לראשונה מאז נובמבר – מקדם ההדבקה מתחת ל-1: מקדם ההדבקה של מגפת הקורונה ממשיך לרדת והבוקר (יום א') הוא עומד על 0.95 – דבר המעיד על דעיכה קלה של המגפה. בשיא הגל הנוכחי עמד מקדם ההדבקה על יותר מ-2.
מנתונים של משרד הבריאות עולה כי אתמול אובחנו 45,258 חיוביים לנגיף, מדובר במספר החיוביים הנמוך ביותר מאז 15 בינואר. כשליש מהמאומתים אובחנו בבדיקות PCR והיתר בבדיקות אנטיגן מוסדי.
3 צפייה בגלריה
בדיקות קורונה בירושלים
בדיקות קורונה בירושלים
בדיקת קורונה בירושלים, ארכיון. המגפה בדעיכה, אבל קלה
(צילום: רויטרס)
אתמול, כך על פי משרד הבריאות, אובחנו 20,755 תלמידים כחיוביים לנגיף. בשלב זה יש 169,019 תלמידים שאינם יכולים להגיע לבתי הספר ולגנים מפני שהם חיוביים לקורונה. מדובר בירידה לעומת יום שישי, אז היו כ-192 אלף תלמידים מאומתים לנגיף.
אחרי שאמש התברר כי מספר החולים קשה שחיוביים לקורונה עלה לראשונה זה כמעט שנה ליותר מ-1,000, מהנתונים המעודכנים הבוקר עולה כי בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 1,069 חיוביים לקורונה במצב קשה – אם בגלל סיבוכי הנגיף או שמדובר פשוט בחיוביים לנגיף שמצבם קשה בשל סיבות אחרות. 80% מהחולים קשה הם בני 60 ומעלה, 14% בני 40 עד 59, 4% בני 19 עד 39 ו-2% הם בני פחות מ-19.
מאז פרוץ המגפה נפטרו בישראל 8,658 חולי קורונה, קרוב ל-40 מהם בסוף השבוע. אך מדובר במספר שאינו סופי. בימים האחרונים עדכן משרד הבריאות נתונים באיחור ניכר על נפטרים ולכן זינק מספר הנפטרים.
3 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה בבית חולים בלינסון
מחלקת קורונה בבית חולים בלינסון
מחלקת קורונה בבית החולים בילינסון. קרוב ל-40 חולים מתו בסופ"ש
(צילום : יריב כץ)
לירידה במספרי הנדבקים ובמקדם ההדבקה התייחס הבוקר ראש הממשלה נפתלי בנט, שאמר כי ניתן כעת לראות "מגמה של התייצבות בגל האומיקרון". בדברים שנשא בפתח ישיבת הממשלה השבועית הדגיש בנט כי יש להקפיד על זהירות: "אני בכוונה בורר את המילים, כדי להימנע מאווירת סוף קורס, ומחגיגות סיום האומיקרון שאינן במקומן. כרגע, בשעות אלה ממש, אנחנו מתמודדים עם עומס בבתי החולים, עם מספר עדיין גדול של נדבקים".
בהתייחסות למתווה ביטול הבידודים במערכת החינוך, בנט קרא פעם נוספת להורים להקפיד על ההנחיות ולערוך לילדיהם בדיקות כפי שדורש המתווה, מדי יום ראשון ויום רביעי - אף שרבים לא קיבלו את ערכות הבדיקה בשל מחסור כבד. "מתווה החינוך החדש שהפעלנו מכניס 2.5 מיליון תלמידים לתוך רדאר בדיקות פעמיים בשבוע", אמר בנט.

"גם הבוקר אני ואשתי עשינו את הבדיקות לילדים, כך אנחנו מגלים מאומתים ונשמרים מהדבקה. ההורים צריכים לגלות אחריות, להקפיד לבדוק את הילדים כמו שצריך, ולשלוח לבית הספר רק אם הם מרגישים טוב". הוא הוסיף: "עוד כמה שבועות כאלה, אם כולנו ננהג באחריות - ביחד נתגבר גם על הגל הזה".
בישיבת הממשלה היום צפויים השרים להצביע גם על הצעת משרד הבריאות להארכת התקנות המאפשרות את אכיפת התו הירוק עד ל-6 בפברואר, כלומר בשבוע אחד בלבד, תקופה שבה ייבחן שוב המתווה. זאת, למרות שבימים האחרונים נשמעו קולות גוברים בממשלה על ביטולו, לנוכח העובדה שגם המוני מתחסנים ומחלימים נדבקים כעת באומיקרון.

