1 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש המוסד דוד ברנע בטקס
ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש המוסד דוד ברנע בטקס
ארה"ב ריגלה אחר ישראל? ראש המוסד עם נתניהו
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
העיתונים המרכזיים בארצות הברית, וושינגטון פוסט וניו יורק טיימס, דיווחו הלילה (בין שבת לראשון) שבין המסמכים המסווגים שדלפו לרשתות נמצא גם מסמך מודיעין אמריקני שלפיו בכירים במוסד "עודדו את פקידי המוסד ואת אזרחי ישראל למחות נגד הרפורמות של הממשלה במערכת המשפט, כולל קריאות מפורשות לפעולה נגד הממשלה". בוושינגטון פוסט אף הגדירו זאת "מרד חשאי".
לפי וושינגטון פוסט, התזכיר דל בפרטים ולא ברור ממנו מי במוסד עודד את המחאות. לפי המסמך שדלף ומתוארך ל-1 במרץ, המעשים הללו התרחשו "בתחילת עד אמצע פברואר". הוא מסומן כ-FISA, כלומר, איסוף המודיעין האמריקני דרש אישור משופט פדרלי.

בפברואר, נזכיר, ראש המוסד דדי ברנע אישר באופן חריג לאנשי הארגון להשתתף בהפגנות נגד המהפכה המשפטית. בנוסף, ראשי הארגון לשעבר - ובהם תמיר פרדו ויוסי כהן - קראו באופן פומבי לעצור את חקיקת המהפכה המשפטית. לא ברור אם המסמך המסווג האמריקני "ניפח" את הדברים הללו, שכולם התרחשו בפברואר, אך לפחות בדיווחים בארה"ב נכתב כי מדובר בפעילות אקטיבית של בכירים מכהנים בארגון ולא בכירים לשעבר. יש לציין כי כמעט כל ראשי מערכת הביטחון - בעבר ובהווה - התבטאו נגד העברת המהפכה המשפטית באופן חד-צדדי וללא הסכמה רחבה, בין אם בפורומים סגורים ובין אם באופן פומבי.
במוסד, יש לציין, מכחישים את הדיווח. אם המוסד אכן התערב ועודד אקטיבית את המחאות נגד המהפכה המשפטית, מדובר בהתערבות חריגה מאוד בפוליטיקה בישראל ובמיוחד נגד ממשלה מכהנת. בתגובה לדיווח בניו יורק טיימס, משרד ראש הממשלה שאחראי על המוסד מסר כי הוא בוחן את הדיווחים. בעיתון הדגישו כי "האותנטיות של המסמכים לא מעידה על דיוקם".
פרשננו רון בן ישי מוסיף כי ברור לגמרי שלפחות חלק מהמסמכים "טופלו" על-ידי גורם כלשהו, שגם הפיץ אותם בטפטוף לרשתות החברתיות. הגורם הזה הוא כנראה הרוסים. ההוכחה לכך היא מספרי אבידות הרוסים והאוקראינים שנקובים במסמכים, ומוטים בבירור לצד הרוסי (כ-18 אלף הרוגים) ויותר מ-70 אלף בצד האוקראיני. זאת כבר אחרי שראש המטות המשולבים של ארה"ב, הגנרל מיילי, אמר בשימוע בקונגרס שלשני הצדדים יש כ-100 אלף הרוגים. בנוסף, יכול להיות שמדובר בטעות של מעריכי המודיעין האמריקניים - שפירשו את העובדה שראש המוסד דדי ברנע אישר לאנשי הארגון בדרגות לא-בכירות להפגין, יחד עם הפרסומים היומיים של אישים כמו דוד מידן נגד הממשלה. אולי לא יודעים שמידן כבר לא עובד "על הגבעה".
לפי הדיווח המידע הושג באמצעות "מודיעין אותות" - ענף שעוסק באיסוף מידע על-ידי יירוטי תשדורות של אותות אלקטרוניים, והפקת מידע מודיעיני מתוכן. בוושינגטון פוסט ציינו כי "העובדה שהמידע הושג כתוצאה, ככל הנראה, של ריגול של ארה"ב על בת בריתה הקרובה ביותר במזרח התיכון, עשויה ללבות עוד יותר את מה שהיה תקופה היסטורית של אי-שקט פוליטי בישראל".
גם בניו יורק טיימס וגם בוושינגטון פוסט הזכירו בדיווחיהם את טענותיו השקריות של יאיר נתניהו בחודש שעבר, שלפיהן מחלקת המדינה האמריקנית "עומדת מאחורי ההפגנות בישראל כדי להפיל את נתניהו". בארה"ב אמרו אז בזעם כי מדובר בטענה שקרית. הטענה התבססה על תרומה שמעניקה מחלקת המדינה האמריקנית מדי שנה לתנועה לאיכות השלטון, על אף שמדובר בתרומה שניתנת לתנועה מדי שנה לצורך פעילויות חינוך לדמוקרטיה, גם בימי הממשלה הקודמת, וגם בימי ממשל טראמפ.