2 צפייה בגלריה
עומסים ברכבת בגלל פיצוץ שהתרחש מכבל חשמל
עומסים ברכבת בגלל פיצוץ שהתרחש מכבל חשמל
עומסים ברכבת בגלל פיצוץ שהתרחש מכבל חשמל
( צילום: אלכס מרשלסקי)
אחרי שבע שעות של שיבושים קשים בתנועת הרכבות ברחבי הארץ ועומסים כבדים שנרשמו בתחנות האוטובוס, רכבת ישראל עדכנה כי תוקנו שתי תקלות החשמול והתנועה חוזרת לסדרה בהדרגה. בשל התקלות שהתרחשו הבוקר (שני) הופסקה תנועת הרכבות בין חדרה לנתניה בשני הכיוונים ונרשמו שינויים ועיכובים בקו שבין אשקלון לתל אביב.
התקלות, שקרו כמעט במקביל באזורים השונים, ובעיקר ניתוק מערך הרכבות מצפון הארץ לכיוון דרום יצר עומסים כבדים בתחבורה הציבורית החלופית כשאלפי נוסעים, שבדרך כלל מגיעים ברכבות, ניסו לעלות על אחד השאטלים המיוחדים שיצאו מתחנות הרכבות השונות או על קווים רגילים המגיע מצפון הארץ לגוש דן.
נועה (30), שניסתה להגיע מקריית ביאליק לתל אביב, סיפרה: "הגעתי לתחנת הכרמל בשמונה בבוקר וחשכו עיניי. אנשים עמדו בתור מטורף, אמרו לי שהם שם משבע בבוקר והקווים יוצאים פעם בשעה. היה ממש מאבק ודחיפות לעלות לאוטובוס של תשע וחצי אבל אני הצלחתי", אמרה. "שעה וחצי עברו ואני עדיין בשרון. לא ייאמן שלא תגברו את האוטובוסים והם יוצאים רק פעם בשעה, זה לא ריאלי ביום רגיל, אז בטח ביום שכזה".


הסיבה לעצירת הרכבות בין נתניה לחדרה הינה התנתקות של כבל חשמל מעמודי החשמול באזור כפר ויתקין מוקדם בבוקר. מדובר בכבל עליון שמוליך חשמל למערכת ולא בכזה שעימו באה במגע הרכבת כדי לקבל חשמל. גורמים ברכבת העריכו כי התקלה שמנעה את הנסיעה תתוקן במהלך שעות הצהריים, וצוותי הרכבת פעלו במקום מהשעה 05:00 בבוקר.
במקביל, נרשמו תקלות של קצר בחשמל בין תחנות תל אביב ההגנה לראשון לציון, שגרמו לבעיות ברשת בקו אשקלון-תל אביב. התקלות נוצרו בעקבות פיצוץ בכבל חשמל בתחנת וולפסון בחולון וגרמו לשיבושים גם בשאר קווי המרכז.
2 צפייה בגלריה
כבל החשמל משוחרר בין תחנת תל אביב להרצליה, שבוע שעבר
כבל החשמל משוחרר בין תחנת תל אביב להרצליה, שבוע שעבר
כבל החשמל משוחרר בין תחנת תל אביב להרצליה, שבוע שעבר
מדובר במחדל חוזר ברכבת, שאודותיו פורסמו ב-ynet שלל כתבות, וזה הוא המקרה השני בתוך שבוע של עצירת תנועת הרכבות בשל תקלה דומה - השתחררות כבל חשמל עליון שמוליך את החשמל למערכת. רצף התקלות במערכת החשמול, שמתוחזקת על ידי חברת semi הספרדית, מדאיג את בכירי רכבת ישראל. העובדה שבחמישה מקרים שונים נעצרה תנועת הרכבות בשל תקלות חשמל גורמת לבכירי ענף התחבורה לכאבי ראש רבים, ולאחרונה הם מודים בשיחות סגורות כי "יש במערכת כשלים רבים שלא מטופלים".
בחודשיים האחרונים דווח על יותר משבע תקלות במערכת, כשבחלקן היה מדובר ברכיב שנועד לאחוז בכבל ומשתחרר בשל תקלת יצרן. כבר לפני חודשיים, בעקבות ממצאים שגילו כי הקשר בין כל הרכיבים שהשתחררו הוא שמועד ייצורן הוא שנת 2017, הורה מנכ"ל הרכבת מיכאל מייקסנר לערוך בדיקות לאורך כלל הקווים למצוא את הרכיבים התקולים. הבדיקה עדיין מתקיימת בימים אלו, במיוחד באזור שבו התרחשה התקלה הבוקר בין חדרה לנתניה.