האיפול שהוטל על הפרשה הביטחונית בצפון בימים האחרונים הביא לאין ספור שמועות שרצו ברשתות החברתיות כמו אש בשדה קוצים - ועוררו בהלה עצומה בציבור. ראשי הרשויות ביישובי קו העימות בגבול לבנון מספרים כי הם לא זוכרים שטף רב כל כך של שמועות ודאגה בקרב האזרחים, ואומרים כי זהו מחיר ההסתרה בעידן הרשתות החברתיות.
4 צפייה בגלריה
הודעות וואצאפ של אנשים מודאגים בעקבות האיפול הביטחוני החריג
הודעות וואצאפ של אנשים מודאגים בעקבות האיפול הביטחוני החריג
אחת השמועות השגויות שהופצו בווטסאפ בצל האיפול התקשורתי
ברשתות החברתיות ובווטסאפ נפוצו שמועות שונות, כולל כאלה שטענו ל"חמישה לוחמי חיזבאללה בדירת מסתור בצפת", "מנהרת טרור שמתוכה יצאו כמות לא ידועה של לוחמי חיזבאללה" וגם "רקטות איראניות ופגזים שהגיעו ללב המדינה".
הבהלה הגדולה, כך אמרו ראשי הרשויות, הביאה למצב שבו התושבים איבדו מעט מהאמון שלהם בדיווחי הרשויות המקומיות. "מאז מבצע מגן צפוני ב-2018 של חשיפת המנהרות, אני לא זוכר כל כך הרבה תקשורת ושיח סביב האירועים שאנחנו חשים וחווים פה בשלושה ימים האחרונים", סיפר דוד אזולאי, ראש מועצת מטולה.
מול מבול הטלפונים וההודעות, הוא מתאר כי הרגיש חסר אונים: "אנחנו, ראשי הרשויות, רוצים להיות הכי פתוחים וגלויים מול התושבים שלנו תחת הבנה כי אם אני ביום יום אנהג כך עם התושבים שלי ואספר להם את שאני יודע, בשעת חירום יאמינו לי ויידעו להיות תחת האלונקה איתי וככה נוכל להתמודד מול איומים. אנחנו לא יודעים להסביר ולומר כלום כעת ומנסים ללקט מידע על כל מה שקורה ולהפריך שמועות. אני קורא לכל גורמי צה"ל ורשויות הביטחון לצאת כמה שיותר מהר במידע, כדי להוריד את החששות בקרב התושבים בגבול הלבנון ובכלל במדינת ישראל.
"אני אומר לתושבים שלי את המידע שנמסר לי. אין כל סכנה. מנגד, הם כועסים עליי כי בווטסאפ נחשפים למידע אחר, חמור ומדאיג", תיאר גבי נעמן, ראש המועצה המקומית שלומי. "אני מתאר לעצמי שגורמי הביטחון יודעים מה הם עושים, אבל אי אפשר להשאיר את התושבים בחוסר מידע ובעמימות במשך זמן רק כל כך. כשאין מידע, זה מדאיג עוד יותר.
"רמת העמימות ומסך הערפל עם הטלת הצנזורה על האירוע, יצרה סיטואציה בה התושבים שלנו נכנסו לטראומה, תזזיתיות, חוסר שלווה ומצב בלתי הגיוני של התמודדות אזרחית בשטח", הוסיף בכעס משה דוידוביץ, יו"ר פורום קו העימות וראש המועצה האזורית מטה אשר.
לדבריו, "התושבים היו מבולבלים ומפוחדים כיוון שהיו עדים לאינסוף הודעות ווטסאפ וסרטונים שקריים ברובם מה שיצר החלשה של ההתמודדות בעורף והגיבוי הכה חשוב שהעורף יכול לתת לפעילות שצה"ל וכוחות הביטחון מבצעים. יש צורך ללמוד מכך להבא ולמצוא את הדרך לתקשר עם הציבור באופן אחראי ושוטף. במהלך הימים האחרונים הבעתי את מורת רוחי לעניין זה בפני הגורמים הכי בכירים בצה"ל".
גם במליאת הכנסת התייחסו הערב לפרשה ומתחו ביקורת על ההחלטה לעכב את פרסום פרטיה. ח"כ דני דנון (הליכוד) אמר כי "האיפול התקשורתי על האירוע הביטחוני החמור מיותר ולא תורם כעת. הגיע הזמן להסיר את צו האיפול, לחשוף לציבור את הפרטים ולהחליט על תגובה נחושה מול אויבינו שחצו קווים אדומים".
באופוזיציה מתחו ביקורת חריפה עוד יותר. יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן אמר כי ראש הממשלה בנימין נתניהו הוא "פחדן ושפן" - וטען כי "הייתה פה הפרה הכי צינית של צנזורה צבאית נגד עמדתם של כל גורמי הביטחון". לדבריו, האירוע הביטחוני עצמו הראה לכאורה "שנתניהו לא מסוגל להתמודד עם שום איום רציני".
ח"כ אחמד טיבי (חד"ש-תע"ל) אמר כי "הרשת מלאה בשמועות, חלקן רבע מדויקות, חלקן לא מדויקות, הטרלות, חצאי אמת. אנשים לא יודעים, במיוחד בצפון. רוצים לדעת את האמת. קראתי שכל דרגי המקצוע ביקשו להסיר את צו הצנזורה, אבל ראש הממשלה החליט להטיל צנזורה למרות חוות דעת מהצבא. השאלה אם יש כאן שימוש פוליטי ציני בצנזורה. אנשים לא יודעים אם האירוע הסתיים. די להשתמש בצנזורה ככלי שרת פוליטי".
4 צפייה בגלריה
המעצר
המעצר
מעצר הנהג שהסיע את המחבל
הפרשה הביטחונית החמורה שהוסתרה בלחץ הדרג המדיני בימים האחרונים הותרה הערב לפרסום, והתברר שמחבל לבנוני חדר מגבול הצפון בסוף השבוע האחרון והניח מטען חבלה שדומה למטען מדגם שבו עושה שימוש חיזבאללה, סמוך לצומת מגידו. המטען התפוצץ ביום שני בשולי כביש 65, וגרם לפציעתו הקשה של אזרח ישראלי, שרף אלדין בן ה-21 מהכפר סאלם.
לאחר הפיצוץ, שאירע שלשום בסביבות השעה 6:00 בבוקר, המחבל עצר רכב כלשהו וביקש מהנהג להסיעו חזרה מעמק יזרעאל לאזור גבול לבנון. הרכב נעצר בתום מרדף שעות ארוכות לאחר הפיגוע, בסביבות 17:00, בעקבות סריקות נרחבות שערכו כוחות הביטחון. המחבל חוסל כשהיה במכונית על ידי לוחמי ימ"מ ושב"כ. החיסול אירע בכביש הצפון סמוך ליישוב אדמית שבגליל המערבי, לאור יום וקילומטרים ספורים מקו הגבול.