היום (ראשון) התקיים בבית הדין הצבאי בבית ליד דיון בעניין שחרורו למעצר בית של סגן אלוף דן שרוני, שנאשם בכ-70 עבירות מין בגין צילום חיילות בסתר. החלטה בעניין טרם התקבלה, והיא צפויה להתקבל בימים הקרובים. התנגדותה של הפרקליטות הצבאית לשחרורו של שרוני צפויה לפוצץ את עסקת הטיעון השנויה במחלוקת שנחתמה עמו ונחשפה ב-ynet.
ל-ynet נודע כי לפני שהחל הדיון היום הפרקליטה הצבאית הראשית, אלוף יפעת תומר-ירושלמי, עדכנה את הסנגורית של שרוני, עו"ד עדי אייזנר, כי היא החליטה לשקול מחדש את עיקרי הסדר הטיעון שנחתם עם שרוני - בעיקר הסעיף שלפיו יתאפשר לו להשלים שנתיים נוספות בצבא ללא תפקיד כדי להיות זכאי לפנסיה צבאית. זאת לאור המצב הנפשי שבו מצויות הנפגעות, שדורשות לסיים מהר ככל הניתן את הפרשה, כמו גם לאור ההד הציבורי שנוצר מאז שנחשף ההסדר והחשש שחיילות יחששו להתלונן על תקיפות מיניות.
3 צפייה בגלריה
דן שרוני
דן שרוני
דן שרוני בבית המשפט, היום
(צילום: מוטי קמחי)
3 צפייה בגלריה
הארכת מעצר לדן שרוני  בחשוד בעבירות מין
הארכת מעצר לדן שרוני  בחשוד בעבירות מין
אחת מנפגעות שרוני צועקת לעברו בבית הדין הצבאי
(צילום: מוטי קמחי)
הדיון היום היה טעון, ולפני שהתחיל ובמהלכו חלק מהמתלוננות שנפגעו על ידי שרוני צעקו לעברו ולעבר עורכת דינו. "שייכנס, שלא יפחד. פחדן סוטה", צעקו חלק מהנפגעות. "תתנצל, נוודא שתשב בכלא. אתה סוטה מין, אתה מסוכן לציבור, לבת שלך אתה מסוכן. מי אתה בכלל, חוצפן, שאתה מבקש להשתחרר הביתה? אלוהים ישרוף אותך אמן. רוצה להשתחרר? נדאג שלא תשתחרר היום".
בדיון הבהירה התביעה הצבאית כי שרוני עדיין מסוכן, חרף המלצת שירות המבחן שגורסת כי ניתן לשחרר את הקצין למעצר בית, וכי היא מתנגדת לשחרורו. טרם ניתנה ההחלטה בעניין כאמור, והיא צפויה להתקבל בימים הקרובים. ניתן להעריך כי לאחר שתתקבל ההחלטה יוגש ערעור על ידי אחד מהצדדים, כך שלכל הפחות בעוד כעשרה ימים תתקבל ההחלטה הסופית אם לשחרר את שרוני.
הסנגורית של שרוני, עו"ד עדי אייזנר, אמרה בדיון כי אין להגנה מחלוקת משפטית עם התביעה, וטענה כי "העבירות לא מקימות חזקת מסוכנות". לדבריה, "אפשר לשחרר אותו לחלופת מעצר בית מלא, פיקוח של מפקחים ובתנאים מגבילים נוספים. שרוני הודה בחקירה, ותסקיר שירות המבחן קובע שהמסוכנות היא במידה שאפשר להלום אותה בחלופת מעצר. התסקיר אומר מפורשות שהוא מבין שניצל אמון וסמכות, והוא מביע אמפתיה וחרטה".
3 צפייה בגלריה
יפעת תומר-ירושלמי
יפעת תומר-ירושלמי
נפגשה עם מרבית הנפגעות והחליטה לשנות את הסדר הטיעון. הפרקליטה הצבאית הראשית
(צילום: לשכת עורכי הדין )
עו"ד אייזנר אמרה היום בדיון כי במסגרת ההבנות עם הפרקליטות הצבאית, שרוני ישוחרר לחלופת מעצר. אולם התביעה הצבאית דחתה טענה זו ודרשה כאמור את המשך מעצרו. צוות ההגנה של שרוני הציע שהוא ישתחרר למעצר בית בכפוף לתסקיר שירות המבחן, יהיה תחת פיקוח אשתו או אמו וייצא רק לטיפולים נפשיים.
