שורת פעולות רשלניות של בעלי הווילה בבריכה בנכס שברשותו הובילו לאסון במסיבה ביולי 2021 שבה נהרג כליל קמחי (32) מתל אביב ואדם נוסף נחבל. כך מתואר בכתב האישום שהוגש היום (ראשון) נגד נתן מלר (72) מהיישוב כרמי יוסף בגין גרימת מוות ברשלנות וחבלה ברשלנות. אשתו רחל מלר (67) הואשמה עימו בגין שימוש אסור במקרקעין.
אמו של כליל, אורית קמחי, אמרה בתגובה לכתב האישום כי "אנחנו חיים את מותו של כליל בתוך סיוט מתמשך מאז אותו יום שבו במקום לקבל תמונות מלאות בחיוכים ושמחת חיים מיום הגיבוש שאליו יצא וממנו לא שב בני כליל".
2 צפייה בגלריה
כליל קמחי
כליל קמחי
כליל קמחי וזירת האסון בבריכה
בכתב האישום, שהגישו עורכות הדין עינת בניטה ועינב וינגרד לבית משפט השלום בכפר סבא, צוין כי "היישוב כרמי יוסף בנוי על קרקע משכבות קירטון בדרגות קושי ורטיבות שונות. בעומק של מספר מטרים מתחת לקרקע, התפתח אזור של מערות ונוצרו חללים מתחת לקרקע של היישוב. נתן ורחל היו בעלים של נחלה ביישוב והתגוררו בבית שנבנה בנחלה החל משנת 1991. מלר היה מודע לתוואי השטח ולקיומן של המערות עוד בטרם החל בבניית הבית".
עוד צוין בכתב האישום כי "בשנת 1988 ניתן היתר בנייה בשטח הכולל קריטריונים ברורים, ובשנת 1991 ניתן היתר בנייה נוסף שמהות שינויים פנימיים, אולם נתן רצה להרחיב את שטח הנחלה המסתיים במצוק ולאחריו יש מדרון. לכן, בשנת 1991 מילא את שטח המדרון, באופן עצמאי, בחומר מילוי שעשוי מאבנים וחרסיות שסתם את פתחיה של המערה וחלליה נותרו ריקים. מילוי זה נעשה ללא ייעוץ הנדסי, ללא בדיקת הקרקע או קבלת היתר לפי החוק".

לטענת הפרקליטות, עד 2011 נתן ורחל מלר ביצעו עבודות שונות, בהזדמנויות שונות, להרחבת הנחלה, ללא קבלת היתר בנייה כשחלק מהעבודות גם עומדות בניגוד לתוכנית הבנייה החלה על המקרקעין. "בשנת 1999", צוין בכתב האישום, "נתן בנה בריכה בשטח הנחלה באמצעות קבלן מטעמו, על גבי חומר המילוי ועל המערה, כשחלק מהבריכה פולש למקרקעין הסמוכים. הבריכה נבנתה בלי היתרי בנייה, בניגוד לתוכנית המקרקעין ובלי לקחת בחשבון את הסיכונים הכרוכים בבניית בריכה על גבי מערה".
בנוסף צוין בכתב האישום כי החל מ-2006 פנו נציגי רשות מקרקעין (רמ"י) למלר והורו לו לפנות את השטח שאליו פלש. בעקבות כך שיפץ מלר את הבריכה באמצעות קבלן מטעמו, שינה את המבנה והקטין את ההיקף. לפי הפרקליטות, "שיפוץ הבריכה נעשה ללא היתר, ללא קבלת ייעוץ הנדסי או בדיקת הקרקע".
בכתב האישום נאמר עוד כי "החל משנת 2014, נתן ורחל הפעילו עסק בנחלה של הפקת אירועים ואירוח הכולל שימוש של אורחים בבריכה. משנת 2019 ועד למועד האירוע, התקיימו עשרות אירועים בנחלה עם מאות משתתפים והנאשמים קיבלו סכומי כסף של מאות אלפי שקלים, כשהחלוקה ביניהם היא שנתן אחראי על תחזוקת הנחלה והבריכה ורחל אחראית על הקשר מול הלקוחות וגביית התשלום".
