מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי התייחס הערב (חמישי) לשליחתה של כוכבת הרשת גל גברעם להגיש תלונה מקוונת אחרי שביקשה להתלונן נגד סוכן הדוגמניות שי אביטל. "מבלי להיכנס לפרטי האירועים האחרונים שפורסמו בתקשורת, שבנוגע לאחד מהם מונה קצין מברר, אני מבקש לומר כי למדנו את האירועים וחתרנו להפקת לקחים מושכלת ומהירה", אמר שבתאי בטקס סיום קורס פיקוד ומטה של המשטרה.
המשטרה פתחה בימים האחרונים בחקירה בעקבות תלונות שהוגשו נגד אביטל בחשד להטרדה ולתקיפה מינית, אחרי שורת עדויות נגדו שהתפרסמו בכלי התקשורת. מספר התלונות נגדו, שעמד אתמול על שש, עלה היום ל-13.

4 צפייה בגלריה
גל גברעם קובי שבתאי
גל גברעם קובי שבתאי
"לא ניתן לוותר על הרגישות האנושית". שבתאי וגברעם
(צילום: מיכה לובטון, אלעד גרשגורן)


"כך נהגה תמיד משטרת ישראל. כך נוהג ארגון שאחראי על שלומם וביטחונם של אזרחי ישראל. היתרונות באפשרות של הציבור להגיש תלונה מקוונת ברורים לכל, זה מקל על האזרח, חוסך ממנו את ההגעה לתחנת המשטרה, את זמן ההמתנה שלעיתים ארוך ובעיקר מתכתב עם העולם הדיגיטלי שבו כולנו חיים. אולם לא ניתן לוותר על המגע והרגישות האנושית".
שבתאי ציין כי "לאור החשיבות הגדולה בשירות לאזרח הוריתי על חידוד ההנחייה, שכל אדם שטרח והגיע לתחנת המשטרה יקבל שירות מלא ותלונתו תיגבה בו במקום, אם באמצעות חוקר ואם יבחר תעמוד לרשותו גם האפשרות להגשת תלונה מקוונת שתעשה בתחנת המשטרה, בעמדה ייעודית לכך ובמידת הצורך גם בסיוע שוטר. לא יצא אדם מתחנת המשטרה ללא השירות שמחובתנו לתת".
4 צפייה בגלריה
שי אביטל מתוך "פרפקט טן"
שי אביטל מתוך "פרפקט טן"
ברח מהארץ. שי אביטל
(צילום: באדיבות HOT בידור)
המפכ"ל הוסיף כי "אני מבקש להבהיר באופן חד וברור כי הטיפול בקורבנות עבירות מין, חובה שייעשה ברגישות רבה, תוך הבנה למורכבות הרגשית הנלווית לעצם הגשת התלונה. הטיפול בקורבנות עבירה קשישים חייב אף הוא להיעשות ברגישות, בסבלנות, ובעיקר תוך תשומת לב למורכבות הנלווית לגיל, ולהיעדר הנגישות וההבנה של האמצעים הטכנולוגיים. רובם המוחלט של השוטרים נוהגים כך. ברגישות, באמפתיה ובסבלנות אין קץ. נכון, אנו לא חפים מטעויות. אנו בודקים עצמנו, ובמקום בו נעשו טעויות אנו דואגים לתקנן על מנת שהדברים לא יחזרו על עצמם".
בסרטון שפרסמה באינסטגרם שלשום אמרה גברעם: "כולם אמרו שאם את יכולה אז תלכי להעיד ותעידי, ואולי סוף-סוף יעשו לבן זונה הזה משהו, והגעתי לתחנת המשטרה", אמרה, וסיפרה כי כשהגיעה וציינה שברצונה להגיש תלונה על הטרדה מינית, נשאלה על ידי הפקיד התורן מתי זה קרה. "אמרתי - לפני שנתיים", סיפרה, וטענה שהשוטר שאל: "למה באת רק עכשיו?".
"עניתי לו - כי פחדתי, ועכשיו אני לא מפחדת יותר. והוא שתק", סיפרה גברעם בדמעות והמשיכה לתקוף את המשטרה. "אמרו לי - יש חוקרת אחת בלילה וזה ייקח עוד שעתיים-שלוש. אתם יכולים לחכות או להגיש תלונה במחשב. באתי, הגעתי עד למקום. צעקתם בכל מקום שפתחתם חקירה מיוחדת. השר לביטחון פנים עמר בר-לב – קראתם לכולנו לבוא להעיד, וזה לא משהו פשוט לעשות. משטרת ישראל, איפה אתם? אתם אמורים להגן עלינו".


