מצבה הקשה של הקואליציה, שהחמיר דרמטית עם הודעת הפרישה של חברת הכנסת עידית סילמן אתמול (רביעי), מביא לטלטלה בכל סיעות הכנסת. ראשי המפלגות, ללא יוצא מן הכלל, ערכו לאורך היום התייעצויות קדחתניות במטרה לבחון את המשך דרכם ואת התרחישים האפשריים מבחינתם. על השולחן: מערכת בחירות חדשה בקרוב, שהינה האפשרות הריאלית ביותר, אבל גם תרחישים אחרים כמו הקמת ממשלה אחרת בכנסת הנוכחית.
6 צפייה בגלריה
רעידת אדמה פוליטית. שחקני המפתח, והאינטרסים
רעידת אדמה פוליטית. שחקני המפתח, והאינטרסים
רעידת אדמה פוליטית. שחקני המפתח, והאינטרסים
(צילום: אלכס קולומויסקי, דנה קופל, קובי קואנקס, אביגיל עוזי, ניב מוסמן לע"מ, AFP)
ללא סילמן, נזכיר, סיעת ימינה מצטמצמת למעשה לחמישה ח"כים בלבד, ולקואליציה יש כעת רק 60 ח"כים. אבל גם לאופוזיציה אין רוב, ושם מקווים לעריקה של ח"כ נוסף מימינה, שיאפשר לכל היותר להקדים את הבחירות. רוב השותפים בממשלת בנט-לפיד לא מעוניינים בבחירות מוקדמות – שיהיו החמישיות בישראל מאז אפריל 2019 – ומקווים לפתור את המשבר בדרך יצירתית, עד חזרתה של הכנסת מפגרת פסח בחודש מאי. יחד עם זאת, יש לכל אחד גם אינטרסים סותרים. על רקע הפצצה הפוליטית שהנחיתה סילמן, ynet עושה סדר במפת האינטרסים של שחקני המפתח.

לפיד

אחת הדמויות המדוברות לאורך היום הייתה יו"ר יש עתיד, ראש הממשלה החליפי ושר החוץ יאיר לפיד, האיש שסיפורו בהקשר הנוכחי של האירועים המתגלגלים צפוי להיות טראגי. ללפיד יש את המפלגה הגדולה ביותר בקואליציה, אולם הוא ויתר על ראשות הממשלה תמורת הסכם רוטציה.
6 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
הדמות הטראגית. ראש הממשלה החליפי לפיד
(צילום: אלכס קולומויסקי)
העובדה שהכנסת עלולה להתפזר לפני שמימש את "האקזיט הפוליטי" – שאמור היה למצב אותו כראש מחנה גדול, ראש ממשלה ומדינאי משמעותי – היא בשורה רעה מאוד עבורו. בהקשר הזה גם עולה השאלה האם ייקח את הרוטציה לטובת ממשלת מעבר: אם הכנסת מתפזרת בשל מהלך של הימין בממשלה, לפיד יהפוך אוטומטית לראש ממשלת מעבר בתקופת הבחירות. אולם ביש עתיד יש מי שסבור שהדבר יגחיך אותו, וכי עליו לשקול לוותר על "קידום" שכזה.

