השר המיועד למשרד המשפטים דודי אמסלם כינה אותה מעל בימת הכנסת "הרועצת המשפטית". השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר דרש לפטר אותה. בכירים בליכוד איימו שבקרוב סמכויות המוסד שהיא עומדת בראשו יקוצצו באופן משמעותי – וכל אלה דוגמאות רק מהשבוע האחרון למתקפה הבלתי פוסקת של ראשי הקואליציה על היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה.

בהרב-מיארה הפכה לקו הביצורים הקדמי בניסיון להדוף או למזער את חוקי המהפכה המשפטית שלדעתה המקצועית, כפרשנית הבלעדית של החוק, הם אינם חוקתיים. אף על פי כן, חוות דעתה אינן מכובדות על ידי הממשלה והקואליציה והן אינן עוצרות את החקיקה, אלא ממשיכות כאילו מדובר בהמלצות שניתן להתעלם מהן.
מסע הדה-לגיטימציה נגדה, שהחל בפסילת ח"כ אריה דרעי מכהונתו כשר, כבר נושא פירות באושים. היא מלווה במאבטחים חמושים לכל מקום ולפני כחודש רמת האיום עליה עלתה לדרגה 6, הדרגה הגבוהה ביותר. גופי הביטחון קבעו בהתבסס על מידע מודיעיני שברובו לא נחשף לציבור, כי יש חשש ממשי לפגיעה בה.
שר המשפטים יריב לוין, מי שאמור מטבע הדברים להגן עליה ועל המערכת המשפטית, מוביל את קטר המהפכה. ראש הממשלה בנימין נתניהו, שבעבר הדף ניסיונות פגיעה במערכת המשפט, מנצח על התזמורת מאחורי הקלעים. "אפילו האופוזיציה לא מספקת לה הגנה כי היא לא רוצה לצבוע אותה בצבע פוליטי", מפרשן איש אופוזיציה.
6 צפייה בגלריה
גלי בהרב מיארה
גלי בהרב מיארה
בהרב-מיארה. רמת האיום עליה עלתה לדרגה הגבוהה ביותר
(צילום: גיל נחושתן)
וממש מעבר לפינה כבר ממתין המשבר. אם חוקי הרפורמה יעברו ויוגש בג"ץ נגדם, יידרש שגם חוות דעתה של בהרב-מיארה תובא בפני השופטים. אם היועמ"שית תחליט – והיא תחליט, לדעת בכירי מערכת ששוחחו איתה – שלא תוכל להגן על כל החוקים שהיא כבר קבעה שהם לא חוקתיים במתכונתם הנוכחית, יהדהד הדבר בפני בית המשפט כאלף עדים.

