המהומות במהלך תפילות יום הכיפורים תפסו את תל אביב בעיצומה של מערכת בחירות סוערת, ובמהרה התגובות לאירועים הפכו פוליטיות וניציות - כשעיקר האש הופנתה לראש העיר רון חולדאי, ולמערכת היחסים שלו עם הגרעינים התורניים לאורך השנים. הוא הסביר אתמול כי "אכיפה והפעלת כוח הייתה עלולה להבעיר את השטח ולייצר הסלמה מיותרת", יריבתו אורנה ברביבאי לא התרשמה: "היה צריך להיערך בשיקול דעת ולמנוע את הסערה".

3 צפייה בגלריה
ועידת המשפט של לשכת עורכי הדין
ועידת המשפט של לשכת עורכי הדין
"פועל בהתאם למצב הרוח, חושב שהוא מהאו"ם". חולדאי
(צילום: אביגיל עוזי)
"חולדאי פועל בהתאם למצב הרוח, הוא חושב שהוא מהאו"ם. מי שהביא על העיר את הגרעינים התורניים ותמך בהם לאורך שנים זה היה חולדאי", אמר גורם פוליטי שמעורה במתרחש במסדרונות העירייה בשיחה עם ynet. "אני לא רוצה להוסיף כלום. רק תעבור על נתוני ועדת התמיכות של העירייה. מה ההסבר לכך שהארגונים הללו נהנים מתקציב של העירייה? במשך שנים פועל חולדאי בשיטה כזאת שהוא מצליח להרגיע את כולם. נראה שזה כבר לא עובד לו".
חולדאי אמר בעבר כי מצא מודל לחיקוי לדו-קיום בין דתיים וחילונים. כך למשל בחודש מרץ של 2020, תועד ראש העיר רוקד לצד עשרות בקריאת מגילת אסתר בקהילת "ראש יהודי", יחד עם היו"ר ישראל זעירא. במאי 2010, בעימות סוער במיוחד בהתחרדות שכונת רמת אביב, התרעם חולדאי על פעילות חב"ד ואמר כי אנשיה ראויים לגינוי ומהווים מטרד לתושבים. חודשיים לאחר מכן הוא נשמע אחרת לגמרי כשהתייחס לדתיים-לאומיים, שביקשו להגשים מטרות דומות.
"תל אביב יפו היא עיר דמוקרטית, סובלנית ופלורליסטית, וככזאת היא מברכת את הגרעינים התורניים הפועלים בה", אמר חולדאי על הקהילות בצפון העיר, במרכזה, ביפו ובשכונות בבלי ושפירא. "אני מאחל לכם שתמשיכו לפעול, שתנחילו ערכים ותפעלו בעיר לרווחת תושביה".

3 צפייה בגלריה
ראש עיריית תל אביב רון חולדאי הגיע לקריאת מגילה ב'ראש יהודי' עם ישראל זעירא
ראש עיריית תל אביב רון חולדאי הגיע לקריאת מגילה ב'ראש יהודי' עם ישראל זעירא
חולדאי בקריאת המגילה עם זעירא, ב-2020
(מהטוויטר של ערוץ 7)
עדות נוספת לקרע ניתן למצוא בחודש יוני השנה, אז ועדת התכנון העירונית של העירייה ביטלה את אישור תוכנית הבניין ברחוב קליי, שאליו הייתה אמורה לעבור ישיבת מעלה אליהו הממוקמת בצפון הישן של תל אביב. העירייה התכוונה להעביר לרשות הישיבה את בניין בית הכנסת הקטן ברחוב ולאפשר הגדלה מאסיבית שלו למבנה בן שבע קומות ויותר מ-3,000 מ"ר שישרת מאות מבני הישיבה החרד"לית, ויאפשר את הגדלת הקהילה שלה בתל אביב עד כדי הכפלתה ויותר. העברת הישיבה מהמבנה המשרת אותה כיום ברחוב הנרייטה סולד נדחתה בשנתיים לפחות.
ההחלטה הגיעה לאחר מאבק תושבים עיקש שכלל מספר הפגנות נגד הישיבה השנויה במחלוקת. עיקר הזעקה יצא נגד קיצוניותה של הישיבה, הנחשבת מקורבת לפלג השנוי במחלוקת של הרב טאו ומפלגת נעם – שאירחה רבנים מרצים שהטיפו לתלמידים נגד אורח החיים התל אביבי והלהט"בי.
בעירייה אמרו בזמנו כי "לאחר דיונים והקשבה לכל הגורמים הרלוונטיים, ראש העירייה הורה לוועדת התכנון המקומית לבחון מחדש את התוכנית להעברת ישיבת מעלה אליהו למבנה ברחוב קליי, ולהציע חלופות נוספות".

