתת מרגוע לנפש. את ההשלכות של ההתנהלות הזו אולי לא נראה עכשיו, אבל מאוד סביר להניח שהן יתגלו בעתיד כשהם ישתחררו".
עדי, שגם בנה משרת בצנחנים, הביעה את זעמה על התנהלות החטיבה בשיחה עם ynet. "היינו בטוחים שהם למדו את הלקח ושום דבר לא קרה. הייתה לי תקווה שזה יוסדר שהם יפיקו לקחים ולא הייתה שום למידה. הם יצאו לפני חמישה שבועות והם כבר למעלה מחודש בתוך הרצועה, ולי הייתה שיחת טלפון בודדת. הם טוענים שאין שם קליטה", היא סיפרה.
לדבריה, נמסר לחיילים שיצאו להתרעננות באמצע חודש פברואר אך כעת זה נדחה לחודש מרץ. "הסרט הזה חוזר על עצמו שוב. הם גם נמצאים שם בתנאים לא תנאים, לא יכולים להתרחץ ואין שירותים. בנוסף לכך, יש את הפן הנפשי, לקבל את התמיכה מהמשפחה", היא מדגישה.
2 צפייה בגלריה
תא״ל דניאל הגרי
תא״ל דניאל הגרי
התייחס לסוגיה בפעם הקודמת, והבהיר: "אנחנו ערים לכל ביקורת". הגרי
(צילום: דובר צה"ל)
עם זאת, היא אומרת, "ברור שזו מלחמה קשה, ולהכניס ולהוציא כוחות זה לא פשוט", אבל לדבריה, "אי אפשר עוד פעם להתנהל באותה צורה כשיחידות אחרות יוצאות להתרעננות. אין שום למידה מהסבב הקודם כשניהלנו מלחמה ובסוף הם יצאו".
בפעם הקודמת שההורים נלחמו כדי שילדיהם יצאו להתרעננות, נזכיר, התייחס לכך דובר צה"ל בעצמו, תא"ל דניאל הגרי, בעדכון שהעניק לתקשורת. "אנחנו ערים לכל ביקורת", אמר אז הגרי, והוסיף: "אני באופן אישי מסתכל על זה, לפעמים אני מדבר עם ההורים בעצמי. משפחותיהם של הלוחמים, והחיבוק שהם מעניקים להם, הוא חלק מרכזי בלחימה".
מדובר צה"ל טרם נמסרה התייחסות.