היתרון והחיסרון שלה

אף שקולו של נתניהו לא נשמע בגלוי נגדה, את המתח בינו לבין בהרב-מיארה – שבל נשכח, היא גם ראש התביעה הכללית, העוסקת באמצעות צוות גדול במשפט נגדו – ניתן לחתוך בסכין. מלכתחילה לא היה להם סיכוי. מתודלק מהבייס הביתי והמפלגתי הגורס שבהרב-מיארה היא אשת סודו של שר המשפטים הקודם גדעון סער, שבחר בה לתפקיד, החלה החשדנות כלפיה מיד (לפי אנשי לשכת היועצת, סער והיא לא נפגשו או דיברו מאז שהעביר ללוין את התפקיד).
לשיטת מקורבי נתניהו, בהרב-מיארה חיזקה את החשדות עם כינון הממשלה, כשהבהירה כבר בפגישה הראשונה ביניהם שלא תוכל להגן בבג"ץ על מינויו של דרעי – עמוד התיכון של הקואליציה ואיש סודו של נתניהו – לתפקיד שר. בג"ץ ברוב דעות אישר את עמדתה ונתניהו, לוין ודרעי זעמו.
6 צפייה בגלריה
אריה דרעי ובנימין נתניהו במליאת הכנסת
אריה דרעי ובנימין נתניהו במליאת הכנסת
דרעי ונתניהו, השבוע. "דילים לא בלקסיקון של בהרב-מיארה"
(צילום: ערוץ כנסת)
גם מבין תומכיה היו כאלה שהסתייגו מחוסר הגמישות שלה. "יועצים כמו יהודה וינשטיין או אביחי מנדלבליט, שהבינו את המשחק הפוליטי-משפטי, ידעו 'לשחרר פה ולהרוויח שם'", אומר פרקליט בכיר יוצא המערכת. "מנדלבליט, למשל, החל במו"מ להסדר טיעון עם נתניהו מתוך רצון להוריד מתחים חברתיים ופוליטיים. וינשטיין ניצל את קרבתו לנתניהו כדי לומר לו 'למה לך?' והשיג מדי פעם תוצאות לא רעות. גם עכשיו היו שאמרו לבהרב-מיארה 'תגני על מינוי דרעי, אל תפתחי חזית עם הממשלה על ההתחלה'. היא ניפנפה אותם מיד. הריחוק שלה מכל פוליטיקה הוא היתרון שלה וגם החיסרון שלה. דילים אינם קיימים בלקסיקון שלה".
בהרב-מיארה לא נהגה בכפפות של משי גם כשהדגישה בפני נתניהו שעליו להקפיד על כיבוד הסכם ניגוד העניינים האוסר עליו לעסוק בשורת נושאים במערכת המשפט בשל כתב האישום נגדו. היא קיבלה אז פניות רבות של משפטנים וידידים מודאגים שהפצירו בה "תשחררי לו את החבל, הרי הוא היחיד שיכול להחזיר את השד לבקבוק ולהנמיך את הלהבות". היא סירבה.
במערכת המשפטית מסבירים שבהרב-מיארה פשוט אטומה לשיקולים פוליטיים. "מבחינתה אי-אפשר לשחרר כשנוח ולא לשחרר כשלא נוח. כל ויתור יהיה בבחינת מדרון חלקלק", אומר אחד מוותיקי המערכת. "אם תאפשר לנתניהו לעסוק 'רק' בהיבט אחד, אז יאמרו 'למה לא בהיבט אחר'. בואו לא נתבלבל. נתניהו, הפוליטיקאי המשופשף ביותר בישראל, אינו זקוק להיתרים מפורשים של היועצת. הוא יודע בדיוק מה נדרש ממנו ואם היה רוצה באמת להחזיר את השד לבקבוק, היה עושה זאת".
6 צפייה בגלריה
גלי בהרב מיארה ובנימין נתניהו
גלי בהרב מיארה ובנימין נתניהו
היועמ"שית ורה"מ. "חרדה קיומית בסביבת נתניהו מנושא הנבצרות"
(צילום: יואב דודקביץ', אלעד גרשגורן )
וכאילו חסרות סיבות לפיצוץ, הגיע חומר הנפץ בדמות דיווחים כי בהרב-מיארה מקיימת דיונים סביב הכרזה על נבצרות תפקודית של ראש הממשלה מאחר שהוא עובר על הסכם ניגוד העניינים שחובר עבורו בהנחיית בג"ץ. ראשי מפלגות הקואליציה מיהרו להוציא מכתב חסר תקדים שבו האשימו אותה ב"ניסיון בלתי חוקי בעליל להדיח ראש ממשלה ולהפיל ממשלה נבחרת וחוקית, ללא שבריר של הסמכה בחוק".
בהרב-מיארה, הרגילה עוד מימיה כפרקליטת מחוז תל-אביב אזרחי לפעול ללא ייעוץ תקשורתי, לא איתרה בזמן את נפיצות המילה "נבצרות". היא עשתה טעות כשלא הכחישה את קיום הדיונים בנושא מיד, מה שסיפק לסביבת נתניהו את ההוכחה כביכול שפניה של היועצת המשפטית להפילו מהכהונה – דבר שלטענת היועצת וכל צמרת משרדה לא היה ולא נברא.
למרות הכחשות היועצת, הגישה הקואליציה את הצעת "חוק הנבצרות", שמונעת להוציא ראש ממשלה לנבצרות ושגם לה התנגדה בהרב-מיארה. אף על פי כן, היא עברה השבוע בקריאה ראשונה.

