אחרי שנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן שיגר אמש (יום שלישי) אזהרה מפורשת וחריגה בקולו, הבוקר טענו שרים בממשלה כי הוא לא יכול להתערב בענייניה הפנימיים של ישראל - וחברי כנסת בליכוד אף תקפו אותו במילים קשות יותר.
ביידן, ככל הנראה, ציפה מראש הממשלה בנימין נתניהו להתחייבות לא להמשיך בחקיקת המהפכה המשפטית ללא הסכמה רחבה, אחרי שביקש ממנו לעשות זאת גם בשיחה אישית ביניהם. מנהיגים נוספים במערב אמרו לשרים ולנתניהו עצמו כי הם מצפים ממדינה דמוקרטית להעביר שינויים מהותיים כאלה רק בקונצנזוס, כדי למנוע טלטלות. "השהיית החקיקה", כלשונו של נתניהו, לא מספקת את ביידן, שבחר להבהיר שלא יזמין אותו לבית הלבן. גם פיטורי גלנט, לצד אמירות בעייתיות חוזרות ונשנות של שרים ושלל סערות, הובילו לחשש האמריקני מפני הליך קבלת ההחלטות בישראל. נתניהו מצידו אמר שישראל "לא תקבל החלטות על סמך לחצים חיצוניים - כולל מחברינו הטובים ביותר".
4 צפייה בגלריה
ביבי בנימין נתניהו ארכיון
ביבי בנימין נתניהו ארכיון
"מקווה שהוא יתרחק מזה". ביידן ונתניהו
(צילום: רויטרס)
ביידן אגב נשאל במהלך הלילה שוב אם הוא מודאג מהדמוקרטיה בישראל, והשיב כי: "אני לא יודע אם מדובר בנקודת מפנה - אבל אני חושב שזה מקום שקשה להיות בו, והם צריכים לפתור את זה". כשנשאל מה הוא מקווה שרה"מ יעשה עם המהפכה המשפטית, השיב: "אני מקווה שהוא יתרחק מזה".
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שבממשל האמריקני מחרימים, אמר בגלצ כי "האמריקנים צריכים להבין שישראל היא מדינה עצמאית ולא עוד כוכב בדגל של ארה"ב. צריך שיהיה ברור בכל רחבי העולם שהעם כאן הלך לבחירות ויש לו את הרצונות שלו". השר יואב קיש אמר כי "כולנו מכבדים את נשיא ארה"ב והוא יכול לומר את עמדתו, אבל עם כל הכבוד - ישראל היא מדינה ריבונית וההחלטות מתקבלות כאן".

"ביידן מושפע מעיתונאים שמאלנים"

מנגד, כמה חברי כנסת מהליכוד הקפידו להיות בוטים בהרבה. סגן יו"ר הכנסת ניסים ואטורי אף הרחיק לכת והאשים את נשיא ארה"ב לשעבר ברק אובמה במוות של חיילים בצוק איתן. ב-103FM טען ואטורי: "היה מקרה בצוק איתן שארה"ב החליטה על אמברגו נשק על טילי הלפייר לאפצ'י, וישראל הסתדרה. חיילים נהרגו לדעתי גם בזכות התמיכה האמריקנית במירכאות". כשנשאל מפורשות אם חיילים נהרגו בגלל "אמברגו נשק" של אובמה, השיב ואטורי: "כן". נציין כי לא מדובר היה באמברגו אלא בעיכוב של הסיוע האמריקני, וממילא צריך להרחיק לכת כדי לטעון שחיילים נהרגו בגלל זה.
ואטורי המשיך: "השאלה אם זו דמוקרטיה שנשיא ארה"ב יבוא ויכתיב לנו. אין מצב שארה"ב מתערבת בענייניה הפנימיים של ישראל. יש פה דמוקרטיה, שלא יכפה עלינו". כשנשאל אם הוא מבין את התלות הביטחונית של ישראל בארה"ב, השיב ואטורי כי הוא מבין - אך "אנחנו צריכים לעשות מה שטוב לנו". לדבריו, "אם נצטרך להגן על עצמנו - נעשה את זה גם בלי ארה"ב". בגלצ טען ואטורי ‏כי "אם ביידן יואיל בטובו להיפגש עם נתניהו הוא יידע להסביר לו על הרפורמה המשפטית. כרגע הוא מושפע מעיתונאים שמאלנים ואנשי אופוזיציה".
4 צפייה בגלריה
ניסים ואטורי
ניסים ואטורי
"אין מצב שארה"ב מתערבת בענייניה הפנימיים של ישראל". ואטורי
(צילום: אבי חי)
4 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
"ישראל היא מדינה ריבונית וההחלטות מתקבלות כאן". בן גביר
(צילום: רפי קוץ)
חבר הכנסת דן אילוז מהליכוד היה בוטה יותר, כשכתב בטוויטר כי "ההתערבות החוזרת ונשנה של הממשל האמריקאי אינה מעידה על קשר בין ידידות ואינה ראויה. מדיניות הפנים של ישראל היא של ישראל בלבד וכך עליה להישאר".
