עם כניסתן לתוקף של הגבלת הקורונה החדשות, ועל רקע ההחלטה לאפשר מתן חיסונים נגד קורונה בתוך בתי הספר לבני 12 ומעלה, שר הבריאות ניצן הורוביץ וראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי פרייס, ענו הערב (רביעי) על שאלות הגולשים בפייסבוק ynet .Live העביר את התדרוך בשידור חי.
הורוביץ ואלרעי פרייס התייחסו לכך שארצות הברית צפויה להמליץ על מנה שלישית של חיסון לכל האמריקנים שקיבלו חיסוני פייזר ומודרנה נגד קורונה, החל מ-20 בספטמבר. "ישראל היא חלוצה, שחיסנה ראשונה כמויות מאוד גדולות של אזרחים, ולכן הנתונים הראשונים תמיד יגיעו ממדינת ישראל", אמרה אלרעי פריייס. "אנחנו ככל הנראה נגיש את הנתונים ל-FDA, ואז הוא יאשר. ככה גם היה אגב עם החיסון למדוכאי חיסון - רק אחרי שפתחנו והתחלנו לחסן הגיע האישור של ה-FDA. אנחנו בהחלט שוקלים להרחיב את החיסון לבני 40 ומעלה, ולעשות את זה בצורה מדורגת".
3 צפייה בגלריה
ניצן הורוביץ ושרון אלרועי פרייס
ניצן הורוביץ ושרון אלרועי פרייס
ניצן הורוביץ ושרון אלרעי פרייס
(צילום: לע"מ )
על הרחבת מבצע החיסונים אמר הורוביץ: "מלבד צוותים רפואיים, הכוונה היא להרחיב את החיסונים גם לבעלי מקצועות שבאים במגע מאוד קרוב עם המון אנשים, כמו שוטרים, מורים וקבוצות כאלה. הם יהיו השלב הבא". על בטיחות החיסון השלישי אמר: "מדובר בהחלטה רפואית, מדעית. יש ועדת חיסונים במשרד הבריאות שיושבים בה מומחים, והם מקבלים את ההחלטה על סמך השיקולים הרפואיים. האינדיקציות לגבי החיסון השלישי הן טובות מאוד, גם מבחינת הורדת ההדבקה וגם מבחינת ההגנה על הגוף מפני תחלואה קשה".
ד"ר אלרעי פרייס התייחסה להחלטה שהתקבלה היום לאפשר לחסן תלמידים בתוך בתי הספר. "החיסון לילדים מומלץ בכל העולם, וגם פה אנחנו ממליצים עליו", אמרה. "הסיכוי של ילד להיות חולה קשה הוא לא גבוה אבל יש אחוז לא מבוטל של ילדים שבסופו של דבר מתאשפזים וכן יכולים להפוך להיות חולים קשים. אנחנו לא יודעים מהן השפעות ארוכות הטווח של הווירוס הזה. אנחנו כבר יודעים ממחקר שאנחנו מסכמים אותו היום שאחד מכל 20 ילדים בני 12-18 - יש להם תופעות של "לונג קוביד" ממושכות חודשים לאחר ההחלמה - כאבי פרקים, חוסר ריכוז, עייפות, קושי במאמץ גופני ועוד".
3 צפייה בגלריה
ניצן הורוביץ
ניצן הורוביץ
"גם עובדי ניקיון בבתי חולים יחוסנו". הורוביץ
(צילום: לע"מ )
לשאלת ynet האם עובדי ניקיון יחוסנו ענה שר הבריאות: "התשובה היא כן. ההחלטה היא בינתיים לחסן את הצוותים הרפואיים, אבל עובד ניקיון שנמצא בתוך בית החולים - חד משמעית כן. עובד ניקיון חשוב לא פחות ממנהל מחלקה ואפילו יותר. נדאג גם לשיפור התנאים שלהם בתקציב, וגם בתגבור בקורונה".
בצהריים חתם מנכ"ל משרד הבריאות, פרופסור נחמן אש, על צו שמאפשר כניסת צוותים רפואיים לשטחי בתי הספר כדי לחסן תלמידים בני 12 ומעלה נגד קורונה. לפי המסמך, שנחתם במסגרת צו בריאות העם, בית הספר יקצה בשטח המוסד מקום בו ניתן יהיה לתת את החיסונים, ירכז את אישורי ההורים למתן החיסונים לתלמידים וימסור אותם לצוותים הרפואיים, שיתאמו את מועד ומקום מתן החיסונים בשטח שהוקצה לצורך מתן החיסון.
3 צפייה בגלריה
חיסון קורונה בירושלים
חיסון קורונה בירושלים
חיסון קורונה
(צילום: AFP)
הצו נחתם חרף התנגדותה של שרת החינוך יפעת שאשא ביטון להכנסת חיסונים לבתי הספר - אך לאחר שהתברר כי הנושא נמצא בתחומו של שר הבריאות ניצן הורוביץ, השרה הסכימה להכנסתם והתעקשה שהחיסונים יבוצעו לפני או אחרי שעות הלימודים.
עוד בצהריים הודיע מנכ"ל משרד החינוך יגאל סלוביק על שינוי במתווה החינוך לקראת פתיחת שנת הלימודים, וכי כעת במקום שכיתות ילמדו פרונטלית בתנאי של 70% מחוסנים בעיר אדומה - לימודיהם יושפעו משיעור ההתחסנות בשכבת הלימודים כולה. מדובר בסיכום נוסף שהושג בין משרדי החינוך והבריאות אחרי הביקורת מצד מנהלים ומורים שטענו כי המתווה שפורסם אינו ישים.

בתחילת השבוע הבא, כשבוע לפני פתיחת שנת הלימודים, יתכנס קבינט הקורונה לדיון בעניין מערכת החינוך, שבו בו תתקבל הכרעה בנוגע לכל הסוגיות וההיבטים. בדיון ישתתפו מומחים, אנשי מקצוע ונציגי ארגוני המורים וההורים.
בתוך כך, פרויקטור הקורונה, פרופ' סלמאן זרקא, אמר הבוקר בוועדת החוקה בכנסת כי הוא מציע להחמיר את הגבלות הקורונה בשבועות הקרובים. לדבריו, הימנעות מסגר בחגים תלויה בהצלחת מבצע החיסונים. "עד ערב ראש השנה המצב קריטי", אמר. "מה שהוציא אותנו מהאירוע האחרון היה החיסונים, ולא הסגר השלישי. כולנו רוצים להימנע מהסגר, וזה מרוץ נגד הזמן. ככל שנצליח בחיסונים - במנה השלישית ובמנה הראשונה של המיליון שלא התחסנו - אני אופטימי שנצליח".
על פי נתוני משרד הבריאות, 7,832 ישראלים אובחנו אתמול כחיוביים לקורונה. בסך הכול בוצעו כ-143 אלף בדיקות ושיעור החיוביים עומד על 5.6%. מהנתונים עולה כי בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 961 חולי קורונה, 578 מהם במצב קשה. מדובר בירידה של שלושה חולים לעומת הנתון אמש. עם זאת, חלה עלייה במספר המונשמים ומספרם עומד על 104 – הנתון הגבוה ביותר בחודשים האחרונים. מאז פרוץ המגפה נפטרו בישראל 6,708 חולי קורונה – תשעה מהם אתמול ושניים היום. מתחילת החודש נפטרו בישראל 230 חולי קורונה.