באשר לאירועים במהלך כיפור, הסביר אתמול חולדאי: "החלטתי לאחר דיון מעמיק בשילוב הגורמים העירוניים ומשטרת ישראל, חצי שעה לפני כניסת החג, לא להכניס כוחות משטרה על מנת לבצע אכיפה בערב כיפור תוך כדי קיום התפילה, על מנת לא לייצר הסלמה מיותרת ולשמור על קדושת החג".
לדבריו, "אכיפה והפעלת כוח הייתה עלולה להבעיר את השטח ולייצר הסלמה מיותרת. זוהי החלטת מדיניות שלי שאני עומד מאחוריה, מתוך ראיית כלל הציבור התל אביבי שיום זה משמעותי עבורו. דרדור האירוע היה נותן פרס ותמונת ניצחון לגורמי הקיצון שמאיימים על העיר".
אסף זמיר, שירוץ בבחירות הקרובות יחד עם חולדאי, הטיל את האחריות לאירועים על הממשלה וארגון "ראש יהודי". בריאיון ל-ynet Live הוא אמר הבוקר: "מדינת ישראל השנה לא אותה מדינה כמו שנה שעברה. פרובוקציה נעשתה בלב תל אביב. הארגון הזה הפר את הנחיות העירייה וצפצף על בית המשפט. הוא קיבל גיבוי מלמעלה, מממשלה קיצונית, דתית, חרד"לית, שהעומד בראשה אמר שהוא לא מתחייב לקיים את פסיקות בית המשפט. האחריות על נתניהו".
3 צפייה בגלריה
אורנה ברביבאי
אורנה ברביבאי
"יש חשש מהשתלטות על הערכים הליברלים בעיר". ברביבאי
(צילום: מוטי קמחי)

ברביבאי: "אירוע שיכול היה להימנע מראש"

מנגד, אורנה ברביבאי, המועמדת העיקרית מול חולדאי בקרב על ראשות העירייה, אמרה הבוקר בריאיון ל-ynet Live: "יש חשש אמיתי מהשתלטות על הערכים הליברלים בעיר, ומכניסת תכנים של קהלת ואחרים לבתי הספר. יש עירייה וראש עיר שהיו אמורים מלכתחילה להיערך בשיקול דעת אחר ולמנוע את הסערה הזאת. הייתי בבית כנסת בהפרדה בכיפור, והייתה שם תפילה שקטה ונעימה. כראש עיר, הייתי מוודאת שישנה אכיפה מלאה, שיהיו שם פקחים, שהמשטרה תהיה מתואמת באירוע שיכול היה להימנע מראש".
על הגרעינים התורניים אמרה: "הדבר הראשון שאעשה הוא לבדוק את ההסכמים הקואליציוניים שנקבעו איתם". ציפי ברנד, מס' 2 במפלגתה של ברביבאי, אמרה הבוקר בריאיון ל-ynet Live: "חולדאי החליט להתנות את האישור באי-הפרדה של גדר. היה סיבוב אלקטורלי שלו, הוא הריח את השיח של מדינת הלכה נגד מדינה דמוקרטית, קבע רישוי מסוים, וברגע האמת עיריית תל אביב בחרה לרדת לבונקר. חולדאי נעלם. אני הייתי שמה פיקוח עירוני כבר מהצהריים, היו עשרות דיווחים בוואטסאפים העירוניים".
יובל צלנר, מועמד נוסף בבחירות לראשות עיריית תל אביב, טען כי העירייה כשלה בשל אי-הרגעת הרוחות. בריאיון ל-ynet Live הסביר הבוקר: "אני לא מבקר רק את כישלון העירייה, אני אומר דבר פשוט - התפקיד שלנו כמנהיגים כרגע זה להרגיע. אי אפשר ללבות את האש, מצד ימין או שמאל, זה לא משנה". לדבריו, "חולדאי ממשיך ללבות את האש, והתפקיד שלנו כהנהגה הוא להרגיע. אין פה צד צודק, יש פה דילמה אמיתית. המרחב הציבורי בתל אביב שייך לתל אביבים, ואנחנו נקבע את צביון העיר".