מאז ההכרזה לפני 12 שנה על קטאר כמארחת המונדיאל ב-2022 - ולמעשה לאורך כל הדרך - עולות ביקורות על ההחלטה שאפשרה למדינה מהמפרץ לקיים אצלה את אירוע הכדורגל הנוצץ בעולם. זה שייצא לדרך כבר ב-20 בנובמבר.
מונדיאל 2022 בקטאר: הספירה לאחור
מי ששימש בזמנו כנשיא פיפ"א והיה זה שלמעשה תחת עיניו הפקוחות קיבלה קטאר את אירוח הגביע העולמי הוא ספ בלאטר. היום (שלישי), בראיון לעיתון השווייצרי "Tages-Anzeiger", מודה בלאטר כי "הבחירה בקטאר הייתה טעות. היא מדינה קטנה מדי. הכדורגל והמונדיאל גדולים מדי בשבילה".
3 צפייה בגלריה
בלאטר
בלאטר
בלאטר בזמן ההחלטה להעניק לקטאר את אירוח המונדיאל ב-2010
(צילום: AP)
3 צפייה בגלריה
רצה שארה"ב תארח את המונדיאל הנוכחי. בלאטר
רצה שארה"ב תארח את המונדיאל הנוכחי. בלאטר
רצה שארה"ב תארח את המונדיאל הנוכחי. בלאטר
(צילום: רויטרס)
מונדיאל הכסף - פרק פתיחה | מונדיאל במדבר
כשנשאל אם הוא מרגיש אחראי להחלטה, השיב בלאטר: "מבחינתי זה ברור: קטאר היא טעות. הבחירה הייתה גרועה. מה אני תוהה: מדוע נשיא פיפ"א החדש, ג'אני אינפנטינו, מתגורר בקטאר? הוא לא יכול להיות נשיא התאחדות הכדורגל העולמית. נכון, אני הייתי אחראי לזה כנשיא באותה תקופה. אני יכול רק להתעודד מכך שאף כדורגלן לא מחרים את הגביע העולמי".
בלאטר חשף כי המדינה שרצה אז שתארח את המונדיאל הנוכחי היא ארה"ב. ושוב לא מהסיבות הנכונות. "בזמנו למעשה הסכמנו בוועד המנהל שרוסיה צריכה לקבל את מונדיאל 2018 וארה"ב את זה של 2022. זו הייתה מחווה של שלום בין היריבות הפוליטיות הוותיקות בכך שהן היו מארחות את המונדיאל בזה אחר זה. בסוף זה לא קרה".
3 צפייה בגלריה
ספ בלאטר והשטרות באוויר
ספ בלאטר והשטרות באוויר
לאחרונה נוקה מהאשמות של קבלת שוחד
(צילום: רויטרס)
רק לפני ארבעה חודשים למעשה נוקה ספ בלאטר (לצד מישל פלאטיני, נשיא אופ"א לשעבר) אחרי משפט ארוך, לאחר שהואשם בשחיתות ובקבלת שוחד. בלאטר ופלאטיני נחשדו בפלילים לאחר שב-2011 נמצא כי הועברו כ-2 מיליון דולר מחשבון הבנק של הראשון לזה של השני, שהיה אז אמור להחליפו כנשיא פיפ"א. הם הורשעו בנובמבר שעבר ועוד קודם לכן הורחקו לשמונה שנים מכל פעילות בענף הכדורגל בגין עבירה על חוקי האתיקה.
בכלל, בלאטר, שהיה נשיא פיפ"א עוד מ-1998, הואשם בשנים האחרונות בשורה של מעשים לא כשרים ואפילו בהטרדה מינית. לפני חמש שנים שוערת נבחרת ארצות הברית דאז, הופ סולו, טענה בריאיון ל"אקספרסו" הפורטוגלי כי בלאטר, תקף אותה מינית בטקס כדור הזהב ב-2013. "ספ בלאטר תפס לי את התחת", אמרה סולו. "זה היה בטקס כדור הזהב, רגע לפני שעלינו ביחד לבמה".
"ההתנהגות הזאת הפכה ל'נורמלית' בחברה שלנו", המשיכה סולו. נציגיו של בלאטר הגיבו אז להאשמות ואמרו שהן "מגוחכות". ב-2016, אגב, היה מעורב בלאטר בעוד שערורייה. הוא התראיין בארגנטינה וטען כי "ההגרלות באופ"א זויפו על-ידי כדורים חמים". טענה שכמובן לא אושרה.