גנץ

הדמות השנייה המעניינת ביותר בתקופה הקרובה היא שר הביטחון ויו"ר כחול לבן בני גנץ. הוא האיש שתחושת חמיצות ליוותה מבחינתו את כל שלבי הקמת הממשלה ותוצאה של בחירות עדיפה מבחינתו – בתנאי שלא הוא הגורם האחראי לפיזור. אם סיעת ימינה תעשה עבורו את העבודה ותפזר את הממשלה לפני שלפיד ייכנס ללשכה החשובה במדינה, המרוויח הגדול יהיה גנץ – שייפתחו בפניו אפשרויות להרכבים אחרים של ממשלה וגם אפשרות לזכות בהובלת מחנה המרכז במקום לפיד. גנץ ינהל הפעם מאבק על חלק מהמצביעים של לפיד, במטרה לחזור לקדמת הבמה ולהנהגה.
6 צפייה בגלריה
בני גנץ ופנינה תמנו שטה בביקור במרכז הקליטה בנתב"ג
בני גנץ ופנינה תמנו שטה בביקור במרכז הקליטה בנתב"ג
יעדיף בחירות? גנץ
(צילום: מוטי קמחי)
פומבית, אבל, יש להדגיש, גנץ הכריז על כוונה לפעול "לשימור" הממשלה הנוכחית. אמש מסר, שעות לאחר הטלטלה הפוליטית שהחלה בבוקר, כי שוחח עם בנט וכי סיעת כחול לבן שלו רוצה "בקיומה ובהצלחתה של הממשלה, ובמובן הזה דבר לא השתנה מאתמול". בעקיצה אולי להתפוררות של סיעת ימינה, שממנה פרש כבר עם הקמת הממשלה עמיחי שיקלי, גנץ הוסיף: "כחול לבן הייתה ותמשיך להיות הסיעה הממושמעת והמרכזית ביותר בקואליציה".

נתניהו

גורם משמעותי נוסף במשחק הפוליטי הוא ראש האופוזיציה בנימין נתניהו. מרגע הקמת הממשלה פעל נתניהו לקידום מערכת בחירות, מתוך מחשבה שאחרי שהוקמה ממשלה בתמיכת יו"ר רע"מ מנסור עבאס, יבואו לקלפיות מצביעים נוספים שלא הצביעו לליכוד בסיבובים הקודמים. בעבר הלא רחוק הסכים נתניהו להעניק לגנץ את ראשות הממשלה תמורת פרישה מהקואליציה, אולם כעת, משהמבנה הפך רעוע, האופציה של ראשות ממשלה לגנץ נראית פחות סבירה.

כעת מנסה נתניהו לקדם "עריקים" נוספים מהימין, בעיקר מימינה של בנט. בהפגנה אתמול בירושלים, שבה השתתפו אלפי בני אדם שצעקו בין היתר "בנט הביתה!" ו"היידה ביבי!", קרא נתניהו ל"כל מי שנבחר בקולות הימין" לחבור לסילמן, והבטיח כי הוא יתקבל בזרועות פתוחות. "אם יש לכם מצפון ולב, חזרו הביתה", אמר נתניהו, בנאום שנשא מאחורי מגן ביטחון. "בערב הזה הגיע הזמן לאחדות, הגיע הזמן לחזור הביתה ולשים בצד את כל משקעי העבר ולחזור למחנה הלאומי. הדלת שלנו פתוחה לכל מי שנבחר בקולות הימין ורוצה להחזיר את מדינת ישראל למסלול המנצח. האחדות שלנו באה לשרת את כל אזרחי ישראל – יהודים, ערבים, דרוזים, צ'רקסים".

בנט

ראש הממשלה נפתלי בנט, נחשב לאחר המפסידים הגדולים ברעידת האדמה הקואליציונית. הכהונה שלו עשויה להיפסק בעיצומה, עוד לפני שהשלים מהלכים מדיניים ופוליטיים מתבקשים מבחינתו. בנט וימינה עוד לא הספיקו לשפר בקדנציה הזאת את מצבם בסקרים, כפי שקיוו אולי שיקרה בעקבות הצלחות שאליהן כיוונו בשטח. לכן התזמון הנוכחי, אם וכאשר יתקיימו שינויים בהרכב הקואליציה, לא מיטיבים עם בנט.
6 צפייה בגלריה
נפתלי בנט, עידית סילמן
נפתלי בנט, עידית סילמן
מאבד את חברי המפלגה שלו. ראש הממשלה בנט והפורשת הטרייה סילמן
(צילום: יואב דודקביץ')
בכל תרחיש סביר ימינה תצטרך לערוך בקרוב חיבורים בימין – מתוך הבנה שאין הצדקה כיום למספר מפלגות קטנות מימין לליכוד. בנט עצמו מצהיר כי יפעל לייצוב סיעת ימינה והקואליציה הנוכחית. "שוחחתי עם כל ראשי המפלגות – כולם רוצים להמשיך עם הממשלה הזו. הממשלה הזו עובדת למען אזרחי המדינה. יש 8% צמיחה, הפסקנו את הזרמת המזומנים לחמאס, אנחנו מנהלים מערכה בהקשר האיראני, ונלחמים בפשיעה במגזר הערבי", אמר בנט בתגובה ראשונה שפרסם, גם כן שעות לאחר תחילת הטלטלה הפוליטית, ואחרי פגישות שקיים לאורך היום עם חברי ימינה.
חברי ימינה – בהם השרה איילת שקד, ח"כ ניר אורבך וסגן השר אביר קארה – הטיחו בבנט דברים קשים בדיונים שקיימו עימו, ובין היתר טענו כי התמקד יותר מדי בסוגיות מדיניות ברומו של עולם, כמו ניסיון התיווך להפסקת אש במלחמה באוקראינה, במקום להתמקד ב"מלחמות שלהם בכנסת". עם זאת, גורם פוליטי בימינה שנכח במפגש אמר: "התחושה היא שהדימום נעצר, ולמרות הדברים הנוקבים של אורבך וקארה לבנט, לא נראה שהם יעשו משהו מהסוג של סילמן, או מהלך דרמטי אחר בקרוב".

