3 צפייה בגלריה
(צילום: שלו שלום, נחום סגל)
ראשי הקואליציה חתמו הערב (שני) על מכתב שבו הזהירו את היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה מפני קיום דיונים בעניין נבצרות של ראש הממשלה בנימין נתניהו. "אנו רואים בדיונים שכאלו, ככל שיתקיימו, ניסיון הפיכה משפטית חסר סמכות ובלתי חוקי בעליל, בין שהוא מכוון לעתיד ובין שהוא מכוון לעת הזו. הוא אינו שונה מניסיון הפיכה בידי איש צבא סורר", כתבו במכתב. היועמ"שית פרסמה לאחר זמן קצר מכתב שבו ענתה: "במענה לפנייתכם, מבלי להתייחס לדברים כפי שתיארתם, הריני להבהיר כי בניגוד לנטען בתקשורת לא קיימתי דיונים בדבר נבצרות ראש הממשלה".
3 צפייה בגלריה
מכתב היועצת המשפטית לממשלה
מכתב היועצת המשפטית לממשלה
מכתב התגובה של היועצת המשפטית לממשלה
בדיווחים בתקשורת בסוף השבוע האחרון נאמר כי נושא הנבצרות של ראש הממשלה נתניהו נמצא על השולחן, מאחר שהוא עובר על הסכם ניגוד העניינים שלו שאוסר עליו לעסוק בשורת נושאים במערכת המשפט בשל כתב האישום נגדו. "לתדהמתנו, לא הכחשת את הפרסומים עד לרגע זה", כתבו ראשי הקואליציה ליועמ"שית. ניסיון להכרזה או הכרזה על נבצרות של מנהיג מכהן מהווים ניסיון בלתי חוקי בעליל להדיחו ולהפיל ממשלה נבחרת וחוקית ללא שבריר של הסמכה בחוק".
לפי הסכם ניגוד העניינים של נתניהו, שגובש על ידי היועמ"ש הקודם אביחי מנדלבליט, נתניהו לא יוכל לעסוק במינוי יועמ"ש, פרקליט מדינה ומפכ"ל, וכן במעורבות במינוי שופטים למחוזי בירושלים ולעליון, החלטות הנוגעות לעדים במשפט, פעילות של משרד התקשורת וחקיקה בעלת השפעה על ההליך הפלילי - כלומר ללא מינויים במערכת אכיפת החוק.
במכתב מטעם ראשי הקואליציה נכתב כי "שום תעתוע משפטי לא יעמוד מול הברור מאליו בכל המדינות המתוקנות: ראש ממשלה נבחר על ידי רוב העם ונציגיו. רוב אזרחי ישראל בחרו במפלגות הקואליציה ובראש הממשלה רק לפני חודשים ספורים. הכנסת, כנציגת הריבון, נותנת אמון בממשלה ובראש הממשלה. ולכן, לאף גורם אין סמכות להדיח את ראש הממשלה ולהפיל את הממשלה החוקית, למעט לעם ולנציגיו ועל פי חוק מפורש. כל קביעה אחרת, היא בלתי חוקית בעליל ודגל שחור מתנוסס מעליה".
3 צפייה בגלריה
מסמך ההכרזה על נבצרות תפקודית של ראש הממשלה בנימין נתניהו
מסמך ההכרזה על נבצרות תפקודית של ראש הממשלה בנימין נתניהו
הפנייה לבהרב-מיארה בבקשה שתפעל להכרזה על נבצרות של נתניהו
( מתוך הרשתות החברתיות)
עוד כתבו החתומים על המכתב: "העם, נבחריו וממשלת ישראל לא יקבלו לעולם החלטה חסרת סמכות, שמשמעותה ביטול הבחירות בקלפיות, ביטול המשטר הדמוקרטי והתגברות בלתי חוקית על ריבונות העם ונציגיו. הנייר עליו תיכתב החלטה שכזו יהיה חסר ערך. הוא לעולם לא יגבר על כוחם של מיליוני פתקי הנייר שבאמצעותם הצביע העם".
על המכתב חתומים יריב לוין בשם הליכוד; אריה דרעי, יו"ר ש"ס; בצלאל סמוטריץ, יו"ר הציונות הדתית; איתמר בן גביר, יו"ר עוצמה יהודית; יצחק גולדקנופף, יו"ר אגודת ישראל; משה גפני, יו"ר דגל התורה; ואבי מעוז, יו"ר נעם.

המכתב מגיע גם על רקע פנייה של עמותת "משמר הדמוקרטיה הישראלית", שבה קראה העמותה ליועמ"שית בהרב-מיארה לפעול להכריז על נבצרות תפקודית של בנימין נתניהו ממילוי תפקיד ראש הממשלה. "זאת, על רקע העובדה שנתניהו עומד לדין בעבירות פליליות חמורות, על רקע הפרות ישירות מצידו של הסדר ניגוד העניינים שנקבע עבורו, ועל רקע פעולותיו לקדם את תוכנית החקיקה של שר המשפטים, המהווה שינוי משטרי מרחיק לכת שבמרכזו פגיעה חמורה ברשות השופטת, בעצמאות השיפוטית, בהפרדת הרשויות, בשלטון החוק ובאמון הציבור. תוכנית החקיקה של הממשלה מביאה לנסיבות חריגות ונדירות שבגינן יש להכריז על נבצרות תפקודית של נתניהו", כלשון הפנייה.
באפריל 2021 אמרו גורמים בכירים במערכת אכיפת החוק כי היו אז סיבות לבחון אם נבצר מנתניהו לכהן כראש ממשלה, והוסיפו כי אם לא המצב במערכת הפוליטית באותה עת - דיונים בהקמת ממשלת בנט-לפיד - היה כנראה מתקיים דיון בנושא במשרד המשפטים. היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הבהיר שבוע לפני כן לבג"ץ כי אין ביסוס לקביעה לפיה נבצר מנתניהו למלא את תפקידו.