צה"ל ממשיך בהכנות למתקפה ישראלית גדולה, ויחד עם השב"כ פועל בכמה ערוצים, כולל התקיפות מהאוויר בעזה שהוגברו מאוד, כדי שהכניסה הקרקעית תתבצע מהר ובלי לשלם מחיר כבד באבדות לכוחותינו. התקיפות האוויריות נועדו לשבש את מערכי ההגנה, הפיקוד והשליטה של חמאס, לסייע למאמץ המודיעיני ולהמשיך בגביית מחיר שיטתית מאנשי חמאס ובעיקר ממפקדיו על הזוועות שביצעו ביישובי עוטף עזה. במקביל פועל צה"ל בזירה התודעתית כדי לספק לצה"ל "חלון לגיטימציה" רחב ככל האפשר לביצוע מתקפה יעילה בעזה. "חלון הלגיטימציה" הזה נועד לתת לצבא זמן ואישור לשימוש בשיטות ובאמצעי לחימה כשייכנס לרצועה, והוא הולך ומצטמצם ככל שמגיעות למערב תמונות של אזרחים בעזה הסובלים מתקיפות חיל האוויר. הדרישה מתושבי צפון הרצועה להתפנות דרך מסדרונות הומניטריים דרומה היא האמצעי העיקרי להוכיח לדעת הקהל העולמית ולממשל ביידן שישראל פועלת במסגרת חוקי המלחמה הבין-לאומיים.
היום השמיני למלחמה - לחצו כאן לעדכונים שוטפים
8 צפייה בגלריה
טנקי מרכבה ליד גבול הרצועה
טנקי מרכבה ליד גבול הרצועה
טנקים צה"ליים נערכים לאפשרות של כניסה לרצועה
(צילום: Aris MESSINIS / AFP)
8 צפייה בגלריה
רצועת עזה לאחר תקיפות צה"ל
רצועת עזה לאחר תקיפות צה"ל
ההרס בעזה. ישפיע על "חלון הלגיטימציה"
(צילום: EPA /MOHAMMED SABER)
8 צפייה בגלריה
נאום חסן  נסראללה במסגרת אירועי ציון "יום הניצחון במלחמת תמוז" מלחמת לבנון השניה
נאום חסן  נסראללה במסגרת אירועי ציון "יום הניצחון במלחמת תמוז" מלחמת לבנון השניה
מזכ"ל חיזבאללה נסראללה. בינתיים דיבורים על "הסלמה", עדיין לא על "מלחמה"
חמאס גם הוא העלה הילוך ומנסה להכניס את לוחמיו ברצועה למערכי הגנה שתכנן ולשלוט בהם. הדרג המדיני של חמאס בלבנון, בטורקיה ובקטאר מנסה לגרום לכך שהלחימה תתרחב לזירות נוספות כדי להקל את הלחץ על הרצועה ולפצל את המאמץ הצבאי הישראלי. הוא מנסה לגרום לכך שחיזבאללה, הפלסטינים במחנות הפליטים בלבנון, הפלסטינים ביהודה ושומרון וגורמים נוספים הפועלים בשליחות איראן, למשל המיליציות השיעיות בעיראק ובסוריה, יצטרפו ללחימה.
לעת עתה נחל חמאס הצלחה חלקית. לפי כל הסימנים והמידע שמתפרסם, איראן וחיזבאללה עדיין לא החליטו להצטרף ללחימה במלוא הכוח, ויש אפשרות סבירה שהם גם לא יפתחו במתקפה רבתי על ישראל בהמשך. מי שמנסה עכשיו לתקוף מהצפון במטרה להקל על חמאס והג'יהאד האסלאמי בעזה הם פלסטינים, אנשי חמאס וארגונים אחרים שפועלים ממחנות הפליטים בדרום לבנון. הם עושים זאת באישור חיזבאללה ובחיפוי באש ובכלי טיס לא מאוישים שחיזבאללה משגר מפעם לפעם. אתמול ביקר שר החוץ האיראני בלבנון ונפגש עם מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה, ובהודעה שהוציאו השניים הם דיברו על "הסלמה" שהם יוזמים אבל לא על מלחמה, ובמקרה זה למילים יש משמעות.
דפוס הפעולה הנוכחי בגבול לבנון של איחוד כוחות בין חיזבאללה לפלסטינים יימשך. כאמור, חיזבאללה נותן אישור וחיפוי והוא נכנס ללחימה ישירה אם צה"ל הורג באנשיו, אבל את רוב הלחימה, שהיא בעצם מערכה של הטרדה והתשה, הוא משאיר לאנשי הארגונים הפלסטיניים הפועלים מלבנון, ובראשם הג'יהאד האסלאמי וחמאס. במסגרת מערכת ההתשה וההטרדה הזאת, חיזבאללה גם בודק את מוכנות וכוננות הכוחות הקרקעיים ומערכי ההגנה האווירית שצה"ל פרס בצפון. העצמים הבלתי מזוהים שכוחות ההגנה האווירית יירטו באזור הקריות וחיפה נועדו בדיוק לכך.
