כדורגלן עבר מקטאר, שמחזיק בתפקיד רשמי לקראת המונדיאל שייפתח בארצו ב-20 בנובמבר, התראיין היום (ג') לטלוויזיה הגרמנית ועורר סערה כשאמר שהומוסקסואליות היא "נזק מוחי". מונדיאל 2022 בקטאר - כתבות נוספות: מכות, בעיטות וחודשיים מתחת לאדמה: "קטאר עצרה להט"בים לקראת המונדיאל" שר החוץ הבריטי קרא להומואים שנוסעים למונדיאל "להתפשר ולכבד את קטאר" נשיא פיפ"א לשעבר מודה: "הבחירה בקטאר לאירוח המונדיאל הייתה טעות"
חאליד סלמאן נכלל ברשימת כדורגלני עבר שנבחרו לכהן השנה כ"שגרירי מונדיאל". מארגני הטורניר אמרו שמטרת התפקיד היא להשתמש בכוח שיש לכדורגל ולייצר "שינוי חברתי חיובי בקטאר, באזור וברחבי העולם". בין השגרירים האחרים נמצאים קאפו הברזילאי וצ'אבי הרננדס הספרדי.
8 צפייה בגלריה
אצטדיון לוסייל ב קטאר שיארח את גמר ה מונדיאל
אצטדיון לוסייל ב קטאר שיארח את גמר ה מונדיאל
אצטדיון לוסייל בקטאר, שיארח את גמר המונדיאל
(צילום: AFP)
סלמאן אמור להיות דמות ייצוגית, אך גרם נזק תדמיתי גדול בראיון לרשת הטלוויזיה הגרמנית ZDF. הוא התייחס לעובדה שמדינתו מצפה ליותר ממיליון מבקרים שיגיעו אליה לצפות במשחקים ואמר: "במהלך גביע העולם יגיעו למדינה שלנו אנשים רבים. בואו נדבר על הומואים. הדבר החשוב ביותר הוא שכולם יכבדו את העובדה שהם הגיעו לכאן. אבל הם יצטרכו לכבד את החוקים שלנו".
"הומוסקסואליות היא' חראם' (דבר אסור על-פי ההלכה האיסלאמית). אתה יודע מה הפירוש של 'חראם'? אני לא מוסלמי אדוק, אבל למה זה 'חראם'? כי זה נזק במוח", אמר "שגריר המונדיאל" בראיון. סלמאן הודה כי הוא חושש שהילדים שייחשפו לגברים הומואים בטורניר עלולים ללמוד "משהו לא טוב". בעקבות הדברים של סלמאן הראיון הופסק על-ידי נציג רשמי שליווה את כדורגלן העבר.
8 צפייה בגלריה
פעילי להט"ב הפגנה מחוץ למוזיאון פיפ"א ב ציריך לקראת ה מונדיאל ב קטאר
פעילי להט"ב הפגנה מחוץ למוזיאון פיפ"א ב ציריך לקראת ה מונדיאל ב קטאר
פעילים להט"בים בהפגנה מחוץ למוזיאון פיפ"א בציריך
(צילום: EPA)
דבריו של הנציג הקטארי העלו פעם נוספת חשש מהיחס שיקבלו אוהדים להט"בים במדינה המוסלמית השמרנית. החוק בקטאר אוסר לחלוטין על קיום יחסים הומוסקסואליים, ועובדה זו מעוררת דאגה לקראת בואם של המוני תיירים למדינה בחודש הבא - בהם גם הומואים, לסביות, טרנסג'נדרים ומיעוטים מיניים אחרים, צפויים להגיע לקטאר ולצפות במשחקי הטורניר.
"בוודאי שההתבטאויות האלה איומות", אמרה ננסי פייזר, שרת הפנים של גרמניה, שביקרה בקטאר לפני יותר משבוע. פייזר אמרה שראש ממשלת קטאר ושר הפנים שלה הבטיחו שהמדינה תגן על ביטחונם של האוהדים ההומואים שיגיעו אליה, ותשמור על הקהל ממתקפות גזעניות ואנטישמיות.
8 צפייה בגלריה
נמל התעופה ב דוחא קטאר
נמל התעופה ב דוחא קטאר
נמל התעופה בדוחא. קטאר מצפה ליותר ממיליון מבקרים
(צילום: רויטרס)
8 צפייה בגלריה
נמל התעופה ב דוחא קטאר
נמל התעופה ב דוחא קטאר
(צילום: רויטרס)
בחודש שעבר פרסם ארגון Human Rights Watch דו"ח שבו הופיעו עדויות של להט"בים תושבי הנסיכות הקטנה שבמפרץ, הטוענים כי המשטרה עצרה אותם וביצעה בהם מעשי התעללות, הכוללים כליאה במתקן תת-קרקעי ודרישה לטיפולי המרה. החוק הקטארי קובע עונש מאסר של שנה עד שלוש למורשעים בקיום משכב זכר בהסכמה, ושולח למאסר גם בגין יחסי מין בין נשים.
בסוף אוקטובר ספג ג'יימס קלברלי, שר החוץ של בריטניה, ביקורת קשה אחרי שקרא לאוהדים הומואים שנוסעים לקטאר "להתפשר" ו"לכבד את המארחת" מכיוון שמדובר ב"מדינה איסלאמית עם נורמות תרבותיות שונות מאוד משלנו". קלברלי נשאל על הסוגיה הלהט"בית לאחר חקירת המשטרה שנערכה בקטאר לפיטר טאצ'ל, פעיל למען זכויות להט"ב שמחה לבדו בדוחא, מול המוזיאון הלאומי של קטאר. טאצ'ל החזיק שלט שבו האשים את המדינה במעצרים של חברי הקהילה הגאה.
8 צפייה בגלריה
פיטר טאצ'ל פעיל להט"ב מפגין ב דוחא קטאר
פיטר טאצ'ל פעיל להט"ב מפגין ב דוחא קטאר
פיטר טאצ'ל בהפגנה בקטאר
(צילום: רויטרס)
לקראת הטורניר מתקיימות הפגנות של הקהילה הלהט"בית. היום הפגינו עשרות בציריך מול מוזיאון פיפ"א - התאחדות הכדורגל הבינלאומית. מארגני ההפגנה אמרו שהיא נועדה "לוודא שפיפ"א וקטאר יודעות שהעולם מסתכל, ושאזרחים ברחבי העולם מצפים למעשים". המפגינים רוצים שפיפ"א תלחץ על קטאר להגן על הקהילה הלהט"בית, ולבטל את ההגדרה של יחסים חד-מיניים כעבירה פלילית.
קפטנים של כמה נבחרות אירופאיות שישתתפו בטורניר - בהן אנגליה, צרפת וגרמניה - יעטו במשחקים סרטים עם צבעי דגל הגאווה ועם המסר "אהבה אחת". מארגני הטורניר מקפידים להדגיש כי כולם מוזמנים למשחקים.