1 צפייה בגלריה
פשיעה רהט איור
פשיעה רהט איור
(איור: גיא מורד)
גל הטרור שפקד את המדינה בשבועות האחרונים הזכיר לאזרחים בישראל את הפחד המצמית מפני הרע מכל, שחוזר שוב ושוב למרבה הצער מדי תקופה: את המחשבות השניות לפני היציאה מהבית, בייחוד לאזור הומה אדם; את החשש המתמיד ליקרים שמא ייקלעו שלא בטובתם לזירה מדממת. בעודי נושאת תפילה שחשש זה יתפוגג כמה שיותר מהר, בציבור הערבי אנו נושאים את תחושת חוסר הביטחון האישי כעניין שבשגרה, ולמעשה באופן שהולך וגובר בשנים האחרונות. זאת בשל הטרור שהוא מנת חלקו של הציבור הערבי בישראל בשנים האחרונות – הפשיעה.
הבחירה במילה טרור בהקשר זה איננה קלה. יחד עם זאת, היא משקפת באופן המדויק ביותר את האפקט של הפשיעה והאלימות על חיי היומיום ברשויות הערביות וגם בשכונות הערביות בערים המעורבות, ובייחוד ביחס לנשים, שממילא המרחב הציבורי פחות בטוח עבורן.
טרור זה ממשיך להלך אימים ולגבות קורבנות על בסיס יומיומי. האחרונה לשלם את מחיר הדמים היא רימא חדיג'ה חשב, שנאבקת כעת על חייה בבית החולים בכפר סבא, לאחר שאלמוני ירה בה מטווח אפס בחניית ביתה, כשבמכונית שממנה יצאה ישב בנה הצעיר בן השמונה.
כפי שפורסם בכתבתה של נדירה סעדי בשבוע שעבר, החל "מיקור חוץ" של האלימות הביתית, באמצעות כניסתם של ארגוני הפשיעה לסכסוכים בין בני זוג. שכירי החרב לא יבחלו בשום משימה
אירוע זה, אף שנסיבותיו טרם התבררו כהלכה, מצטייר כעדות נוספת למגמה מטרידה במיוחד: חשיפתן של נשים ערביות לאלימות הקטלנית שמפעילות משפחות הפשע. אם עד לאחרונה האלימות כלפי נשים ערביות "הסתכמה" באיום שנשקף להן מבני זוגן ומבני משפחה שונים, הרי שכיום הן מרגישות את נחת זרועם של העבריינים בשני אופנים נוספים: האחד, "מיקור חוץ" של האלימות הביתית, שפורסם בכתבתה של נדירה סעדי בשבוע שעבר על כניסתם של ארגוני הפשיעה לסכסוכים בין בני זוג. שכירי החרב לא יבחלו בשום משימה, מגונה ואלימה ככל שתהיה, ולא ירחמו אפילו על ילדים.
האמצעי השני שמעמיד את הנשים הערביות בסכנה מתמדת הוא חשיפתן המוגברת ל"כדור תועה", שנורה במסגרת חילופי אש בין עבריינים, כפי שתוכל להעיד רימס אבו עלי, הנערה שנפצעה אתמול (ראשון) ברהט, וכעת מטופלת בסורוקה.
ד"ר נסרין חדאד חאג' יחיאד"ר נסרין חדאד חאג' יחיא
אין ספק שעדיין גברים נפגעים פיזית יותר מנשים כתוצאה מהפשיעה הגואה: לפי נתוני עמותת יוזמות אברהם, בשנה שעברה 16 מתוך 126 הנרצחים בחברה הערבית היו נשים. מתחילת השנה, שלוש מתוך 24 הנרצחים. יחד עם זאת, קשה לאמוד את הפגיעה האנושה בביטחונן של נשים, שעה שגברים חמושים ממלאים את הרחובות והבתים, יורים ללא הבחנה ומותירים אותן לחסדיה של אלת המזל, שאולי גם היא כבר חטפה "כדור תועה" ונפלה.
התוכנית הממשלתית לטיפול בתופעות הפשיעה והאלימות בחברה הערבית הפיחה בנו תקווה לשינוי, וכך גם שורה של פעולות שנקט בחודשים האחרונים המשרד לביטחון הפנים. יחד עם זאת, אירועי סוף השבוע חייבים להטריד את מנוחתם של קברניטי המשטרה והמשרד לביטחון פנים ולהביא לפעולה נחושה כנגד העבריינים.
  • ד"ר נסרין חדאד חאג'-יחיא היא ראשת התוכנית לחברה הערבית במכון הישראלי לדמוקרטיה ושותפה בקרן פורטלנד
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com