אחרי המחדל המשטרתי: גל גברעם התלוננה נגד שי אביטל

טרם הודעת המפכ"ל, הגישה גברעם היום תלונה בגין הטרדה מינית נגד אביטל. במשטרה התנצלו על ההתנהלות כלפיה ואמרו שמדובר ב"תקלה חמורה" שתתוחקר.
גם השר לביטחון הפנים עמר בר-לב התנצל. "האירוע שבו נדחתה הגשת תלונתה של גל גברעם הוא רע ולא היה צריך לקרות", אמר בר-לב. "מפכ"ל המשטרה ואני שמנו בראש סדר העדיפויות את השירות שעל המשטרה לתת לאזרח, ובוודאי בנושא הגשת תלונה נגד פגיעה מינית. לכן עם כניסתי לתפקיד התחלנו בצעדים להתמודד עם הנושא ומיניתי יועצת לנושאי מגדר בלשכתי. אני מתנצל בפני גל, ויחד עם המשטרה אאתר את נקודות החולשה ונתקן".
ב-ynet נחשף אתמול כי ההטרדה של גברעם התרחשה לכאורה לפני כשנתיים במהלך צילומים באילת עבור פרויקט טלוויזיוני של ערוץ הבידור. לירז נומדר, אחת הבנות שהשתתפה באותה תוכנית, אמרה בשיחה עם ynet: "הוא השתכר ונגע לי בישבן. סירבנו לעלות איתו למונית ואחת הבנות ספגה ממנו צרור של קללות ואיומים". לדבריה, "הוא נגע בכולנו. נצמד יותר מדי ונגע לי בישבן".


"שי אביטל נגע בי באופן מטריד כשהייתי בת 15 ואמר לי לרזות. הפכתי לאנורקסית"

בתוך כך, תלונה נוספת נגד אביטל הגיעה לידי ynet: שיר הרוש, בת 15.5 באותו זמן, נסעה ליום כיף עם חברות בתל אביב, ופגשה שם בסוכן הדוגמניות. לדבריה הוא עצר אותה ברחוב והזמין אותה למשרדים שלו. לבד, ללא הוריה או חברותיה. את המפגש הזה הרוש לא תשכח - לטענתה, הוא הפך את חייה לסיוט שהחל בהטרדה מינית לכאורה והמשיך באשפוז במחלקה להפרעות אכילה בבית החולים סורוקה.
"כשהייתי בת 15.5 הייתי ילדה מאוד חסרת ביטחון", היא מספרת ל-ynet, "הוא ראה אותי ברחוב ואמר לי שאני צריכה לבוא אליו לסוכנות. הלכתי איתו, עליתי איתו למשרדים, בניין מגורים בתל אביב. הוא סיפר לי שאלה המשרדים של החברה בינתיים".
הרוש נכנסה למשרדים שנראו לטענתה כמו בניין מגורים. "הוא החליט 'למדוד לי היקפים'. הייתי בכמה סוכנויות אחרות בחיים שלי ואף פעם לא מדדו לי ככה היקפים. בוא נגיד - נגיעה במקומות שלא נעים לך להגיד משהו. מרוב שרציתי את זה, פחדתי להגיד מילה. היו נגיעות במותניים, רגליים, ישבן וחזה. הוא נגע לי שם בצורה מאוד לא נעימה שהרגשתי כל כך לא נעים שרציתי לרוץ ולבכות לאמא, כמו שילדה רוצה. אמרתי שאני לא אגיד להורים שלי כי גם ככה הם לא רוצים שאהיה דוגמנית".
4 צפייה בגלריה
שי אביטל שיר הרוש
שי אביטל שיר הרוש
"אמר לי לרזות. הפכתי לאנורקסית". הרוש ואביטל
את התחושות בזמן הנגיעות באיבריה האינטימיים הרוש לא שוכחת. גם היום, כעשר שנים לאחר המקרה, היא פורצת בבכי כשהיא נזכרת באירוע ההוא. "אתה כל כך מפחד להגיד משהו, כי אתה שואל את עצמך 'האם ככה העולם?'. זה לא נעים לי. רציתי לבכות. היו נגיעות מאוד מטרידות ולא נעימות".
עוד היא מספרת: "הייתי אז במשקל של 57 קילוגרמים, והגובה שלי היה מטר ו-74 סנטימטרים. אמרתי לעצמי שאקח את זה בתור פרויקט אישי, כי הוא הבטיח לי. בתור ילדה כל כך חסרת ביטחון רציתי את זה. מהחמישה קילו האלה הגעתי ל-39 קילו. הייתי אנורקסית ובולמית. אושפזתי במרכז להפרעות אכילה בסורוקה".
הרוש מוסיפה כי "הייתי באשפוז יום. שבעה חודשים. לקח לי המון זמן לחזור לעצמי. בזמן הזה שהייתי מאושפזת ההורים שלי גילו שהוא זה שביקש ממני להוריד במשקל. אמא שלי שלחה לו הודעה שהיא מבקשת ממנו להפסיק ליצור קשר איתי. שי לא ענה לה אבל המשיך לשלוח לי הודעות". שיחות עם כמה מבני משפחתה ומקורביה של הרוש איששו את גרסתה לדברים.
גם אחרי שהשתחררה מהאשפוז והצליחה להתגבר על האנורקסיה, אביטל המשיך לשלוח לה הודעות. "הוא אמר לי, 'אם את רוצה להתקדם בתעשייה הזאת - אין אחד שלא עושה משהו בשביל זה. הייתי בת 17, שאלתי אותו למה אתה מתכוון? לא הבנתי בכלל. 'בשביל להתקדם את צריכה לעשות משהו בשבילי. ככה העולם הזה עובד', הוא אמר לי".
מאז שידור התחקירים בעניינו עזבו אותו דוגמניות מפורסמות רבות שייצג, והוא עצמו עזב את הארץ. עורך דינו של אביטל, ששי גז, מסר השבוע כי "לא בוצעה שום עבירה פלילית ובידי מרשי ראיות למכביר להוכחה שאין אמת בטענות".