כדי להוסיף לתסבוכת, בג"ץ – שעדיין לא החליט אם לקיים דיון בעתירות הטוענות כי יש להוציא את נתניהו לנבצרות בשל הפרת הסכם ניגוד העניינים – הורה ליועצת המשפטית להציג את עמדתה בנושא. בהרב-מיארה צפויה להודיע לבג"ץ שהיא כן מגינה על נתניהו, אף שבמשרד המשפטים לא כולם שלמים עם העמדה שראש הממשלה אכן נמנע מטיפול במהפכה המשפטית.
מקורות בקואליציה טוענים שלוין זיהה "ממש חרדה קיומית" בסביבת נתניהו בנושא הנבצרות וכי הוא ידע לרכוב עליה כדי לחזק את תמיכת ראש הממשלה במהפכה המשפטית. מעבר לחשש מ"הנבצרות", מדגישים מקורות משפטיים, נתניהו יודע היטב שכל עוד אין ראיות להפרה, הסדר ניגוד העניינים משחק לטובתו. "כשבהרב-מיארה תודיע לבג"ץ שאין צורך להביא לנבצרות נתניהו, שכן הוא מקיים את הסכם ניגוד העניינים, היא תציל אותו. וברור שבג"ץ לא יפסול את עמדתה בנושא בעל השלכות פוליטיות ומשפטיות כה נפיצות".
בכל מקרה, במערכת המשפטית מזכירים שהעובדה שבהרב-מיארה לא תבקש להכריז על נתניהו נבצר נובעת גם מכך ששיקול דעתה בנושא מוגבל. "החטא הקדמון הוא החלטת בג"ץ המפורסמת שהתירה לנאשם בפלילים להקים את הממשלה. בהרב-מיארה קיבלה בירושה את 'בג"ץ 11:0'. בפסיקה שאותה כתבה הנשיאה אסתר חיות, נקבע הסדר כובל מבחינת היועצים המשפטיים לממשלה שכל עוד הסכם ניגוד העניינים מכובד מוחלת על נתניהו מעין 'חסינות' מנבצרות", הם מדגישים.
בינתיים, יחסי העבודה שלה עם נתניהו ולוין קורקטיים. כל בקשה לשוחח עם ראש הממשלה נענית במיידי והפגישות עם שר המשפטים, המתקיימות בערך פעם בשבוע עד עשרה ימים, מתנהלות באווירה עניינית ומכסות בעיקר נושאים שוטפים של חקיקה שגרתית ותשובות המדינה לבג"ץ.

