ראש הממשלה בנימין נתניהו עבר הלילה (בין ראשון לשני) ניתוח בהרדמה מלאה בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים, אחרי שבבדיקה שעבר שלשום התגלה אצלו בקע. את מקומו מילא שר המשפטים יריב לוין, שמחזיק גם בתואר סגן ראש הממשלה.
לקראת השעה 02:00 עדכן בית החולים כי "בחדר הניתוח בהדסה עין כרם, הסתיים בהצלחה ניתוח הבקע של ראש הממשלה". פרופ' אלון פיקרסקי, מנהל האגף הכירורגי שביצע את הניתוח, אמר כי "הניתוח עבר כמצופה ובהצלחה וראש הממשלה ער, מתאושש ומשוחח עם משפחתו".
3 צפייה בגלריה
ישיבת הממשלה ביום ה-86 למלחמה
ישיבת הממשלה ביום ה-86 למלחמה
(צילום: מרים אלסטר)
בלשכת נתניהו אמרו אתמול שהבקע התגלה במהלך "בדיקה שגרתית" במוצאי השבת, וכי בהתייעצות עם רופאיו הוחלט שיגיע להדסה ויעבור את הניתוח. גורמים בסביבת נתניהו ציינו כי הוא לא חש בכאבים. ל-ynet נודע שהבדיקה התבצעה על ידי רופאו האישי של ראש הממשלה, ד"ר הרמן צביקה ברקוביץ' - לאחר שנתניהו חש תחושה לא נוחה בבטנו. שרים שהשתתפו בישיבת הממשלה אתמול בבוקר ציינו כי נתניהו נראה להם "בסדר גמור", וכי לא זיהו דבר מה חריג אצלו. הבדיקה, יצוין, לא נערכה בבית החולים הדסה.
הניתוח, שאותו כאמור ביצע פרופ' פיקרסקי, מנהל האגף הכירורגי של הדסה עין כרם, כרוך בהתאוששות של יום אחד לפחות. עד לניתוח נתניהו המשיך בלוח הזמנים שלו - ואתמול הוא נפגש עם רעייתו שרה במשרדו בירושלים עם משפחות החיילות החטופות, קיים מסיבת עיתונאים והשתתף בדיון של קבינט ניהול המלחמה.
נתניהו התייחס למצבו הבריאותי במסיבת העיתונאים שקיים אמש, וכשנשאל אם ראוי לחשוף את הדוח הרפואי שלו אמר: "הדוח הרפואי שלי חשוף וידוע. יש כאן טרלול גדול, אין גבול לטרלול. אשתי הייתה בניתוח אפנדציט - והסבירו שהיא הייתה שבוע בווינה, אני הייתי חולה שפעת - הסבירו שהייתי במעייני הישועה. אין גבול לשקר הזה". לדבריו, "עברתי בדיקה ואני מודה לאנשים שהספיקו להתקשר, כולל כתבים, ולדאוג לבריאותי. אני אעבור את הטיפול בהצלחה ואחזור לפעולה מהר מאוד".

מזכיר הממשלה יוסי פוקס ערך אמש משאל טלפוני בין השרים כדי לאשר את מינויו של שר המשפטים לוין לממלא מקום ראש הממשלה, בזמן שנתניהו מנותח. בצעד חריג, סירב שר הכלכלה ניר ברקת לתמוך במינוי הזמני של עמיתו מהליכוד - מבלי להסביר מדוע.
לוין, כאמור, מילא את מקומו של נתניהו בזמן הניתוח. אך במקרה של נבצרות בשל חוסר כשירות רפואית אין בחוק ממלא מקום לראש הממשלה, שכן נתניהו מעולם לא שש למנות לעצמו אחד כזה. המשמעות היא שכשראש ממשלה מכהן נמצא בנבצרות בשל סיבה רפואית, על השרים להתכנס לישיבה דחופה שבה ייבחר אחד מהם, שהוא גם חבר כנסת, לממלא מקום זמני למשך כשלושה חודשים.
ביולי האחרון כיהן לוין כראש ממשלה זמני למשך שעה ו-20 דקות, בזמן שנתניהו עבר הליך להשתלת קוצב לב. בינואר 2023 עבר נתניהו בדיקת גסטרו יזומה ושגרתית תחת טשטוש חלקי, ואז השר לשעבר אריה דרעי מילא את מקומו בזמן הבדיקה.
3 צפייה בגלריה
יריב לוין
יריב לוין
לוין. ממלא זמנית את מקומו של ראש הממשלה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
נתניהו בן ה-74 עבר ניתוח דומה באוגוסט 2013. בקע (שנקרא גם שבר, קילה והרניה) הוא בליטה שנוצרת כתוצאה מהידחפות של איבר דרך דופן הבטן. בין 10-5 אחוזים מהאוכלוסייה סובלים מבקע מפשעתי. הסיכון של גבר לפתח במהלך חייו הרניה מפשעתית הוא כ-25%, ואילו אצל אישה מדובר בסיכון שהוא נמוך מ-5%. הטיפול היחיד לתיקון בקע הוא ניתוח, וזהו אחד הניתוחים הנפוצים ביותר.
ביולי אשתקד, נזכיר, הושתל בגופו של נתניהו קוצב לב - כמה ימים אחרי שנרשמה אינדיקציה חריגה ממכשיר לניטור לבבי (הולטר תת-עורי) שהושתל גם הוא בגופו. בית החולים שיבא בתל השומר, שבו נערכה השתלת קוצב הלב, ציין אז כי ההליך עבר בהצלחה וללא סיבוכים. נתניהו עצמו אמר אז לאחר שחרורו מבית החולים: "כפי שאתם רואים, שלומי מצוין".
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה נתניהו בשייט בכנרת
ראש הממשלה נתניהו בשייט בכנרת
הבילוי בכינרת ביולי 2023, שלאחריו הושתל בגופו של נתניהו קוצב לב
בבית החולים שיבא ציינו אז כי הפרעת הקצב הזמנית שאובחנה ואשר הובילה להשתלה הייתה קצרה, אבל החשש של הרופאים היה מפני הפרעת הולכה ארוכה ומשמעותית יותר בהמשך שעלולה לגרום לסכנת חיים. כמה ימים לפני השתלת קוצב הלב, חש נתניהו ברע ופונה לחדר המיון בשיבא. לשכתו מסרה אז כי הוא התלונן על סחרחורת לאחר שבילה בכינרת בשעות החום. הוא עבר את הבדיקות בחדר הצנתורים במחלקה הקרדיולוגית, ובעקבות כך הושתל בגופו המכשיר לניטור לבבי. אותו מכשיר צפצף והוביל להחלטה להשתיל את קוצב הלב.
כאמור, נתניהו עבר ניתוח ראשון בבקע הטבור באוגוסט 2013. נתניהו הובא אז לבית החולים הדסה עין כרם בעקבות תחושת כאבים, הוא נבדק אז על-ידי רופאו האישי ד"ר ברקוביץ' וכן על-ידי מומחה לכירורגיה, שקבעו כי יש לנתחו. האבחנה הראשונית של הרופאים הייתה אז חשש לבקע, והיא אומתה בבדיקת CT. בסביבתו של נתניהו אמרו לאחר שחרורו מהניתוח ב-2013: "מצב רוחו מצוין, הוא ירד לחדר הניתוח באופן עצמאי על רגליו ולא בכיסא גלגלים. בבדיקות שנערכו לו טרם הניתוח נמצאו לחץ דם ודופק תקינים, והוא קרא לפני הניתוח את הספר 'הארץ המובטחת של צ'רצ'יל'".
פורסם לראשונה: 23:50, 31.03.24