8 צפייה בגלריה
דגל פלסטין ו חיזבאללה ליד פקחי או"ם יוניפי"ל ב דרום לבנון
דגל פלסטין ו חיזבאללה ליד פקחי או"ם יוניפי"ל ב דרום לבנון
דגלי פלסטין וחיזבאללה ליד פקחי האו"ם בדרום לבנון. בצה"ל נערכים גם לשתי חזיתות ויותר
(צילום: Joseph EID / AFP)
כוונות חיזבאללה ואיראן ייבחנו מחדש אם וכאשר ישראל תיכנס קרקעית לרצועת עזה. זו עשויה להיות נקודת המפנה שבה חיזבאללה ואולי אף איראן ייכנסו ללחימה באופן מלא, אבל זה לא בהכרח מה שיקרה. יש הסתברות לא קטנה שאחרי הכניסה של צה"ל לעזה חיזבאללה רק יגביר את דפוס הפעולה הנוכחי, אבל יישאר מתחת לסף המלחמה. בצה"ל מתכוננים לאפשרות הגרועה ביותר, כלומר, מלחמה בשתי זירות לפחות, חזית צפונית וחזית עזתית, וכנראה גם התגברות הפרות הסדר וניסיונות הפיגוע מיהודה ושומרון.

יהודים ביו"ש "רוצים לעזור" ומשחקים לידי חמאס

ביחס ליהודה ושומרון, צה"ל עצר מאות פלסטינים, בעיקר אנשי חמאס אבל גם אנשי הג'יהאד האיסלאמי ופת"ח, וכתוצאה מהמעצרים האלו, מחקירתם ומגלגול המידע שוב למעצרים בשטח, סוכלו לאחרונה כמה פיגועים שאנשי חמאס בגדה והג'יהאד ביהודה ושומרון ניסו להוציא לפועל, כנראה בניסיון להיענות לקריאות הנואשות של הנהגת חמאס בעזה ובלבנון. ביהודה בשומרון ובירושלים מתקיימות ללא הרף הפרות סדר עצימות בהשתתפות אלפים, גם הן כתוצאה מקריאת חמאס בעזה לפלסטינים ביהודה ושומרון לעזור לו. צה"ל והשב"כ הזרימו כוחות ואמצעים לאיו"ש והם מצליחים לעת עתה גם לסכל את הפיגועים וגם למנוע מהפרות הסדר לצאת משליטה. כוחות הביטחון הפלסטיניים פועלים גם הם מפעם לפעם, אם כי בפרופיל נמוך מאוד. אבו מאזן אינו רוצה להצטייר כמשת"פ של ישראל.
8 צפייה בגלריה
מהומות בחווארה
מהומות בחווארה
פלסטינים מתעמתים עם צה"ל בחווארה. חמאס מנסה להתסיס את יהודה ושומרון
(צילום: Zain JAAFAR / AFP)
במגזר הערבי בישראל יש ביטויים אחדים של תמיכה בחמאס ובעזתים, אבל לעת עתה אין תופעות חריגות. התופעה החריגה היחידה היא פעולות שונות שעושים יהודים תושבי יהודה ושומרון, שמנסים "לעזור" כביכול לצה"ל ולמג"ב בפעולות שיטור ופטרול עצמאיות בתוך יישובים ערביים ובצירי התנועה תוך התעמתות מפעם לפעם עם הפלסטינים תושבי האזור. בצה"ל רואים תופעה זו בחומרה ומנסים לשלוט בה, בין השאר באמצעות פעילות שכנוע והסברה. מפקדי צה"ל והמשטרה ביהודה ושומרון מסבירים לפורעי החוק היהודים שלקיחת החוק לידיהם רק מתסיסה את הפלסטינים ביהודה ושומרון ומשחקת לידי חמאס.
8 צפייה בגלריה
מוחמד בן סלמאן
מוחמד בן סלמאן
יורש העצר הסעודי בן סלמאן. הקפיא את המו"מ על נורמליזציה בלחץ אנשי הדת
(צילום: רויטרס)
בזירה האזורית והאסטרטגית יש לשים לב לשתי תופעות. האחת היא התייצבות במדינות ערב, כולל סעודיה, לצד הפלסטינים בעזה כתוצאה מלחץ גובר והולך מצד הרחוב. בירדן אלו הפלסטינים, שמהווים 70% מהאוכלוסייה ושרבים מהם גם הם תומכי חמאס והאחים המוסלמים בכלל. בסעודיה אלו אנשי הדת שגרמו ליורש העצר מוחמד בן סלמאן להכריז אתמול כי הוא מקפיא את המשא ומתן על הנורמליזציה עם ישראל כדי למתן את אנשי הדת המיליטנטים. קולות דומים נשמעים גם מקטאר, מעיראק וכמובן מאיראן. גם נשיא טורקיה ארדואן, שבעצמו עומד בראש מפלגה בנוסח האחים המוסלמים כמו חמאס, מפרסם הצהרות והבטחות, כפי שעשה פעמים רבות בעבר. לעת עתה אלו רק הכרזות.

