הם היו שמונה אחים, ונשארו שישה: בפיגוע הדריסה בשכונת רמות בירושלים נרצחו אשר מנחם, בן 8 ואחיו הקטן יעקב ישראל (6), שניים משמונת ילדי משפחת פלאי. יעקב הובא שלשום למנוחות, ואמש (שבת) מאות ליוו בירושלים את אחיו אשר בדרכו האחרונה. במקביל התקיימה גם הלווייתו של הנרצח השלישי בפיגוע, האברך אלתר שלמה לדרמן (20).
הנאומים בהלוויית הילד התקיימו בכניסה לבניין של המשפחה, ומשם ניתן לראות את זירת הפיגוע שבסמוך. ששת האחים של שני הנרצחים ביצעו קריעה בזה אחר זה, וקראו "ברוך דיין האמת", כשהציבור כולו בוכה. ראש העיר ירושלים משה ליאון הגיע ללוויה, ואיתו השרים יצחק וסרלאוף וחיים ביטון, וסגן השר אורי מקלב.
בהלווייתו של הילד אשר ספד לו סבו, הרב עמוס גרונר: "הילדים הללו היו ממש קדושים, כל כך רוחניים. בקרביו אקדש זה הילדים הקרובים לקדוש ברוך הוא. אסון נוראי, במה אפשר להתנחם".
5 צפייה בגלריה
אשר מנחם פלאי ז"ל, יעקב ישראל פאלי ז"ל
אשר מנחם פלאי ז"ל, יעקב ישראל פאלי ז"ל
האחים שנרצחו, אשר ויעקב פלאי
(באדיבות המשפחה)
5 צפייה בגלריה
הלוויתו של אשר פלאי, בן ה-8 שנרצח בפיגוע הדריסה בירושלים
הלוויתו של אשר פלאי, בן ה-8 שנרצח בפיגוע הדריסה בירושלים
הלווייתו של אשר פלאי, אמש
(צילום: שלו שלום)
5 צפייה בגלריה
הלוויתו של אשר פלאי, בן ה-8 שנרצח בפיגוע הדריסה בירושלים
הלוויתו של אשר פלאי, בן ה-8 שנרצח בפיגוע הדריסה בירושלים
זועקים בהלוויית הילד אשר
(צילום: שלו שלום)

הרב שמואל פלאי, סבם השני של הילדים, אמר: "מי ידע שעכשיו צריכה לצאת אש ולאכול את שני הקדושים והטהורים, שני הפרחים האלה. אנחנו לא מבינים למה, אבל יודעים שהקדוש ברוך הוא עושה את זה לבד. כל הסבל הזה הוא לא לחינם, הוא לתועלת".
מנהל תלמוד התורה "דרך תבונה" שבה למדו שני האחים, הרב גבריאל קוסובר, אמר: "בא המוות לביתנו, דפק בחלוננו. זה לא דבר נורמלי וטבעי ללוות שני ילדים קטנים מאירים ומזהירים". אחיהם של אשר ויעקב ישראל, צביקי פלאי בן ה-16, אמר: "אושי, יעקב, כל שבוע בשעה הזאת אתם חוזרים עם אבא. זה חיוך על הפנים, זה שמחה שאתם מודים לקדוש ברוך הוא על קידוש השם. הייתי איתכם ברגעים האחרונים, אתם נמצאים עכשיו במקום הגבוה. הקדוש ברוך הוא ייתן לנו כוח להמשיך".
אביהם של אשר ויעקב, אברהם (42), מאושפז בבית החולים הדסה הר הצופים ומצבו מוגדר בינוני. כמו להלוויית הבן יעקב, גם להלוויית הבן אשר הוא נאלץ לא להגיע. אח נוסף, מוישי (10), נפצע באורח קל בפיגוע הדריסה, פונה לבית החולים הדסה עין כרם, ומאז שוחרר לביתו.