50 גוונים של אפור

למרות הסערות היומיומיות המתרגשות עליה ועל המוסד שבראשו היא ניצבת, שומרת היועמ"שית על שגרת עבודה רגילה. לוין, שכנה ללשכה בצלאח א־דין, מעדיף לעבוד בעיקר מלשכתו בכנסת. גם בהרב-מיארה, כמוהו, מרבה יותר מקודמיה לעבוד מלשכת היועמ"ש בקריית הממשלה בתל אביב, פעמיים בשבוע לפחות.
6 צפייה בגלריה
גלי בהרב-מיארה
גלי בהרב-מיארה
חוות דעת ענייניות, דידקטיות ונוקבות. בהרב-מיארה
(צילום: נחום סגל )
דמותה ותדמיתה – יש שיגידו סולידית וקלאסית, ויש שיגידו שמרנית ונוקשה – לא השתנתה כהוא זה. לבושה 50 גוונים של אפור ולצווארה ענק פנינים, וחוות הדעת שלה בהתאם – ענייניות, דידקטיות, סדורות, מנומקות ונוקבות. "לכן הן כל כך מאיימות על הקואליציה", אומר בכיר במשרד המשפטים, "כי הן מציגות לציבור בלי לייפות ולקשט מה יקרה אם הצעדים יעברו בחקיקה".
בדיונים היומיים ובעבודות המטה היא מלווה בסיירת יועצים שהולכת עימה לאורך כל הדרך: המוציא והמביא הוא היועץ הבכיר חגי הרוש, והמשנים גיל לימון, שרון אפק, אביטל סומפולינסקי ועמית מררי. אלה יוצאים מדי שבוע לחזית – ישיבות הממשלה, ועדות שרים וועדות הכנסת – שם דעתם נשמעת, תוך כדי מטר הפרעות, שיימינג מוסדי ואף עלבונות אישיים. "הקואליציה צולבת את המשנים בדיונים", אומר משקיף בוועדות. "מתנהגים אליהם בבוז, כסוכני רוע, כ'פקידונים' המציגים עמדות לעומתיות להכעיס, טרחניות וצדקניות".
לאחר זובור כזה שספגה המשנה סומפולינסקי מידי יו"ר ועדת החוקה של הכנסת שמחה רוטמן, שהאשים אותה במניפולציה והטעיה, חרגה בהרב-מיארה מדרכה ופירסמה הודעת תמיכה: "עובדי ייעוץ וחקיקה הם משרתי ציבור מסורים המבצעים את תפקידם במקצועיות ובענייניות... הייעוץ המשפטי לממשלה ימשיך למלא את תפקידו, חרף ניסיונות ההשתקה והטחת ההאשמות חסרות הבסיס, כפי שהתרחשו גם הבוקר בוועדה".

ההתנפלויות האלה על היועצים, טוענים במשרד המשפטים, הן הפגזות הריכוך לקראת כיבוש היעד הבא – ריסוק מוסד היועץ המשפטי לממשלה.