סער

כמו בנט, גם גדעון סער צריך היה להשלים לפחות מחצית הקדנציה כדי לשפר את מצבו בסקרים. יחד עם זאת, בדומה לגנץ, גם לסער יש מערכות יחסים טובות בכנסת שמאפשרות לו מרחב תמרון גדול וניסיון פוליטי – שעשוי בנסיבות מסוימות לסלול לו אלטרנטיבות טובות.
6 צפייה בגלריה
גדעון סער על דוכן הנואמים בכנסת
גדעון סער על דוכן הנואמים בכנסת
הניסיון הפוליטי יסייע לו שוב? סער
(צילום: אלכס קולומויסקי)

מיכאלי

מי שקיבלה מפלגה מרוסקת ונאבקה באחוז החסימה בבחירות האחרונות הפכה בחודשים האחרונים לשחקנית פוליטית יציבה במפת המרכז-שמאל. בשונה מאחרים, מרב מיכאלי לא מעוניינת בבחירות ומבהירה בכל הזדמנות שהיא מחויבת להמשך קיומה של הממשלה הזאת.
בחירות הן הימור גדול עבורה ולא בטוח שתצליח בהרכב אחר, ימני יותר, להשתלב שוב סביב שולחן הממשלה. האפשרות העדיפה מבחינתה היא שהמשבר ייפתר איכשהו, ושהמשך כהונתה יאפשר לה למצב עצמה ולתכנן קדימה את דרכה הפוליטית.

ליברמן

כמו סער, אביגדור ליברמן הוא האיש עם החושים הפוליטיים הטובים ביותר בזירה. לליברמן קהל מצביעים יציב ועקבי שהולך איתו לאורך שנים, ומאפשר לו מרחב תמרון גדול כמעט בכל החלטה שיקבל.
6 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
נהנה מ"בייס" יציב. ליברמן
(צילום: יואב דודקביץ')
מבחינת ליברמן כל האפשרויות סבירות משום שכוחו הפוליטי צפוי להישמר. לאחרונה חוזר ליברמן על המסרים לפיהם ראשות ממשלה נמצאת מבחינתו על הפרק. אם יתערבבו הקלפים מחדש, ליברמן נחשב למי שיש לו מה לתרום לתרחישים לא-מעטים.

הורוביץ

ניצן הורוביץ צפוי להיות המפסיד הגדול מכל אירוע פוליטי מטלטל. כניסתו למשרד הבריאות ושותפותו בממשלה אחרי מערכת בחירות קשה – במסגרתה כבר ניבאו למפלגת מרצ בראשותו שלא תעבור את אחוז החסימה – היו בגדר נס.

השלל הגדול של הורוביץ עלול להילקח ממנו אם יתרחשו תזוזות דרמטיות, וההערכה היא שהוא היה מעדיף את שימור המצב הקיים על פני כל אפשרות אחרת.
פורסם לראשונה: 23:23, 06.04.22