2 צפייה בגלריה
אסעד אלרפאעי וסובחי אבו שקיר בהגשת כתב האישום
אסעד אלרפאעי וסובחי אבו שקיר בהגשת כתב האישום
אל-ריפאעי ואבו שקיר. צפויים ל-4 מאסרי עולם ועוד 20 שנה
(צילום: שאול גולן)
בית המשפט המחוזי מרכז הרשיע היום (שלישי) את המחבלים אסעד אל-ריפאעי (20) וסובחי אבו שקיר (21), שביצעו את הפיגוע באלעד בו נרצחו ארבעה בני אדם. כתב האישום המתוקן חמור מכתב האישום שהוגש, ואיתו הוגשו הסכמות משותפות לארבעה מאסרי עולם מצטברים בגין עבירות רצח בנסיבות של מעשה טרור ועונש מצטבר של עוד 20 שנות מאסר בגין יתר העבירות.
לפני כשנה, ביוני 2022, פרקליטות מחוז מרכז הגישה נגד השניים כתב אישום בגין ביצוע שלוש עבירות של רצח בנסיבות מחמירות (מאז מת מפצעיו שמעון מעטוף, שנפצע בפיגוע - ג"מ), מעשי טרור, מעשי טרור של ניסיון רצח, מעשי טרור של חבלה חמורה בנסיבות מחמירות, מעשי טרור של פציעה בנסיבות מחמירות וכניסה לישראל שלא כדין.
2 צפייה בגלריה
הנרצחים בפיגוע באלעד
הנרצחים בפיגוע באלעד
שמעון מעטוף, בועז גולי, אורן בן יפתח ויונתן חבקוק. הנרצחים בפיגוע באלעד

על פי כתב האישום, לשניים, תושבי הכפר רומאנה שביהודה ושומרון, לא היה היתר כניסה לישראל ולמשך כחצי שנה עבדו שלא כדין באלעד. באוגוסט 2021, על רקע מות חברו בעימותים מול צה"ל, אבו-שקיר החליט לבצע פיגוע טרור בישראל ולמות כ"שהיד" במהלכו. הוא פנה לאל-ריפאעי, שבתחילה סירב לשתף פעולה. עם זאת, לקראת חודש אפריל, בעקבות התחזקותו הדתית והמחשבה שמדינת ישראל פוגעת במתפללים מוסלמים במסגד אל-אקצא, החליט אל-ריפאעי להצטרף לחברו ולבצע פיגוע ולרצוח יהודים ישראלים באשר הם, ממניעים לאומניים ואידיאולוגיים.
לשם כך השניים הצטיידו בסכינים ובגרזנים, וב-5 במאי, יום העצמאות אשתקד, הגיעו לעיר אלעד, שם רצחו בדקירות את אורן בן יפתח, הנהג שהסיע אותם, והשליכו אותו מהרכב. מיד לאחר מכן יצאו למסע הרג רגלי ברחובות העיר במהלכו רצחו באמצעות גרזן שני אזרחים נוספים - בועז גולי ויונתן חבקוק - וניסו לרצוח חמישה אזרחים נוספים, חלקם לעיני ילדיהם. לאחר מכן השניים נמלטו מהמקום והמשיכו במנוסתם בשטחים פתוחים, עד שנתפסו אחרי יותר מ-60 שעות ביער נחשונים שבין אלעד לראש העין.
כתב האישום המתוקן לחומרה הוגש על ידי עורך הדין נתנאל בוג'ו, לאחר שבחודש פברואר האחרון שמעון מעטוף, אב ל-6 וסב ל-13 שאבטח אירוע חגיגי בפארק סמוך לפיגוע והותקף על ידי המחבלים, מת מפצעיו. בעקבות כך, עלה מניין הנרצחים בפיגוע לארבעה, ובהתאם לכך תוקן כתב האישום כך שלשניים מיוחסות ארבע עבירות של רצח בנסיבות מחמירות של מעשה טרור.
נוסף על כך, כתב האישום המתוקן מייחס לנאשמים ביצוע עבירות של מעשה טרור של ניסיון רצח, מעשה טרור של חבלה חמורה בנסיבות מחמירות, מעשה טרור של פציעה בנסיבות מחמירות וכניסה לישראל שלא כדין. חקירת הפיגוע נוהלה על ידי שב"כ וימ"ר מרכז במשטרת ישראל.
משפחתו של שמעון מעטוף מסרה בתגובה להרשעת המחבלים: "אנו מרוצים שמעט מהצדק נעשה והמחבלים הארורים שהרסו בתים והחריבו משפחות שלמות ישלמו את המחיר ולא ייצאו מהכלא לעולם, עד יום מותם האחרון, בלי שום פינוקים, בלי לימודים, בלי מאכלים מיוחדים וטריים, בלי מקלחות מיותרות ועם פחות ביקורי משפחות. שום הנאה מיותרת. שלא יצאו בשום עסקת חליפים או כל עסקה אחרת לעולם". לדבריהם, "העונש הזה הוא לא נחמה ואפילו מינימלי, צריך להחמיר ולקבוע בחוק עונש מוות בשביל להחזיר את הביטחון ברחובות".