הדחה או התפטרות

דבריה של בהרב-מיארה בכנס חיפה לפני שלושה חודשים, עם היוודע תוכניותיו של השר לוין, ניבאו אחד לאחד את המתרחש היום: "לשיטת המציעים, עמדת הייעוץ המשפטי תיוותר בגדר עמדה נוספת שהשר שומע ויכול להתעלם ממנה. כאילו לא ניתנה... במצב שבו הביקורת השיפוטית תהא מוחלשת, ממילא המשקל שיינתן לעמדתו המקצועית של הייעוץ המשפטי יהיה נמוך מאוד. הציפייה מהייעוץ המשפטי תהא לפעול כזרועו הארוכה של השר. מדובר בשינוי הצופן הגנטי של המערכת המשפטית-ציבורית. במקום תפיסה ממלכתית של נאמנות לציבור תבוא נאמנות אישית לדרג הממנה".
יוזמות השר לוין והקואליציה לשינוי סמכות ודרך פעולת היועצים המשפטיים של משרדי הממשלה, שאותן הגדיר שר המשפטים הקודם סער כ"תוכנית שתרסק את הייעוץ המשפטי לממשלה", נראית כמצויה בינתיים בהקפאה. לוין ורוטמן החליטו להתרכז קודם בתוכנית הגדולה – החלשת בית המשפט העליון ושינוי שיטת בחירת השופטים. בשבועיים הקרובים, טרם יציאת הכנסת לפגרת הפסח, ולאחר פרסום "מתווה הרצוג" ואפשרות למיתון של החקיקה, יוחלט בקואליציה – ובעיקר בין נתניהו ולוין – איך ולאן מתקדמים.
6 צפייה בגלריה
יריב לוין ושמחה רוטמן
יריב לוין ושמחה רוטמן
לוין ורוטמן. מתרכזים תחילה בתוכנית הגדולה - החלשת העליון ושינוי בחירת השופטים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
פגרת הכנסת, כמו גם ממדי המחאה הציבורית, יכתיבו לראשי הקואליציה את עיתוי "הטיפול" במוסד היועץ המשפטי לממשלה. "אנו מצויים בתקופה קריטית", מסביר בכיר בקואליציה. "בשלב הזה לוין וחבריו לדעה עוד עושים חישוב של יתרונות וחסרונות בצעדים ממשיים להחלשת מוסד היועץ. הם לא צריכים עוד מאות אלפי מפגינים".
ומוסיף אחד מפורשי המערכת: "הלבה ממשיכה לרתוח מתחת לקרקע עד שתפרוץ לאוויר. מיד אחרי החגים יהפוך הפיל השקוף שבחדר לפיל אמיתי – משפט נתניהו בבית המשפט המחוזי בירושלים יתחדש. בחודשים האחרונים גנבה הרפורמה את תשומת הלב הציבורית. המשפט מתנהל קצת תחת הרדאר, אבל כמו יתוש מעצבן, הוא מזמזם ויכול להרוס את הלילות. נתניהו יהיה עצבני".
"נתניהו יהסס מאוד לפני שיאשר הדחה של בהרב-מיארה", מעריך שופט בכיר בדימוס. "בהינתן שהיא לא תעזוב מרצון, מדובר בפרוצדורת הדחה מורכבת שככל הנראה תיעצר על ידי בג"ץ. מעבר למסה של מפגינים שתצטרף למחאה, מבחינה מהותית ומבחינת נראות, כרזות ותמונות של יועצת מודחת מוחשיות ומזעזעות לא פחות מכרזות 'פסקת התגברות' או 'סבירות' ו'ד־מו־קר־טיה', שדי היה אפילו בהן כדי להוציא מאות אלפים לרחובות".
גורמים בקואליציה מעריכים שעוד לפני כן יתחיל להתגלגל מהלך אסטרטגי בניצוח נתניהו-לוין-רוטמן. "קודם לטיפול בבהרב-מיארה יהיה מהלך של פיצול מוסד הייעוץ המשפטי לממשלה, שהלב שלו יהיה בחירת תובע כללי שאחת ממשימותיו הראשונות תהיה 'לבחון מחדש' את התנהלות חקירות נתניהו. תוך כדי כך, יכורסמו סמכויות הייעוץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה. בשלב הזה, הם מקווים שבהרב-מיארה תתפטר כצעד מחאה".

המקרה של בן גביר

כדי להכשיר את הלבבות להחלשתה, מתעקש הגרעין הקרוב של מחוללי הרפורמה לתייג את בהרב-מיארה כאויבת הממשלה. יו"ר הקואליציה אופיר כץ תיאר זאת בדרכו הפלסטית: "היועמ"שית חושבת שהיא השריף של המדינה. היא אומרת על כל דבר לא, ולממשלה הקודמת אמרה לכל דבר כן".

