על רקע צו ביניים של בג"ץ ואישור "חוק החמץ" החדש בבתי החולים, בצה"ל אומרים כי בשבועות האחרונים הפיצו למפקדים את רענון הפקודה שאוסרת על חיפוש חמץ במרחבים פרטיים של חיילים בתיקיהם או בארוניות בחדריהם בבסיסים, אך יחד עם זאת מסרבים לחשוף את נוסח הנוהל המדויק.
בימים האחרונים הצטברו עדויות ותלונות של חיילים מיחידות שונות, שלפיהן שוב נערכים "מסדרי חמץ", ללא התראה מוקדמת לחיילים כנדרש, כחלק מההכנות לפסח. הפקודה המעודכנת קובעת כי איסור הימצאות חמץ בבסיסים רלוונטית החל מהיומיים של לפני תחילת החג - ובהתאם תקפה על המטבחים, חדרי האוכל והמרחבים המשותפים בבסיסים שצריכים להיות נקיים מחמץ.
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: תומריקו)
הדיון בעתירה שהוגשה לבית המשפט העליון לפני כשנתיים על-ידי עמותת חדו"ש והפורום החילוני עדיין מתנהל. הדיון הבא יתקיים במאי, אך בינתיים מסרו בצה"ל באופן רשמי בימים האחרונים לנוכח פניית שני הארגונים כי "במסגרת ההנחיות שהופצו מחדש, נכתב כי יש להודיע לחיילים מראש על פעולות מתוכננות להכשרת מתחמים משותפים ביחידות ולאפשר לחיילים להיערך לכך.
"אין לערוך חיפושי חמץ על גופם של חיילים ובתיקיהם, וגם אין לערוך בדיקות יזומות של חמץ בכניסות לבסיסים. יש לנהוג ברגישות תוך שמירה על כבוד כל החיילים". במכתב צוין כי הגבלות הכנסת החמץ לבסיסים התחילו אפוא הבוקר, יומיים לפני תחילת החג.

"אין מקום להעברת הנוהל"

לפי ההסבר של צה"ל בנוגע להחלטה שלא לפרסם את נוסח ההנחיה, מסרו במחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה, כמייצגים של צה"ל בעתירה: "מדובר בנוהל פנימי, שכלל אין מקום להעברתו. שנית, פקודת החמץ כוללת פירוט רב של נהלים פנימיים בנושאי הכשרת הבסיסים ובכלל זה רשימת בעלי התפקידים הרלוונטית. בנוסף, פקודת החמץ היא בסיווג 'סודי'".
בפורום החילוני טוענים כי בימים האחרונים הצטברו כאמור תלונות רבות של חיילים על מסדרי חמץ אסורים, חיטוט בלוקרים האישיים והוראות לנקות מחמץ גם מרחבים אישיים כמו למשל ארוניות. חלק ממסדרים אלו מובלים על-ידי רבני היחידות והרס"רים.
לפי חיילים מיחידות שונות, בהן קרביות, הם נדרשו להוציא דברי מזון ביתיים מהמקררים האישיים שבחדריהם. חלק מהחיילים הכניסו את החמץ שהם שומרים לתיקיהם האישיים בבסיסים, אך עד כה לא דווח על עונשים שננקטו נגד חיילים בנושא. בחלק מהבסיסים השביתו את מכונות החטיפים כשבוע לפני תחילת החג, בניגוד לשנים עברו.
"עתירתנו לבג"ץ הגיעה אחרי שנים של תלונות חיילים על חיפושים משפילים, ענישה ומחסור במזון בגלל ההקצנה על שמירת הכשרות בבסיסים בפסח", נמסר מהפורום החילוני. "אין שום כוונה לפגוע בכשרות המטבחים וחדרי האוכל, אלא רק לאפשר לחיילים לצרוך מזון פרטי במרחב הפרטי שלהם בלבד".
עו"ד יפעת סולל, סמנכ"לית עמותת חדו"ש, לחופש דת ושוויון, אמרה: "הפער בין הצהרות הצבא בבית המשפט לבין מה שקורה בפועל תמוה מאוד. בצבא מתייחסים להוראות הרבנים ביחידות כאל פקודות על, והן שמתוות את אופן הפעילות. איזה סוד צבאי כרוך במועדים להכשרת בסיסים לפסח?".
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "בהתאם לפקודות הצבא חל איסור על הכנסת חמץ למחנות במהלך ימי החג. לאחר בחינה, הוחלט כי פעולות ההכשרה יחלו זמן קצר בלבד לפני החג במועדים שנקבעו, כדי לאזן בין הצורך להכשיר את מתקני הצבא כנדרש, לבין הרצון שלא לפגוע מעבר לנדרש בשגרת שירותם של החיילים, ובאפשרותם לצרוך מזון לפי בחירתם.
"כמו כן הובהר, כי אין לערוך חיפושים יזומים לאיתור חמץ בכניסה לבסיסים, בתיקים אישיים או על גופם של חיילים".
גורמים צבאיים הוסיפו: "ההנחיה שלא לחפש בתיקים היא לא הנחיה חדשה, והופיעה גם בעבר".