3 צפייה בגלריה
יחיאל אינדור מובא לדיון בעניין אירוע הירי בכפר בורקה במחוזי ירושלים
יחיאל אינדור מובא לדיון בעניין אירוע הירי בכפר בורקה במחוזי ירושלים
יחיאל אינדור והצעיר הפלסטיני קוסאי מעטאן
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בית משפט השלום בירושלים שחרר למעצר בית את יחיאל אינדור, החשוד ברצח הפלסטיני קוסאי מעטאן בן ה-19 בעימותים בכפר בורקה שליד רמאללה לפני שבוע וחצי. המשטרה ערערה על ההחלטה, אך בית המשפט המחוזי בעיר דחה את הערעור וקבע כי אינדור ישוחרר בתנאים מגבילים.
בין היתר, קבע בית המשפט כי ייאסר על אינדור להשתמש בטלפון. נציג המשטרה אמר במהלך הדיון כי "המשיב נחקר אתמול ובחר לשתוק בחקירתו. הוא סירב לצאת לשחזור בשטח לאחר שהתייעץ עם עורך דינו, וזאת לטענתו עקב מצבו הרפואי". נציג המשטרה הוסיף: "אני מפנה את בית המשפט להחלטה מאתמול לגבי מיצוי ראשוני של החקירה בתנאים מוגנים, 'גם אם יכביד הדבר על החשוד'. אנחנו מבקשים לבצע 13 פעולות חקירה, שלוש מהן בנות שיבוש, שמחייבות את הישארותו במעצר".
3 צפייה בגלריה
בית החולים ברמאללה
בית החולים ברמאללה
קוסאי מעטאן ובית החולים ברמאללה שאליו פונה לאחר שנורה
(צילום: רויטרס/Ali Sawafta)

בדיון, המשטרה הסבירה כי "האירוע לא התחיל בפציעתו של אינדור ובהריגתו של הפלסטיני. הוא התחיל כמה שעות לפני והסתיים אחרי". לטענת המשטרה, המתנחלים יכלו להזעיק עזרה במהלך העימותים, ובחרו שלא לעשות זאת: "הייתה כל הזמן אפשרות לצאת מהשטח הנתון, הם יכלו להזעיק משטרה וצבא, והם בחרו להזעיק 'כוחות מתגברים'".
בנוסף, המשטרה הודתה במהלך הדיון כי לא בוצעה נתיחה לגופתו של מעטאן, רק בדיקה בבית החולים, למרות שבדיון לפני שבוע טענה כי קיבלה דוח פתולוגי של נתיחת הגופה. נציג המשטרה הוסיף כי ברשותם כמה סרטונים המתעדים את העימותים, שבמהלכם על פי החשד אינדור ירה למוות בצעיר הפלסטיני. הוא אמר עוד כי "מספר אבנים נלקחו לבדיקת דנ"א כדי לאתר את הפוגעים".
3 צפייה בגלריה
אלישע ירד
אלישע ירד
אלישע ירד, השוהה גם הוא במעצר בית, בבית המשפט לפני שבוע
(צילום: שלו שלום)
מוקדם יותר היום, כוחות צה"ל עצרו שני פלסטינים בחשד לתקיפה בנסיבות מחמירות ויידוי אבנים בעימות עם המתנחלים ליד הכפר, שהחלו לפני תקרית הירי. מהמשטרה נמסר כי החקירה נמשכת וצפויים מעצרים נוספים. בשבוע שעבר הורה בית המשפט הצבאי במחנה עופר לשחרר פלסטינים אחרים שנעצרו - אב ושלושת בניו - החשודים בגרימת חבלה חמורה בנסיבות מחמירות.
גם אלישע ירד, איש עוצמה יהודית לשעבר החשוד במעורבות ברצח מעטאן, שוחרר למעצר בית לפני כשבוע בהוראת בית משפט השלום בירושלים, ולאחר שבית המשפט העליון דחה בקשת רשות ערר של הפרקליטות בעניין שחרורו.
בדיון בשבוע שעבר על הארכת מעצרו של אינדור אמר השופט ציון סהראי בהחלטתו כי "עיון בחומרים החדשים מלמד כי החשד הסביר בעניינו של המשיב התחזק במידה מסוימת, והתחזקות מסוימת זו מצדיקה את הותרתו במעצר לפרק זמן נוסף. אין משמעות הדבר כי טענת ההגנה העצמית נשללה או נסתרה".

הבוקר, ראש מועצת בורקה סאיל כנען אמר בריאיון ל-ynet Live כי לדעתו "החקירות לא טובות כי הפושעים מחוץ לכלא". לדבריו, "האנשים שלנו נעצרים ומואשמים על ידי הצבא והמשטרה, נחקרים ונשאלים מדוע הם הגנו על עצמם".
כנען התייחס גם לטענה שלפיה אינדור פעל מתוך הגנה עצמית: "אני לא יודע מדוע הוא אומר את זה. החקלאי והאנשים שלנו עבדו את האדמה עם הכבשים שלהם קרוב לבורקה, 200 מטר מהעיירה, והמתנחלים היו רחוקים כקילומטר מהמאחז עוז ציון. אז איך אפשר להגיד שאנחנו תקפנו אותם? המנתחלים באו לתושבים שלנו ותקפו אותם ואת אדמתם".
כשנשאל לגבי העובדה שפציעותיו של אינדור מעידות כי הותקף, בין היתר באבנים, השיב: "תדמיין שמישהו תוקף אותך בבית שלך או על האדמה שלך, מה אתה אמור לעשות? לעמוד אדיש ולתת לו להגיע ולהרוג אותך? אם היינו אדישים הם היו שורפים את הבתים שלנו ורוצחים את האנשים". כנען הוסיף: "אנחנו מצפים מהמשטרה להגן על הגבול סביב הבתים והאזרחים שלנו. לא תקפנו אותם, לא הלכנו לשם. גם אם המתיישבים האלה לא חוקיים, אנחנו לא באנו אליהם, הם צעדו קילומטר כדי להגיע לתושבים שלנו".