6 צפייה בגלריה
תוכנית חדשה להתמודדות עם אלימות בבתי הספר
תוכנית חדשה להתמודדות עם אלימות בבתי הספר
תוכנית חדשה להתמודדות עם אלימות בבתי הספר
שרת החינוך יפעת שאשא ביטון הציגה היום (רביעי) בפני מנהלי בית הספר את התוכנית המערכתית של משרד החינוך למניעת אלימות ולחיזוק החוסן הרגשי של התלמידים, בשם "לא מרימים ידיים - באים בטוב". בתי הספר יקבלו סכום כולל של 180 מיליון שקלים ליישום התוכנית, בנוסף לסכום של 258 מיליון שקלים שהוקצו לצרכים אלו בתחילת השנה.
במסגרת התוכנית בתי הספר יקבלו תקציב להתמודדות עם מניעת אלימות בהתאם לצרכים שלהם ולבחירתם. כל בית ספר יקבל תקציב גמיש שבאמצעותו יוכל לרכוש שירותים שיעזרו לו להתמודד עם התופעה, כמו למשל שילוב מומחים ויועצים חיצוניים, ופעילויות נוספות שיבחר. חלק מתקציב התוכנית יוקצה לטובת תגבור שעות ייעוץ בבתי הספר היסודיים ובחטיבות הביניים.
6 צפייה בגלריה
יפעת שאשא ביטון בעצרת הנוער הממלכתית לציון 26 שנים לרצח יצחק רבין
יפעת שאשא ביטון בעצרת הנוער הממלכתית לציון 26 שנים לרצח יצחק רבין
"מאבק על דור העתיד של מדינת ישראל". שאשא ביטון
(צילום: מוטי קמחי)
במשרד החינוך ציינו כי התכנית גובשה על רקע העלייה החדה, התכופה והמוקצנת באירועי האלימות שפקדו את מערכת החינוך בתקופה האחרונה, ולאור מדיניות המשרד שמתמקדת השנה באופן מיוחד בהיבטים הרגשיים והחברתיים של תלמידי ישראל. עוד ציינו כי על רקע הסגרים הממושכים, הלמידה מרחוק ובכלל משבר הקורונה, תלמידים מתקשים להסתגל ללמידה רציפה וחלה עלייה חדה במצוקות הרגשיות והחברתיות שלהם, כמו גם ירידה ברמת החוסן הרגשי שלהם.
"בתי הספר צריכים להיות סביבה מוגנת ותומכת, ולא זירה של אלימות ופחד", אמר שאשא ביטון למנהלים במפגש מקוון. "זו המחויבות שלנו לתלמידות, לתלמידים ולצוותים החינוכיים, וזו מטרת התוכנית. לא מרימים ידיים - באים בטוב - כדי לעקור את האלימות והבריונות ממערכת החינוך. השנתיים האחרונות הביאו עמן גם הקצנה של מצוקות, ואיתה גם הקצנה של התנהגויות אלימות. כעת הגיעה שעת המבחן שלנו - למגר את האלימות ולאפשר לכל תלמידה ותלמיד סביבת לימודים מעצימה ומוגנת".

השרה אמרה למנהלים שהם והצוותים החינוכיים יקבלו יותר סמכויות ואחריות במסגרת התוכנית. "גיבוי למערכת החינוך הוא דרמטי, אנחנו חייבם להחזיר בחזרה את הכוח למנהלים ולמורים, לצד הכלים שניתן", אמרה שאשא ביטון. "אנחנו מדברים על סמכות ואחריות. ההורים הם גם שותפים, והם חלק מהמהלכים שנעשה בית הספר. בהחלט נחזיר למנהלים ולצוותים החינוכיים את הגיבוי שהם צריכים, כיוון שרק כך נצלח את התקופה המאתגרת הזאת".
בשירות הפסיכולוגי-ייעוצי במשרד החינוך קושרים בין הניתוק הרגשי של התלמידים לבין העלייה באירועי האלימות, ולכן חלק ניכר מהתוכנית יתמקד במתן מענים לכך. התוכנית כוללת גם פעולות שמתמקדות במנהלים ובצוותי החינוך, שחווים קושי אישי ומקצועי מאז שפרץ משבר הקורונה, ובמסגרתה יוקצו למורים 10 מפגשים עם אנשי מקצוע, כשלמנהלים יוקצו 30 מפגשים כאלה. כמו כן ייפתח קו סיוע רגשי לאנשי החינוך. גם להורים ייפתח קו סיוע רגשי, ותינתן להם האפשרות להשתתף בהרצאות שבועיות מקוונות של יועצים, פסיכולוגים ומדריכים מומחים, כמו גם להגיע להרצאות וסדנאות במוסדות החינוך.