2 צפייה בגלריה
החשודים בגרימת מוות ברשלנות
החשודים בגרימת מוות ברשלנות
הנאשמים רחל ונתן מלר
(צילום: יריב כץ)
לטענת הפרקליטות, החל מיוני 2020 הבחין מלר שיש כמות מים ניכרת שדולפת מהבריכה החוצה וכן שבר במדרגות הבריכה. "כשכשל מלתקן את זה", נטען בכתב האישום, "פנה למפעיל בריכות שחייה מוסמך, שיסייע לו אך הוא הבהיר כי אין ביכולתו לסייע, והפנה את הנאשם לבעלי מקצוע אחרים. לכן, מלר תיקן בעצמו את הסדק במדרגה עם חומר דביק והדביק מעליו יריעה. תיקון ליקוי זה לא מנע את אובדן המים אל הקרקע שמתחת לבריכה".
בפברואר 2021, נטען, פנה מלר לבעל מקצוע שהופנה אליו בנוגע לאובדן המים וביקש לבצע בדיקה. למחרת, נאמר, הגיע בעל המקצוע לבריכה, ביצע בדיקה, יידע את מלר בליקויים ובכך שקיימת שקיעת קרקע באזור הצפוני של הבריכה, והבהיר כי המים זולגים אל הקרקע וכי נכון לטפל בזה באמצעות שיפוץ מסיבי בהקדם האפשרי. בעל המקצוע אף השאיר דוח מפורט שכולל את הליקויים. מלר, כך נטען, רצה לשאת בעלויות וניסה למצוא פתרונות חלופיים.
לפי כתב האישום, כמעט שנה לאחר דוח הליקויים, בינואר 2022, הבחין מלר כי הבטון ויריעת הבריכה מעוותים. הוא פנה לשלושה בעלי מקצוע כדי לבחון אפשרויות שיפוץ בבריכה, ולבסוף החליט שלא לבצע שיפוץ כוללני, בניגוד להמלצות, ורק החליף את הסקימר הצפוני של הבריכה. לפי כתב האישום, "אובדן המים לאורך תקופה ארוכה יצר שינויים בקרקע שגרמו למים לעבור מקרקעית הבריכה לחומר המילוי עד שנוצר חלל אנכי שהלך וגדל ולבסוף שאב את מי הבריכה אל המערה".

בתחילת יולי 2022 הגיעו בעלי חברת השיווק הדיגיטלי שבה עבד המנוח לפגוש את הנאשמים על-מנת לקיים אירוע לכ-50 עובדים בנחלה שלהם תמורת 11,700 שקלים. הנאשמים הבהירו לבעלי חברת השיווק כי יש להם ביטוח לאירועים וכי ניתן לעשות במקום אירוע עד 250 אנשים.
ב-21 ביולי 2022 החלו להגיע עובדי החברה למקום. בשעה 14:30 לערך שחו בבריכה שבעה אורחים, כשלפתע באזור המים העמוקים, בצידה הצפוני של הבריכה, הרצפה התמוטטה תחת לחץ המים אל תוך המערה כך שנוצר בור. בעקבות התמוטטות הרצפה, נשאבו מי הבריכה בעוצמה אל תוך הבור וסחפו עימם את קמחי ואדם נוסף ששהו בבריכה באותו הזמן.
האורח שנחבל נפל כמה מטרים לתוך הבור ונשרט משברי הבטון והברזל. בשלב מסוים הוא הצליח לנשום אוויר ולזעוק לעזרה. הוא צעק לקמחי, אך לא הצליח לאתר אותו מכיוון שהחלל היה גדול וחשוך. כתוצאה משאיבת המים, קמחי נפל את הבור ונסחף אל תוך חלל המערה לאורך של כשמונה מטרים. לאחר מאמצי חילוץ ממושכים של יחידות מובחרות, קמחי חולץ ללא רוח חיים.
עו"ד ענת גינזבורג, שמייצגת את משפחת המנוח בתביעת נזיקין בסך 10 מיליון שקלים, אמרה: "התביעה לפיצוי המשפחה שהגשנו נגד כלל האחראים למחדלים והרשלנות הקשה שגרמה למותו של כליל ז"ל מתנהלת בבית המשפט. אין סכום שיכול לפצות את משפחת קמחי על האובדן הנוראי והמוות המיותר, ואין לנו ספק כי הצדק ייעשה גם במישור הפלילי כמו באזרחי".