התו הירוק יוארך? סער הצטרף למתנגדים

בהצעה שהוגשה לשרים צוין כי "למרות שחיקה ברמת המוגנות מפני הדבקה באומיקרון, בהשוואה לזן הדלתא, עם התרחקות ממועד קבלת החיסון האחרון או ההחלמה – בהתאם למחקרים שונים סבורים גורמי המקצוע במשרד הבריאות כי קיים סיכון רב יותר ללא מחוסנים ולא מחלימים להידבק ולהדביק, לעומת מחוסנים ומחלימים כהגדרת משרד הבריאות, וכי בהתאם קיימת הצדקה להמשיך את המדיניות הנוכחית".
3 צפייה בגלריה
התו הירוק
התו הירוק
במשרד הבריאות מבקשים להאריך את התו הירוק, באופן זמני: "יש הצדקה"
(צילום: EPA)
בהצעה הוזכרו בין היתר מחקרים מבריטניה ומדנמרק, ונכתב כי היעילות של הבוסטר של מודרנה נשמרה ברמה של 65% עד 70% לעומת לא מחוסנים עד לשבוע 9-5. עוד צוין כי על פי נתונים מישראל, ילדים בגילאי 5 עד 15 עם חיסונים טריים, כאלו שטרם חלפו 3 חודשים מקבלת החיסון, "מציגים בבירור את ההבדלים בשיעור הדבקות בקרב ילדים מחוסנים בהשוואה ללא מחוסנים".
בהצעה מוזכרים גם הדיווחים הראשוניים בארה"ב על ילדים שלקו בתסמונת הדלקתית הרב-מערכתית PIMS לאחר שהחלימו מקורונה, וצוין כי בימים האחרונים אובחנו מקרים שכאלו גם בקרב ילדים בישראל, "לראשונה בגל התחלואה הנוכחי". הודגש כי שיעור התופעה מוערך בכ-1 לכל 3,000 ילדים ובני נוער מאומתים, וצוין כי על פי מחקרים החיסונים אולי מעניקים הגנה פחותה מפני הדבקה – אך ממשיכים להקנות הגנה משמעותית מפני מחלה קשה ו"סיבוכים מאוחרים".

השרים התבקשו כאמור להאריך את תוקף תקנות התו הירוק עד 6 בפברואר, ובשבוע הקרוב מבטיחים במשרד הבריאות לגבש מידע מעודכן באשר למידת המוגנות שמתקבלת אחרי החיסון או ההחלמה מול זן האומיקרון. "בהתאם למידע זה תיבחן מחדש המדיניות בנוגע לשימוש באמצעי התו הירוק", נכתב.
כמה שרים הממשלה כבר הביעו התנגדות נחרצת להארכת התו הירוק, בראשם שר האוצר אביגדור ליברמן ושר המשפטים גדעון סער. אמש מסר סער, שאובחן כחיובי לקורונה, כי אין עוד "הצדקה אפידמיולוגית" לתו הירוק, שלדבריו פוגע בחירויות האזרח ובפרנסתם של ישראלים. מנגד, שרי מפלגת יש עתיד החליטו לתמוך בבקשה הנוכחית להאריך זמנית את התו הירוק. "אין ספק כי נדרש שינוי נוכח המציאות המשתנה. אך נכון לעכשיו, אנו ביש עתיד נסכים לבקשת שר הבריאות להאריך את תקנות התו הירוק במספר ימים על מנת להסדיר את נושא מגן אבות ונתב"ג", נמסר.
בינתיים, ועל רקע המחסור בדיקות אנטיגן עבור מתווה ביטול הבידודים לתלמידים, משרד הבריאות שוקל לשנות את המתווה החדש ולהמליץ שתלמידים עם חיסון בתוקף לא יידרשו לבצע שתי בדיקות אנטיגן בשבוע – ולמעשה יוכלו להגיע לבית הספר ללא תלות בתוצאה שלהן. במשרד שקלו ליישם את המהלך כחלק מהמתווה המקורי שפורסם בשבוע שעבר, אך לבסוף הוחלט להמתין עם החלטה בעניין עד קבלת נתונים עדכניים על שיעורי ההדבקה בקרב תלמידים מחוסנים, לעומת אלה שלא קיבלו זריקות.