6 צפייה בגלריה
יגאל סלוביק מנכ"ל משרד החינוך
יגאל סלוביק מנכ"ל משרד החינוך
"הקשיים של תלמידי ישראל העמיקו כתוצאה ממשבר הקורונה". מנכ"ל משרד החינוך
(צילום: מוטי קמחי )
בנוסף, התוכנית מציעה לבתי הספר לקיים שעה שבועית לטובת פעילות רגשית-חברתית, שעה שבועית לפעילות גופנית להפגת המתח, שילוב למידה רגשית-חברתית במקצועות השונים, הקצאת חלק מהשיעורים הפרטניים לשיחות אישיות עם תלמידים והענקת טיפולים פסיכולוגיים פרטניים או קבוצתיים לתלמידים.
"המאבק הזה הוא מאבק על דור העתיד של מדינת ישראל, כי אם ניכשל במשימה החשובה הזו, ניכשל בלתת לתלמידים את האפשרות לצמוח", אמרה שרת החינוך. "מי שחש מאוים או מפוחד, לא יצליח למצות את מלוא הפוטנציאל שלו. גם מי שנוהג באלימות, גם הוא קורבן של מערכת שלא מקשיבה לו מספיק ושנכשלת בלתת מענה למצוקות שמביאות אותו להתנהגות האלימה".
מנכ"ל משרד החינוך יגאל סלוביק אמר: "העלייה בהיקף אירועי האלימות במערכת החינוך היא אחד התסמינים לבעיה עמוקה ורחבה יותר, ששורשיה נעוצים בקשיים הרגשיים והחברתיים של תלמידי ישראל, שהעמיקו והתרחבו כתוצאה ממשבר הקורונה. חיזוק מערכת החינוך ביכולות הלמידה רגשית-חברתית ייצוק בה את התשתית החיונית ליצירת המענים הנדרשים בחוויה הלימודית, יביא לאקלים חיובי בבית הספר ויפחית התנהגויות אלימות".
6 צפייה בגלריה
בית הספר שבו למד הנער בתל אביב
בית הספר שבו למד הנער בתל אביב
בית הספר בתל אביב שבו לומד הנער החשוד באונס
(צילום: מוטי קמחי)
מוקדם יותר פורסם שתלמיד תיכון יוקרתי בתל אביב חשוד שביצע מעשים מגונים בתלמידות בית הספר במהלך החודשים האחרונים - ואף אנס אחת מהן. על פי החשד, התלמיד (16) תקף מינית נערות בנות גילו שלומדות איתו בבית הספר. הוא חשוד שתקף אותן שלא בתחומי בית הספר, אלא במקומות אחרים בעיר.
החקירה התנהלה באופן סמוי במשך שבועיים, אז הגיעה למשטרה תלונה ראשונה מצד תלמידה שלדבריה הותקפה מינית על ידי אותו נער. מאז פנו עוד כמה תלמידות למשטרה. נכון להיום, הנער החשוד עדיין לא זומן לחקירה.
6 צפייה בגלריה
בית הספר שבו התרחש העימות
בית הספר שבו התרחש העימות
בית הספר בגן יבנה שבו אירעה התקרית האלימה
(צילום: אריק מרמור)
אתמול תלמיד כיתה י"א בן 16 מבית ספר תיכון בגן יבנה אושפז במצב קשה עם פגיעת ראש, לאחר שהותקף במקל על ידי תלמיד אחר בעקבות עימות ביניהם בשיעור ספורט. הנער התוקף נעצר על ידי משטרת מרחב לכיש ומעצרו הוארך בבית המשפט.
מחקירת האירוע עולה כי השניים נתקלו זה בזה במהלך משחק כדורסל במסגרת השיעור, והתפתח ביניהם ויכוח שלא הוביל לאלימות במגרש. אך זמן מה לאחר מכן, כשהקורבן היה בדרכו לשיעור אחר, התנפל עליו התוקף מאחור וחבט בו בראשו במקל. על פי עדי ראייה, הוא המשיך לבעוט בו בחוזקה בעודו מוטל על הקרקע. תלמידים שהיו במקום הצליחו להשתלט על הנער, שהיה לדבריהם "אחוז טירוף".