2 צפייה בגלריה
מימין: גבראי אטנאט, אסמו סוונט, טמסגן אבייה שהותקפו על ידי תן נגוע כלבת ומורן אוחנה מנהלת מרכז הקליטה בית אלפא
מימין: גבראי אטנאט, אסמו סוונט, טמסגן אבייה שהותקפו על ידי תן נגוע כלבת ומורן אוחנה מנהלת מרכז הקליטה בית אלפא
גבראי אטנאט, אסמו סוונט, טמסגן אבייה שהותקפו על ידי תן, ומנהלת המרכז אוחנה
(צילום: המועצה האזורית הגלבוע)
ארבעה עולים חדשים מאתיופיה, בהם קשישה בת 80 וילד בן 4 שעלה לפני כחודש לישראל, הותקפו אמש (יום שני) וננשכו על ידי תן שחדר למרכז הקליטה של הסוכנות היהודית בבית אלפא. הם פונו לקבלת טיפול רפואי במרכז הרפואי העמק בעפולה, ובתום הטיפול שוחררו חזרה למרכז הקליטה. התן הנגוע הומת וגופתו תועבר בהמשך לאבחון רפואי, אולם ההערכה היא שהתן היה נגוע בכלבת.
אחת העולות שהותקפו על ידי התן, אסמו סוונט, סיפרה כי "יצאתי מחוץ לדירה כדי להאכיל את החתולים שלי ופתאום הנכדות שלי צרחו בבהלה 'סבתא, סבתא, תסתכלי'. הסתובבתי וראיתי מולי את התן. הנכדות מאוד נלחצו אז הכנסתי אותן מהר פנימה לדירה, אבל אני פחות נלחצתי כי אני רגילה לראות תנים באזור. יצאתי לעברו כדי לגרש אותו מחוץ למרכז ואז הוא נשך אותי ברגל וברח". עם זאת, סוונט ציינה כי היא מרגישה טוב.
2 צפייה בגלריה
תנים בפארק הירקון תל אביב
תנים בפארק הירקון תל אביב
"אוכלוסיית התנים נמצאת בגידול לא סביר, הרשויות לא עושות די בעניין".תן, ארכיון
(צילום: מוטי קמחי)
במקביל, המאבטח של מרכז הקליטה שמע את צעקות הבהלה של טמסגן אבייה בן ה-4, שננשך גם הוא על ידי התן, ומיהר לדווח על כך למנהלת מרכז הקליטה. מנהלת מרכז הקליטה, מורן אוחנה, סיפרה: "המאבטח שלנו גילה תושייה כששמע את הזעקות של הילד הבוכה ומיד הבין שמדובר בנשיכת תן והזעיק את מד"א".
אוחנה אמרה כי "הגעתי מיד למקום ונתתי הנחייה לכל 500 העולים להיכנס לדירות, לאחר שהסברנו להם שתן תקף ילד. תוך כדי בירור האירוע הגיעו אלינו עוד שלושה עולים, שתי נשים מבוגרות וגבר מבוגר, וסיפרו שגם הם ננשכו כמה דקות לפני כן. כולם פונו לבית החולים ובמקביל הזעקנו את פקחי רשות הטבע והגנים, דיווחנו למשרד הבריאות ולווטרינר של המועצה האזורית הגלבוע. כל מי שננשך כבר שוחרר מבית החולים, ואנו מעניקים להם סיוע ותמיכה רגשית".
עוד תיארה אוחנה כי הנשיכות עוררו בהלה במרכז הקליטה. "זו פעם ראשונה שעולה ננשך על ידי תן חולה כלבת בגלבוע. כרגע אנו עוסקים בהרגעת הרוחות ובהדרכת העולים. הם מכירים את התנים מאתיופיה, אך לא היו מודעים לסכנת הנשיכה. נחדד את ההסבר סביב הסכנה שבתנים, והעולים אמורים לקבל סדרה ארוכה של זריקות נגד כלבת".
ראש המועצה האזורית הגלבוע, עובד נור, הוסיף שמדובר במקרה שלישי של תן נגוע בכלבת שנלכד בתחומי הגלבוע, והוסיף: "אנו חיים באזור חקלאי מובהק, ואוכלוסיית התנים נמצאת בגידול לא סביר. הגלבוע מהווה קו ראשון לכניסת תנים חולי כלבת ועל הרשויות להגיב מהר ובעוצמה על ידי חלוקת חיסונים אוראליים או דילול מסיבי של התנים, על מנת להגן על תושבי העמקים וכדי שהמקרים לא יגלשו לכיוון מרכז הארץ". נרו צירין כי "הרשויות לא עושות די בעניין. אני מבקש מהציבור לגלות ערנות, לעדכן ולפעול במהירות מול גורמי הטיפול".
מרשות הטבע והגנים נמסר: "מדובר בתן שאותר מת בתוך מרכז הקליטה והועבר לבדיקה".