כבר אתמול שר התרבות מיקי זוהר כתב בטוויטר בתגובה לדבריו של ביידן כי "עצוב שגם הנשיא ביידן נפל קורבן לפייק ניוז שהופץ בישראל נגד הרפורמה המשפטית המוצדקת שלנו". לאחר מכן מחק זוהר את הציוץ, וכתב: "מתוך כבוד ליחסים החשובים שלנו עם בעלת הברית הכי גדולה שלנו ארה"ב מחקתי את הציוץ. הלב נשבר לראות כמה נזק נגרם לישראל מכל הפייק ניוז שהופץ בקשר לרפורמה המשפטית המוצדקת שלנו". גם שר התפוצות עמיחי שיקלי התייחס לדברי ביידן: "ישראל היא מדינה ריבונית. ביקורת ניתן להעביר בשמחה, אבל מי שקובע מי יוביל אותה ולאן זה העם ורק העם באמצעות נבחריו - כמו באמריקה".
נתניהו, אגב, ישתתף בצהריים בוועידת הדמוקרטיה שיזם ממשל ביידן, כחלק מפאנל שיעסוק בשאלה "כיצד דמוקרטיה תורמת לצמיחה כלכלית ולרווחה". לצידו ישתתפו בוועידה מנהיגים ונציגים מ-121 מדינות.
4 צפייה בגלריה
"פוטנציאל הפגיעה כל כך חזק שהאמריקנים נזעקו". דני איילון
"פוטנציאל הפגיעה כל כך חזק שהאמריקנים נזעקו". דני איילון
"פוטנציאל הפגיעה כל כך חזק שהאמריקנים נזעקו". דני איילון
(צילום: מוטי קמחי)
שגריר ישראל לשעבר בארה"ב, דני איילון, אמר הבוקר ב-ynet radio כי התבטאותו המפורשת של ביידן נגד נתניהו מדאיגה, והתגובה של ראש הממשלה הישראלי "יותר מדאיגה - כי או שזה מבטא חוסר הבנה לגמרי של המצב והאירוע, או שזו התרסה נוספת נגד הידידה הקרובה ביותר שלנו". לדברי איילון, "ארה"ב היא משענת אסטרטגית חשובה מדינית, ואני באמת רואה בזה כרגע את משבר היחסים אולי הגדול ביותר מול ארה"ב מאז 1991. אנחנו באמצע אירוע של חוסר אמון מוחלט של האמריקנים בראש הממשלה".
איילון הסביר כי הפעם המשבר שונה, כי מדובר מבחינת ארה"ב באופייה הדמוקרטי של מדינת ישראל. "מבחינת האמריקנים, דמוקרטיה זה כמו דת", אמר. "לא מתפשרים על דמוקרטיה. היחסים המיוחדים איתם זה קודם כל בגלל הערכים המשותפים ואז האינטרסים הביטחוניים. פוטנציאל הפגיעה הוא כל כך חזק שהאמריקנים נזעקו, כבר לפני שלושה חודשים נתניהו קיבל על זה מסרים מהשגריר בישראל וממזכיר המדינה. ביידן בעצמו התקשר אליו לפני שבוע והייתה שיחה קשה ביותר".
איילון המליץ שלא להתריס ולא להגיב בפומבי לביידן, ואמר כי תגובתו של נתניהו ש"לא ייענה ללחצים כולל מחברים" הייתה טעות. "זה מראה על יהירות, זחיחות ובורות - ונתניהו הוא לא בור", אמר. "גם פיטורי גלנט מערערים את האמריקנים בכל הנוגע ליכולת קבלת החלטות מושכלות של ראש הממשלה. דיברתי באותו ערב עם כמה אמריקנים מוושינגטון, חלקם בכירים וחלקם לשעבר, ומעולם לא שמעתי דברים כמו שאמרו. הם אמרו שעד שלא יוכח אחרת, נתניהו - ראש ממשלת ישראל - מהווה סכנה קיומית למדינת ישראל. אתם מבינים מה זה? וגם סכנה לארצות הברית. זאת אומרת, סכנה לאינטרסים הביטחוניים של ארצות הברית כאן במזרח התיכון".
איילון אמר כי גם אם דבריו של נתניהו היו מוצדקים, "לאו דווקא צריך להטיח אותם באיש החזק בעולם". לדבריו, גם התקווה לנשיא רפובליקני שייבחר אחרי ביידן היא לא סיבה לעימות מול ארה"ב. "האמריקנים משקיעים כאן מאות מיליארדי דולרים כי הם רוצים את ישראל חזקה", אמר. "זה מונע אי-יציבות. לכן הם רוצים שנגיע לשלום בית, ודורשים הסכמה רחבה. חשוב להם גם שיהיה שר ביטחון שהם נותנים בו אמון, ושתהיה יציבות בהנהגת משרד הביטחון. אלה דברים שעדיין לא סגורים".