3 צפייה בגלריה
יעקוב שבתאי ואיתמר בן גביר
יעקוב שבתאי ואיתמר בן גביר
(צילום: יאיר שגיא, רפי קוץ)
שאלת מינויו של מפקד מחוז תל אביב, אחרי הדחת ניצב עמי אשד לפני כשלושה חודשים, עדיין מפלגת את המשטרה. השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והמפכ"ל רב-ניצב יעקב שבתאי אמנם סמוכים בדעתם שניהם לגבי החלפתו של אשד והעברתו לאגף ההדרכה, אבל סבב המינויים שתכננו במשטרה - עדיין תקוע. "אי הסכמות", מסבירים המפכ"ל שבתאי והשר בן גביר את הסבב התקוע - שמותיר את המשטרה במלחמות מיותרות.
השר בן גביר מתעקש על מפקד מחוז חוף, ניצב יורם סופר, שבעניינו הוקם כפי שפורסם ב-ynet היום (רביעי) צוות בדיקה לבחינת התנהלות המחוז בהפגנה בקיסריה ביום שישי האחרון. המפכ"ל שבתאי, מצידו, מתעקש על מינוי מפקד מג"ב ניצב אמיר כהן כעדיפות ראשונה - ואם לא הוא, אז מפקד מחוז מרכז אבי ביטון.
3 צפייה בגלריה
 יורם סופר
 יורם סופר
מפקד מחוז חוף יורם סופר. "הניצב של בן גביר"
(צילום: גיל נחושתן)
ניצב סופר מאוד רוצה לפקד על משטרת מחוז תל אביב למרות התנגדות המפכ"ל, שרוצה בתל אביב את מי שהוא רואה בו כאיש אמונו ניצב כהן, או לחילופין ניצב ביטון. במקרה כזה, מתכנן המפכ"ל לשלוח את ניצב כהן למחוז המרכז. מאחורי המשולש הזה, עם כיפופי הידיים בין השר לביטחון לאומי שאמר כי "יש אי הסכמות", והתגובה הדומה של המפכ"ל - עומדת המשטרה תקועה וממתינה.
מעבר למשולש שלושת הניצבים המועמדים הפוטנציאליים לפקד על מחוז תל אביב, יצטרכו בן גביר ושבתאי לשבץ מפקדים לאגף התכנון, לאגף סיף שלפי ההערכות יפורק עד הסבב, לאגף ההדרכה ולפיקוד על משמר הגבול, מאחר שניצב כהן בוודאות יעזוב את התפקיד. המחוז הכי יציב כיום במשטרה הוא מחוז ירושלים, בפיקודו של ניצב דורון תורג'מן. לא מן הנמנע שגם תפקיד ראש אגף החקירות ייפתח בקרוב להתמודדות.
3 צפייה בגלריה
ניצב אמיר כהן, מפקד מג"ב
ניצב אמיר כהן, מפקד מג"ב
מפקד מג"ב אמיר כהן. המועמד של המפכ"ל
(צילום: דוברות מג"ב)
במידה שניצב סופר לא יזכה במחוז תל אביב, ההערכה היא שהוא יישאר במחוז חוף עד לסוף השנה - ואז יפרוש, אלא אם השר בן גביר יבקש שיישאר כדי להתמודד על תפקיד המפכ"ל אחרי שבתאי. ראש אגף המבצעים, ניצב סיגל בר צבי, יכולה להיות שם מפתיע במידה שסופר יקבל את מחוז תל אביב, ושמה עולה כמועמדת למחוז חוף, או לאגף ההדרכה בהערכה שניצב אשד יפרוש. מינוי כזה של בר צבי, אישה ראשונה בתפקיד מפקד מחוז, עשוי להאפיל על סאגת הדחת אשד.
מי שיושב ומתחמם על הקווים הוא הסמפכ"ל, ניצב אבשלום פלד, שלפני שלושה חודשים מונה לתפקיד אחרי כמעט שש שנים כראש אגף ההדרכה, שנחשב לתפקיד זוטר. אחד הקריטריונים לקידום כיום במשטרת ישראל היא מידת הקרבה לשר בן גביר, שהבהיר מיד עם כניסתו לתפקיד כי "אני לא עציץ". הוא רוצה לראיין בעצמו מועמדים ולקבוע את זהותם, ולא רק לאשר בחתימה את המועמדים שמגיש לו המפכ"ל.

ניצב פלד, שבעברו שירת כמפקד משטרת חברון, יכול להפתיע ולהיות אחד המועמדים לתפקיד המפכ"ל למרות גילו המתקדם. אט אט פלד הופך לדמות משמעותית במשטרה שמקובלת על השר בן גביר, שמאז נכנס לתפקידו מרחיק ממערך קבלת ההחלטות אנשים שהתעמתו איתו. בן גביר הציע למפכ"ל שבתאי שנה רביעית בתפקיד, אולי בתקווה שה"סוכריה" שזרק לו תשכנע אותו להנמיך את עוצמת ההתנגדות למינוי ניצב סופר למחוז תל אביב. בנוסף, עוד שנה לשבתאי תאפשר לבן גביר לסמן כמה מועמדים לתפקיד המפכ"ל - שבינתיים צוברים ניסיון במשטרה ויהיו מקובלים עליו.
ניצב בכיר במשטרה אמר כי "המשטרה תקועה והניצבים, כמה שיגידו שהם אנשי מקצוע שממוקדים בעבודת המשטרה - זה פשוט לא נכון. גם לנו יש נשמה ומשפחה, ואי אפשר להשאיר אותנו במתח או כמו ילדים נזופים שמגיעים לשיחות אצל השר או המפכ"ל". לדבריו, "שיחליטו ויחתכו - לטובת משטרת ישראל".

הסיבה שהשר בן גביר רוצה למנות את ניצב סופר למפקד מחוז תל אביב היא כי הוא רוצה שיהיה שם ניצב ש"חייב לו את המינוי" ויתנהל לפי דף המסרים שלו - "להיכנס חזק במפגינים" - בדיוק כפי בהפגנות מול ביתו של ראש הממשלה נתניהו בקיסריה ביום שישי האחרון. ההפגנה שם הסתיימה באלימות משטרתית ובעצורים, בניגוד גמור להכלה שלה הם זוכים במחוז תל אביב שעדיין בפיקודו של ניצב אשד. בן גביר גיבה את ניצב סופר על התנהלות המשטרה ושיבח אותו באוזני המפכ"ל.
שבתאי, מנגד, יודע שאם הוא יאפשר את המינוי של סופר למפקד מחוז תל אביב הוא יהפוך ל"בובה" של בן גביר ויאבד את יכולת המנהיגות שלו, שכן המסר שיעבור הוא שהאיש היחיד שמחליט היום במשטרה הוא השר בן גביר.
ניצב אשד הודח ב-9 במרץ בהודעת דוברות בן גביר והמפכ"ל, שעליה נודע לו בשיחת טלפון כמה דקות קודם, בעיצומן של ההפגנות נגד ההפיכה המשפטית. בן גביר היה מתוסכל מהעצמאות שגילה אשד בהכלת ההפגנות ומכך שאפשר לחסום את נתיבי איילון. בן גביר חבר לשבתאי, שראה באשד כניצב לעומתי שלא מיישר איתו קו ולא מקבל את המנהיגות שלו כמפכ"ל - והשניים הדיחו אותו.