טילים וכטב"מים מסוריה, עיראק ואולי תימן

התמיכה יוצאת הדופן שארה"ב מפגינה כעת בישראל לא רק מאזנת את ההתנגדות המילולית שמפגינים שליטי ערב, אלא גם מעניקה לישראל הרתעה אסטרטגית כדי לסתום את הפרצה בהרתעה שמייצרת מערכת הביטחון של ישראל שניזוקה אנושות כתוצאה ממתקפת הפתע המוצלחת של חמאס בשבת שעברה. ההרתעה היא מרכיב חשוב מאוד בביטחון הלאומי: במהותה זו התובנה שלאויבי ישראל לא כדאי לתקוף אותה, ראשית מפני שמתקפה כזאת תיכשל, ושנית מפני שהם ישלמו מחיר כבד מאוד על כך. ההרתעה היא ששומרת עלינו מפני מתקפות גדולות שאיראן ושלוחיה וגם מדינות ערב, למשל סוריה, היו רוצים להנחית על ישראל. ההרתעה כאמור ניזוקה בצורה מסוכנת ביום שבת שעבר, אחרי שקודם לכן היא נפגעה באופן חמור כתוצאה מהאירועים הפוליטיים האחרונים בישראל, שגרמו לשסע בעם.
8 צפייה בגלריה
מורדים חות'ים ב צנעא תימן 27 בינואר 2022
מורדים חות'ים ב צנעא תימן 27 בינואר 2022
המורדים החות'ים בתימן, בעלי בריתו של איראן. טהרן עלולה לנסות להשתמש בהם לירי טילים
(צילום: EPA)
לבקשת ישראל וביוזמת אנשי הממשל שלו מנסה הנשיא ביידן לסתום את הפרצה בהרתעה הישראלית כשהוא מעמיד הרתעה אמריקנית, בעיקר מול איראן וחיזבאללה. זהו מהלך שיש לו משמעות מבצעית, כלומר כוח ימי שמוכן ליירט מטחי טילים שיבואו מחיזבאללה או מאיראן ולתקוף מהאוויר, באמצעות מטוסים שממריאים מנושאות המטוסים ומבסיסים במזרח התיכון, כולל טייסת F-35 שהועמדה בכוננות. הכוח האווירי נועד להתמודד עם מיליציות שיעיות שאיראן תפעיל מסוריה, מעיראק ואולי אף מתימן ומאיראן עצמה. ה"שלוחים" הללו של איראן ינסו לסייע לחמאס בעזה באמצעות שיגור טילים וכטב"מים תוקפים לעורף הישראלי.
גם כיום, ללא קשר לעימות בעזה, ארה"ב פועלת נגד הגורמים האלה, אבל אם הם יפעלו נגד ישראל, למשל ניסיון של המיליציות השיעיות "גדודי חיזבאללה" מעיראק לשגר טילים שיש ברשותן לעבר ישראל, ארה"ב עשויה לתקוף אותן בשעה שצה"ל יפעל ישירות נגד חיזבאללה בלבנון. הוא הדין גם לגבי איראן. נוסף על כך ארה"ב מושיטה סיוע צבאי בדמות אספקת חימושים אוויריים מתוחכמים לצה"ל וטילים מיירטים מסוג "טמיר" לכיפת ברזל, שנמצאים כרגע בבעלות ארה"ב הן במחסנים בישראל והן בבסיסי צבא ארה"ב. אספקת החימושים הזו נועדה לוודא שלצה"ל לא יהיה מחסור בתחמושת אווירית מדויקת, בטילי יירוט ובחלפים, אם צה"ל ייאלץ לנהל במקביל מלחמה בשתי זירות או יותר. ערוץ סיוע נוסף הוא הסיוע המדיני שארה"ב נותנת לישראל הן באו"ם והן באמצעות גיוס תמיכה מבעלות בריתה הדמוקרטיות בצפון אמריקה ובאירופה.
8 צפייה בגלריה
נתניהו ובלינקן
נתניהו ובלינקן
מזכיר המדינה בלינקן עם רה"מ נתניהו שלשום. בא גם כ"משגיח כשרות", לוודא שחוקי המלחמה הבינ"ל נאכפים
(צילום: לע"מ)
הסיוע האמריקני לא ניתן לנו בחינם. שר החוץ ושר ההגנה האמריקניים שהגיעו אלינו בימים האחרונים דורשים מאיתנו – לצד מפגן ההתייצבות לצדנו – שישראל לא תפעל בניגוד לחוקי המלחמה הבינלאומיים שנועדו בעיקר להגן על אזרחים. הם משמשים גם כ"משגיחי כשרות" בנושא זה.
יחידות המילואים שגויסו למלחמה ממשיכות להתכונן לקראת הכניסה לעזה, והמטכ"ל כבר החל באישור תוכניות למפקדי היחידות. למרות שסוגיית החטופים והנעדרים עודנה רחוקה מפתרון, מועד הכניסה הקרקעית מתקרב.