הפרקליטות הצבאית טענה מנגד: "הראיות מוצקות. חלופת המעצר אינה תואמת למסוכנות הנשקפת מהנאשם. אין בהפסקת השירות והתסקיר כדי לשנות את הנסיבות ולקבל את בקשת ההגנה לשחרור. הפרקליטות הצבאית הראשית שוקלת את עמדתה ביחס להסדר הטיעון. חלק מהדברים צריכים להישקל שנית. המסוכנות היא שהוא יצלם גם את בני ביתו שמפקחים עליו, וזה כבר קרה שהוא צילם מישהי שהיא בת בית בביתו".
במסגרת עסקת הטיעון השנויה במחלוקת שרוני אמור להודות בכ-60 עבירות, להביע חרטה וליטול אחריות על מעשיו. במסגרת ההסדר יתאפשר לו להשלים שנתיים נוספות בצבא ללא תפקיד כדי להיות זכאי לפנסיה צבאית, במקביל לפיצוי קורבנותיו בכמה אלפי שקלים עד 16 אלף שקלים לכל מתלוננת. במסגרת הסכמות הוחלט שיתאפשר לשרוני לשהות במעצר בית עד לטיעונים הפתוחים לעונש במועד גזר הדין בעוד כשנתיים, אך הוא לא יוכל להשתמש בכך כטיעון להקלה בעונשו הצפוי - כמה שנות מאסר בפועל.

אלא שבשבוע שעבר, חרף תסקיר שירות מבחן שערך שרוני ושגורס כי הוא יכול להיות במעצר בית מבחינת רמת מסוכנותו, הפרקליטות הצבאית הודיעה כי תתנגד לשחרורו למעצר בית. זאת על רקע הביקורת הציבורית הנרחבת של הנפגעות בפרשה והשיחות האישיות הרבות שניהלה עמן הפרקליטה הצבאית הראשית, אלוף יפעת תומר-ירושלמי, בשבועות האחרונים.
הפצ"רית תומר-ירושלמי נפגשה בשלושת השבועות האחרונים עם מרבית הנפגעות בפרשה ועדכנה אותן על פרטי הסדר הטיעון כדי לוודא שהוא מובן ולשמוע את עמדותיהן. חלקן הסכימו שבני משפחתו יקבלו את דמי הפנסיה, אך דרשו כי ההליך לא יידחה בשנתיים. אחרות דרשו בתוקף כי משפחתו לא תהנה מקצבת הגמלאות. הפצ"רית ציינה בפניהן כי משמעות פיצוץ הסדר הטיעון הוא ניהול משפט שיימשך כשנה-שנתיים, שיצריך מהן לתת עדות בבית הדין.
מעבר לפתיחה המחודשת של עסקת הטיעון, חלק גדול מהנפגעות מתנגד לשחרור שרוני למעצר בית, בטח לתקופה כה ממושכת של שנה-שנתיים, שבמהלכן הוא יוכל לצבור "נקודות זכות" שיטען לזכותו לפני גזר הדין.
עו"ד אפרת נחמני-ברעו"ד אפרת נחמני-ברצילום: ענת גבע שרון
בפרקליטות הצבאית מאמינים שרוב הנפגעות יעידו נגד שרוני אם אכן יתקיים משפט הוכחות, ושלאור הראיות החזקות נגדו בתיק ניתן יהיה להרשיעו במרבית הסעיפים, לכל הפחות ולגזור עליו עונש חמור של כמה שנות מאסר.
עו"ד אפרת נחמני-בר, שמשרדה מייצג עשר מהנפגעות, אמרה בדיון היום כי לאור העובדה שלא מדובר בדיון מעצר רגיל, אלא בניסיון להפוך את הסדר הטיעון לעובדה בשטח לפני שניתן יהיה לחזור ממנו - הנפגעות צריכות לקבל את זכות לדבר. היא הוסיפה ש"לפי הסדר הטיעון, אילו היה שרוני משתחרר ממעצר - הדבר היה בכפוף להודאה, אך שרוני מנסה לשפר את מצבו ולהשתחרר ממעצר מבלי להודות". לדבריה, "אנו עלולים להגיע לתרחיש הכי נורא מבחינת הנפגעות - שחרור ללא הודאה, בלי הסדר ועם משפט שיימשך שנתיים".