5 צפייה בגלריה
אלתר שלמה לדרמן הנרצח בפיגוע בשכונת רמות בירושלים
אלתר שלמה לדרמן הנרצח בפיגוע בשכונת רמות בירושלים
אלתר שלמה לדרמן וזירת הפיגוע
(צילום: אלכס קולומויסקי)
במקביל הגיעו אלפים להלוויית אלתר שלמה לדרמן בבית המדרש של חסידות פינסק-קרלין בשכונת בית ישראל בירושלים. בפתח הלוויה הושמע הספד האדמו"ר שהוקלט בערב שבת. "אלתר מסר את הנפש בשבילנו", הוא ספד. הרב אשר רוזנפלד, מראשי הקהילה של אלתר, זעק: "שהקדוש ברוך הוא יגיד די לצרות שלנו". ראש הישיבה של אלתר, הרב צבי כץ, אמר: "הקדוש ברוך הוא קטף את השושן הכי יפה בגן".
האברך המעיר נכח במקום הפיגוע עם רעייתו שלא נפגעה. השניים התחתנו לפני כארבעה חודשים בלבד, והיו בדרכם לבית הוריו של לדרמן באלעד, שם תכננו להעביר את השבת. מלבד בני משפחת פלאי, נפצעו בפיגוע גם שני צעירים בשנות ה-20 לחייהם, ומצבם מוגדר בינוני.
5 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר ויעקב שבתאי
איתמר בן גביר ויעקב שבתאי
בזירת הפיגוע בירושלים שלשום, לצד המפכ"ל שבתאי. בן גביר
(צילום: אלכס קולומויסקי)
שלשום, לאחר הפיגוע, אמר השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר כי הנחה את המפכ"ל ובכירי מחוז ירושלים להיערך ל"מבצע חומת מגן 2 במזרח ירושלים" החל מהיום, בלי לספק הסברים.
ראש האופוזיציה יאיר לפיד לעג לו בציוץ בטוויטר: "שר הטיקטוק והפיתות 'הנחה' על יציאה למבצע חומת מגן 2. אין קבינט, אין הערכת מצב, אין תיאום בין כוחות הביטחון. אם זה לא היה מסוכן זה היה מגוחך. כמוהו".
במקביל, גורם ביטחוני אמר כי הצהרת בן גביר לא תואמה עם ראש הממשלה ושר הביטחון, וגורם מדיני תקף אותו באומר כי "החלטות כאלה לא מתקבלות על מדרכה" - אבל השר לביטחון לאומי לא חוזר בו מהכרזתו שנמסרה ללא סמכות.
בן גביר מצידו צייץ אמש בטוויטר: "נחוש להוציא לפועל חומת מגן 2 בירושלים. לידיעת הגורמים שמתדרכים נגדי, בסמכות המשטרה להרוס בתים לא חוקיים, לעצור יותר מ-150 יעדים ולפשוט על הבתים, לעצור את ההסתה במסגדים, לעצור חייבי מס ועוד. ישיבת הקבינט חשובה ואבקש שם דברים נוספים, אבל המשילות חשובה מאוד ואני אדאג שכך יהיה". עם זאת, בן גביר לא חזר על כך שידרוש כבר מהיום להיערך ולהכין תוכניות ליציאה למבצע שכזה.
השר לביטחון לאומי הבהיר שאין בכוונתו להכניס טנקים לשכונות וגם לא לבצע סיכולים ממוקדים, אבל כן דורש לבצע את אותם צעדים שעליהם דיבר. הוא גם מתעקש לאטום את הבית של המחבל חוסיין קראקע בשכונת א-טור וידרוש בקבינט הטלת סגר על עיסאוויה, שם התגורר המחבל בשכירות. הוא כבר שוחח עם ראש הממשלה ויבקש אישור לגיוס פלוגות מג"ב למזרח ירושלים.
הבכיר המדיני שתקף את בן גביר ציין כי "החלטות על מבצע כזה מתקבלות רק אחרי התייעצות עם כלל מערכות הביטחון, בהן שב"כ. השר לביטחון לאומי יכול להביא זאת לקבינט אם יידרש. ראש הממשלה יכול לקבל כל החלטה, אבל רק אחרי שיתקיים דיון מסודר ויכנס קבינט. ככה מתנהלת מדינה".
פורסם לראשונה: 22:26, 11.02.23