מבצע חיסוני הילדים לא ממריא - על אף העדויות של ההורים לאלו הסובלים מפוסט-קורונה: על פי הנתונים הרשמיים של משרד הבריאות' עד כה חוסנו כ-121 אלף ילדים בני 5 עד 11 במנת החיסון הראשונה. מדובר במעט פחות מ-10% מהילדים בגילים אלה. לשם השוואה, שיעור המתחסנים בגילים 12 עד 15 עומד על 60% ובקרב בני 16 עד 18 שיעור ההתחסנות הוא 77%. כל זאת, למרות תסמונות הפוסט-קורונה. "הוא סבל, ואני סבלתי איתו", סיפרה תושבת צור הדסה שרה ביטן על בנה ערן, בן שלוש.
בשבועות האחרונים חלה ירידה במספר המתחסנים במנה הראשונה. מיום שלישי בשבוע שעבר ועד אתמול קיבלו 32,849 ישראלים - רובם ילדים - את מנת החיסון הראשונה, זאת לעומת 47,299 מתחסנים במנה הראשונה בשבעת הימים שקדמו להם. מדובר בירידה של כ-30% במספר המתחסנים במנה זו. עוד עולה מהנתונים כי כמחצית מהמאומתים בשבועות האחרונים הם בני פחות מ-11. לפי שעה 3,596 מהחולים הפעילים הם תלמידים, כלומר כ-58% מסך כל החולים הפעילים. עם זאת, אין אף חולה קשה מתחת לגיל 16.
4 צפייה בגלריה
ערן ביטן
ערן ביטן
ערן ביטן. אושפז לשבוע, חודש אחרי שנדבק והחלים
(צילום: רויטרס)
4 צפייה בגלריה
ערן ביטן
ערן ביטן
ערן ואמו שרה
(צילום: רויטרס)
במשרד הבריאות, במשרד החינוך ובשלטון המקומי דווקא מרוצים מנתוני ההתחסנות בקרב ילדים בני 11-5 מאז החל בתחילת השבוע פיילוט החיסונים בבית ספר ב-81 מוסדות חינוך ברשויות שנבחרו. מהנתונים עולה כי ביומיים הראשונים של הפיילוט התחסנו יותר מ-3,200 ילדים ברשויות המשתתפות. לפי נתוני משרד הבריאות, בבוקעתא התחסנו 246 ילדים, בכפר קאסם 235 ובמבשרת ציון 196. ביתר היישובים מספר המתחסנים היה קטן יותר.
במשרד החינוך פירטו כי ב-81 המוסדות שבהם מתקיים פיילוט החיסונים לבני 5-11 יש פוטנציאל של כ-30 אלף ילדים שאינם מחוסנים ואינם מחלימים ויכולים להתחסן בפיילוט. ביום הראשון חוסנו ב-36 מוסדות 1,294 תלמידים מתוך כ-13,500 תלמידים וביום השני חוסנו ב-45 מוסדות נוספים 1,941 תלמידים מתוך כ-16,900 תלמידים. שרת החינוך יפעת שאשא ביטון פיטרה השבוע את מנכ"ל המשרד יגאל סלוביק שהוביל את מבצע החיסונים. המחליפה שבחרה דלית שטאובר תומכת גם היא בחיסונים בבתי הספר.
במשרד הבריאות מסרו כי לאור ההיענות הגבוהה, בימים הקרובים תתוגבר כמות הצוותים המחסנים בכדי להנגיש את המענה ליותר ישובים. בשני המשרדים מעריכים כי כפי שהיה גם אצל הילדים הגדולים יותר, כך גם בקרב בני 11-5 חלק מהורים ממתינים לראות את ההשפעות אצל הילדים שחוסנו.
4 צפייה בגלריה
ערן ביטן
ערן ביטן
ערן ביטן. "חשוב לי להגיד לכולם - יש סכנה"
(צילום: רויטרס)
4 צפייה בגלריה
חיסוני ילדים בבית ספר אל זיתון בבועינה נוג'ידאת
חיסוני ילדים בבית ספר אל זיתון בבועינה נוג'ידאת
מתחסנים בבועיינה נוג'ידאת
(צילום: אפי שריר)

אם הם ידברו עם שרה ביטן מצור הדסה, התשובה שלה תהיה ברורה - לכו להתחסן. חודש חרי שבנה ערן, בן 3, החלים מקורונה, היא מיהרה איתו לחדר מיון. הוא סבל מחום גבוה, עיניו היו אדומות, בטנו כאבה והוא בכה ללא הפסקה. ערן אובחן כסובל מ-PIMS, תסמונת פוסט קורונה, ואושפז לשבוע. "חשוב לי להגיד להורים, לאמהות, לכולם, שיש סכנה. הם צריכים לדעת", אמרה ביטן בריאיון לרויטרס. "הוא סבל המון, ואני סבלתי איתו".
"פוסט קורונה ו-PIMS צריכים להיות שיקולים מרכזיים לפני שמתחסנים", אמרה ד"ר ליאת אשכנזי הופנונג מבית החולים לילדים שניידר. היא ציינה כי בשניידר טופלו כ-200 ילדים שסבלו מ"לונג קוביד". לדבריה, זה כנראה רק "קצה הקרחון". ד"ר אשכנזי הופנונג ציינה כי רבים מהילדים והנערים שהיו בעבר בריאים סובלים חודשים לאחר שנדבקו בקורונה מקוצר נשימה, עייפות, כאבי חזה וכאבי ראש, בין היתר.
"זה משנה דרמטית את איכות החיים", הוסיפה. "פעולות פשוטות כעלייה במדרגות, ריצה לאוטובוס או אפילו עמידה או הליכה הופכות לקשות". היא ציינה כי לחלק מהילדים היו סימפטומים דמויי אסטמה, ופעוטות שהחלו ללכת חזרו לזחול בגלל שהיו כה עייפים - אחרי שכבר נחשבו כמחלימים מהנגיף.
פורסם לראשונה: 22:57, 14.12.21