"זה לא שהיא אומרת לא על הצעות חוק זניחות בנושאי תכנון ובנייה או רישוי עסקים", משיב מקור משפטי בכיר. "כל אחד מסעיפי הרפורמה המוצעת הוא פצצה העשויה לשנות את כללי המשחק, את סדרי השלטון ואת הדמוקרטיה. אז לא מדובר בזכותה לומר לא, אלא בחובתה".
למרות זאת, היא ממשיכה לראות את תפקידה הייעוצי בראש ובראשונה בסיוע לממשלה להגשים את מדיניותה. כך למשל הקדישה עשרות שעות דיונים כדי לסייע לממשלה להעביר את תקציב המדינה. מומחיותה המובהקת במשפט אזרחי תרמה לקצב המואץ של ההחלטות.
"גם במענה למתקפות הטרור היא זרמה עם הקבינט הביטחוני", אומר גורם ביטחוני, "במתיחת החוק וההיתרים הביטחוניים עד הקצה, בהחלטות חסרות תקדים כמו אישור גירוש של שני מחבלים מורשעים ובקיצור דרמטי של טווח הזמן הנדרש בין איטומי בתי מחבלים לבין הריסתם כדי להגביר הרתעה".
במערכת המשפטית אומרים שלצד הסיוע שלה לממשלה – שאינה זוכה לאזכור מפי השרים שעם רובם היא מקיימת יחסי עבודה משביעי רצון – מקפידה בהרב-מיארה על קו עקבי של גיבוי מוחלט לעצמאות המערכות הממלכתיות והמקצועיות במדינה – צה"ל, משטרה, שב"כ, מוסד, אגף התקציבים, הספרייה הלאומית וכו'.
"היא יודעת שאם המתרס שלה ייפול המערכות המקצועיות יתמוטטו ויהפכו לפוליטיות", אומר אחד מפורשי המשרד. "לשיטתה, לשם הפעלה נכונה של הכוח השלטוני המצוי בידיהם, יש לגבות את עצמאות מקבלי ההחלטות במוסדות אלה. אבל המסגרת תישאר תמיד – הפעלת הכוח בגדרי החוק. בעניין הזה אין אצלה פשרות".
6 צפייה בגלריה
טקס פתיחת תחנת המשטרה שגב שלום
טקס פתיחת תחנת המשטרה שגב שלום
בן גביר ושבתאי. "נראה שמעדיף את נאמנות המפכ"ל מאשר נאמנותו לציבור"
(צילום: הרצל יוסף)
לדברי בכירים במערכת אכיפת החוק, דרך הטיפול שלה במקרה של השר בן גביר, המפכ"ל שבתאי ומפקד המחוז עמי אשד משקפת את מדיניותה ודרך פעולתה. "בן גביר נראה כמי שהעדיף את נאמנותם של הניצב ושל המפכ"ל אליו על פני נאמנותם לציבור בטיפולם בהפגנות", אומר גורם במערכת אכיפת החוק. "זו הסיבה שבהרב-מיארה פעלה מיד לביטול ההדחה של מפקד המחוז והיא מבררת בינתיים את הפרטים לקראת תשובות לבג"ץ".
היועמ"שית גם העמידה במקום את השר בן גביר, כשהודיע לה חד-צדדית כי ייצג עצמו בפני בג"ץ בעתירות העוסקות בנושא. היא השיבה לו בפסקנות שהיא ממתינה לבואו לדון על הייצוג והזכירה לבן גביר – בכל זאת שר לאכיפת חוק – שהיא הפרשן המוסמך הבלעדי של החוק בפני בג"ץ. במכתבה הקצרצר ו"היבש" אליו הדגישה שרק היועץ המשפטי מוסמך להתיר לשר לקחת ייצוג נפרד. עמדתה התקבלה כהרף עין על ידי שופט העליון יצחק עמית, שהפנה את בן גביר בחזרה ללשכת היועצת כדי לשטוח את עמדותיו. זמן קצר אחר כך כבר דרש בן גביר לפטר אותה, במכתב שלח לראשי הקואליציה.
בעל כורחה הפכה בהרב-מיארה אחת הפנים הפופולריות בפלקטים הנישאים בהפגנות. לנושאת תפקיד השומרת בקנאות על פרטיותה ואשר התרחקה כל חייה מאור הזרקורים, זה מוזר מאוד ואפילו קשה. חברים השולחים לה פוסטים ותמונות אוהדות, המופצות ברשתות החברתיות, נתקלים במבוכה גדולה מצידה.
"האלטר אגו שלה הוא ממלכתיות ומקצועיות: להפיק הנחיות, החלטות וחוות דעת מתוך אמות מידה של מסורת משפטית, פסיקות בג"ץ והנחיות היועצים המשפטיים לממשלה לדורותיהם", אומר מקור משפטי רם דרג. "היא בת לאב פלמ"חניק ובעיניה היא עדיין מסייעת להחזיק את דגל הדיו באום־רשרש".
יועץ משפטי באחד המשרדים מסכם: "זו שעה קשה עבורה. אבל היא השאילה מאלת הצדק את הצעיף המכסה את עיניה. היא עיוורת צבעים פוליטיים הממשיכה בשלה".