ביום שני בבוקר, זמן קצר בלבד אחרי שפגה השפעת ההרדמה מניתוח הבקע שעבר, כשהוא עדיין במיטתו בבית החולים הדסה עין כרם ועוד לפני שהתפנה לעיסוקיו האחרים, מיהר ראש הממשלה בנימין נתניהו לקיים שיחות טלפון עם נציגים מהמפלגות החרדיות. הייתה לו סיבה טובה לכך. הסערה הציבורית סביב גיוס בני הישיבות אמנם שככה מעט, אולם הסערה הפוליטית עדיין בעיצומה, אוספת רוח וכוח, אולי בדרך להפוך להוריקן.
הכנסת יצאה שלשום (רביעי) לפגרה תחת ביקורת ציבורית רחבה שנעוצה בנסיבות הביטחוניות והחברתיות. כשברקע מלחמה בעצימות נמוכה, כשמשפחות החטופים מעלות הילוך ודורשי הקדמת הבחירות יוצאים לרחובות, נדחק נושא גיוס החרדים לשולי סדר היום אף שהוא המאיים ביותר על חזרת הכנסת לפעילות אחרי החגים. לא פחות. קשה להפריז בדרמה שמהווה שעון החול האוזל מעל תקציבי הישיבות.
1 צפייה בגלריה
נתניהו וגולדקנופף
נתניהו וגולדקנופף
השר גולדקנופף וראש הממשלה נתניהו. סערה בדרך
(צילום: Abir Sultan/Pool Photo via AP)
לאורך היום האחרון של המושב עסקו הח"כים באופן פומבי בנושאים אחרים לחלוטין - אפשרות התגובה האיראנית לחיסול בסוריה, סיכויי המו"מ מול חמאס לעסקת חטופים והעימותים הפוליטיים השגרתיים. על הגיוס איש כמעט לא דיבר בקול, אבל העננה עדיין מרחפת. בליכוד יש מי שמנסים לשכנע שהנושא פתיר, ושהוויכוח מול הפוליטיקאים החרדים על מכסות הגיוס אינו מהותי אלא סמנטי. עניין של ניסוח. על העקרונות המובילים, הם מתעקשים, יש הסכמה: כל מי שאינו לומד תורה ותופס טרמפ על מי שכן - יגויס לצבא בגיבוי יהדות התורה וש"ס. הבעיה מתחילה ונגמרת בניסוח שיופיע על מסמך החקיקה: איך יוצרים להטוטי מילים שירגיעו את הציבור הכללי ולא יעלו על בריקדות את הציבור החרדי.
ההודעה של לשכת נתניהו בתחילת השבוע על הניתוח שיעבור הגיעה בעיצומה של הדרמה וזעם החרדים על בג"ץ. ראש הממשלה היה מצוי בשיאה של מלאכת תחזוק הקואליציה שלו שבמסגרתה העביר לחרדים מסר נחוש עיקרי: מה שלא יהיה, אסור ללכת לבחירות. זו הסיבה לטלפונים הדחופים שקיים ביום שני בבוקר מבית החולים.
אלא שמלאכת התחזוק הזאת, מקצועית ומיומנת ככל שתהיה, לא מספיקה. השבוע סיפק בכיר חרדי את תרחיש האימים שממנו חושש נתניהו: "בוקר אחד, כמו רעם ביום בהיר, יכול לצלצל טלפון בבתיהם של נציגי המפלגות החרדיות, בעיקר יהדות התורה. על הקו יהיה נציג מועצת גדולי התורה שיורה להם במשפט קצר להגיע מיידית לפגישה. מרגע שיובהר להם בפגישה שכזאת שעליהם לפרוש מהממשלה ולפזר את הכנסת - לא תהיה דרך חזרה ולא יהיה אדם אחד שיוכל להשפיע על המשך האירועים".
לטענת הבכיר החרדי, הפלונטר הפוליטי הסבוך שרואה הציבור החילוני הכללי לא קרוב אפילו להמחיש את עוצמת המהומה שתגיע מהשטח החרדי. כל שוטר תנועה שיעצור צעיר חרדי על עבירה שגרתית ויגלה ברישומים שהתחמק מגיוס, יתריע על כך למשטרה הצבאית ויסבך את הצעיר. כל משפחה חרדית שתגיע לנתב"ג בדרך לחופשה או ביקור משפחתי בחו"ל תקפיץ התראה במחשבי משטרת הגבולות. "מקרה ועוד מקרה ועוד מקרה, יחד הם ייצרו לחץ על המערכות", מסביר הבכיר את החשש. "התלונות והזעם יתנקזו לרבנים בערים ובישיבות ומשם לגדולי התורה. אין לדעת מה יעשה עומס הפניות ואיזו הוראה תצא בעקבות זאת מחצרותיהם".
ואם זה יקרה, לא משנה כמה היגיון פוליטי ינסו לטעת נתניהו ומקורביו בלבבות של המנהיגים החרדים. אפשרות לפיזור הכנסת על ידי מועצת גדולי התורה היא לא סתם תרחיש תיאורטי. אם ייצא לפועל, הוא גם יהיה סופי.