2 צפייה בגלריה
 ארכיון
 ארכיון
ארכיון
(צילום: MCT)
לוויין חדש, שרוסיה צפויה לשגר ביום שלישי הקרוב, צפוי לשפר מאוד את יכולתה של איראן לרגל אחר מטרות צבאיות במזרח התיכון. אך קודם לכן מתכוונת מוסקבה להשתמש בעצמה בלוויין, כדי לאסוף מידע באוקראינה. כך אמרו ל"וושינגטון פוסט" גורמי ביטחון במערב.
סוכנות החלל הרוסית הודיעה כי היא תשגר את הלוויין "ח'יאם", הנקרא על שם אסטרונום ופילוסוף פרסי שחי במאות ה-11 וה-12 לחלל בעוד כמה ימים. רוסיה הסכימה לבנות עבור איראן את מערכת קנופוס-V, שכוללת מצלמה ברזולוציה גבוהה מאוד, דבר שייתן לאיראן יכולות לנטר מתקנים בישראל ובמפרץ הפרסי באופן רציף. בהודעת סוכנות החלל הרוסית נכתב כי הלוויין פותח ונבנה ברוסיה.
עוד דווח הלילה (בין חמישי לשישי) ב"וושינגטון פוסט" כי איראן לא תוכל להפעיל את הלוויין באופן מיידי. על פי הדיווח, רוסיה מתכוונת להשתמש בלוויין במשך כמה חודשים או אפילו לתקופה ארוכה יותר, כדי להגביר את המעקב שלה אחר מטרות צבאיות באוקראינה. בשגרירות הרוסית בוושינגטון הכחישו את הדיווח לגבי השימוש הרוסי בלוויין.
הלוויין עצמו ישוגר, לפי ההודעה הרוסית, באמצעות רקטת סויוז רוסית מבסיס החלל בייקונור בקזחסטן. בסוכנות החלל הרוסית אמרו כי המשגר יכניס "ציוד חישה מרחוק למסלול, לפי בקשת הרפובליקה האיסלאמית של איראן".
2 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עם נשיא איראן איברהים ראיסי ב טהרן
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עם נשיא איראן איברהים ראיסי ב טהרן
נשיא איראן ראיסי ונשיא רוסיה פוטין
(צילום: AP)
ב"וושינגטון פוסט" דווח אשתקד כי קנופוס-V משווק לרוב לשימוש אזרחי, אולם גורמים צבאיים איראניים היו מעורבים ברכישתו מאז 2018. עם הגורמים הצבאיים נמנים בכירי משמרות המהפכה האיראניים, שהיו מעורבים במשא ומתן עם רוסיה ובהגעה להסכם. באביב האחרון הגיעו מומחים רוסים לאיראן כדי להכשיר צוותי קרקע שאמורים לתפעל את הלוויין במפעל חדש שנבנה סמוך לעיר כאראג' הסמוכה לטהרן.
אותם גורמים סיפרו כי איראן תוכל לכוון את הלוויין לכל נקודה שבה תבחר. "הוא לא הכי טוב בעולם, אבל יש לו רזולוציה גבוהה והוא טוב מאוד עבור מטרות צבאיות", אמר הגורם המזרח תיכוני ששוחח עם "הוושינגטון פוסט" בשנה שעברה. "היכולת הזו תאפשר לאיראן לשמור על בנק מטרות מדויק ולעדכן אותו בתוך שעות ספורות בכל יום". הגורם הוסיף כי חשש נוסף הוא שהאיראנים יחלקו את תמונות הלוויין עם ארגון חיזבאללה הלבנוני, עם המיליציות השיעיות הפרו-איראניות בעיראק ואף עם המורדים החות'ים בתימן.
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הכחיש אז את הדיווח, שלפיו מוסקבה תספק לאיראן לוויין מתקדם. בריאיון לרשת NBC האמריקנית נשאל הנשיא הרוסי על הדיווח, ואמר כי "אלה שטויות, פייק ניוז".

איראן עצמה מתקשה מאוד בשיגור לוויינים בעצמה לחלל. בחודש יוני נחשף ב-CNN כי איראן נכשלה פעם נוספת בניסיון לשגר לוויין לחלל. ברשת החדשות האמריקנית דיווחו כי ארה"ב עקבה מרחוק אחרי הניסיון הכושל שנערך ב-12 ביוני, ובפנטגון אישרו זאת בהודעה שמסרו לרשת. "פיקוד החלל של ארה"ב מודע לניסיון השיגור הכושל של איראן שאירע ב-12 ביוני", מסר אז בהודעה תמציתית דובר הפנטגון אוריאן אולנד.
גורמי ביטחון שעמם שוחחה CNN לאחר השיגור, אמרו לרשת כי לא הצליחו לזהות את סוג הטיל שניסיון שיגורו כשל מוקדם יותר החודש, אך אחד המומחים ממכון מידלברי, ג'פרי לואיס, אמר שסביר כי מדובר במשגר הטילים האיראני "סימורג", שמורכב משני שלבים נפרדים ומשתמש במנועים רקטיים שמבוססים על עיצוב צפון-קוריאני. לפי לואיס, מדובר בפעם הרביעית ברציפות שניסיון שיגור של הטיל מהסוג הזה כושל: הניסיונות הקודמים נערכו ב-2017, 2019 ו-2020.