ראש הממשלה נפתלי בנט הגיב אחר הצהריים (רביעי) לראשונה לפרישתה של ח"כ עידית סילמן מהקואליציה, פרישה שמטלטלת כעת את הממשלה השברירית שלו ושל יאיר לפיד, ומקרבת את האפשרות לבחירות חדשות. הוא טען כי היא עברה רדיפה של ממש ובסופו של דבר "נשברה", והצהיר כי מטרתו כרגע היא ייצוב הקואליציה על מנת להימנע מבחירות חדשות וחזרה לחוסר יציבות פוליטית שלדבריו תפגע במדינת ישראל.
"עידית עברה רדיפה במשך חודשים, אלימות מילולית מאנשי ביבי וסמוטריץ' ברמה הנוראית ביותר", מסר בנט בהודעה שבה צוין כי את הדברים אמר בישיבה שקיים היום עם חברי סיעת ימינה. "היא תיארה בפניי את האיומים על מקום העבודה של שמוליק בעלה ועל הילדים שלה בבני עקיבא. היא נשברה בסוף".
3 צפייה בגלריה
נפתלי בנט, עידית סילמן
נפתלי בנט, עידית סילמן
בנט וסילמן
(צילום: יואב דודקביץ')
לדברי בנט, "הדבר המרכזי שאנחנו צריכים לעסוק בו כרגע הוא ייצוב הסיעה והקואליציה. שוחחתי עם כל ראשי המפלגות - כולם רוצים להמשיך עם הממשלה הזו. הממשלה הזו עובדת למען אזרחי המדינה. יש 8% צמיחה, הפסקנו את הזרמת המזומנים לחמאס, אנחנו מנהלים מערכה בהקשר האיראני, ונלחמים בפשיעה במגזר הערבי".
הוא הוסיף: "יש פה הזדמנות לקחת את האירוע הזה, ללמוד ממנו ולתקן את הפערים שנוצרו. כל הממשלה הייתה מושתתת על שמירת הסטטוס קוו - ולא על עשיית תנועות חדות. האלטרנטיבה היא עוד בחירות ואולי עוד בחירות אחריהן, וחזרה לימים של חוסר יציבות מסוכנת למדינת ישראל". דברים דומים מעט השמיע הערב גם יו"ר מרצ, השר ניצן הורוביץ, שבכנס של מפלגתו הצהיר כי נעשים כעת מאמצים רבים על "לשמור על הקואליציה", תוך שהזהיר כי האלטרנטיבה "פי אלף יותר גרועה".
מוקדם יותר נועד כאמור בנט עם חברי סיעתו, והראשון שבהם היה ח"כ ניר אורבך, שמופעל עליו כעת לחץ רב מהימין להצטרף לסילמן ולפרוש גם הוא. בנט נפגש בהמשך גם עם שקד ולאחר מכן קיים מפגש משותף עם שקד, אורבך וסגן השר אביר קארה. ל-ynet נודע כי בהמשך נועדו שקד, אורבך וקארה בלעדי בנט. בדיונים עם בנט הטיחו בו חברי ימינה דברים קשים למדי, ובין היתר אמרו חלקם כי "מרוב ביידן, פוטין וזלנסקי - הוא שוכח את המלחמות שלהם בכנסת". מדובר כמובן בהתייחסות לניסיון התיווך של בנט לסיום המלחמה בין רוסיה לאוקראינה.
3 צפייה בגלריה
הפגנת ימין מחוץ לביתו של ניר אורבך
הפגנת ימין מחוץ לביתו של ניר אורבך
הפגנת הימין מחוץ לביתו של ח"כ אורבך. סילמן "קנתה את עולמה בשעה אחת"
(צילום: יריב כץ)
3 צפייה בגלריה
הפגנת ימין מחוץ לביתו של ניר אורבך
הפגנת ימין מחוץ לביתו של ניר אורבך
(צילום: יריב כץ)
חברי הסיעה ביקשו מבנט גיבוי חזק יותר - ושמו דגש בשיחה על הקשיים שחוותה סילמן בחודשים האחרונים, וגם ילדיה שלעברם נזרקו הערות מקניטות בבתי הספר ובתנועות הנוער. אולם הם אמרו שכל עוד הממשלה לא נפלה - "הכול פתוח". גורם פוליטי בימינה שנכח בדיון אמר: "התחושה היא שהדימום נעצר, ולמרות הדברים הנוקבים של אורבך וקארה לבנט, לא נראה שהם יעשו משהו מהסוג של סילמן, או מהלך דרמטי אחר בקרוב".
במכתב עם הכותרת "הפסקת חברותי בקואליציה" כתבה סילמן מוקדם יותר: "ניסיתי למצוא את המכנה המשותף. איני יכולה עוד לשאת את הפגיעה בערכים שהם מהות וזכות", וקראה לבנט ולחברי ימינה: "בואו נשלב ידיים, ננסה להקים ממשלה לאומית, יהודית, ציונית". סילמן, שעד כה כיהנה כיו"ר הקואליציה, לא הודיעה מראש על החלטתה לבנט או לגורם כלשהו אחר בקואליציה, וראש הממשלה שמע על החלטתה מהדיווחים בתקשורת. גורמים פוליטיים טענו הבוקר כי סילמן סיכמה עם הליכוד על שריון ברשימת המפלגה, ומינויה לתפקיד שרת הבריאות - אם יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו יצליח להקים ממשלה.

בחירות? התרחישים האפשריים

פרישתה של סילמן, נזכיר, מותירה את ממשלתם של בנט ויאיר לפיד ללא רוב, עם 60 ח"כים בלבד, אך גם לאופוזיציה אין רוב לפי שעה. בעקבות הפרישה, עומדות בפני המערכת הפוליטית שלוש אפשרויות - הליכה לבחירות, השבעת ממשלה אחרת בכנסת הנוכחית או המשך כהונת הממשלה הנוכחית ברוב דחוק בכנסת. הכנסת, יצוין, נמצאת כעת בפגרה שתימשך כחודש.
הליכה לבחירות תתאפשר אם חבר כנסת נוסף ממפלגתה יפרוש, שכן אז יתאפשר להכריז על הפורשים כסיעה נפרדת (יחד עם עמיחי שיקלי, שרשמית עדיין חבר בסיעת ימינה למרות שבאופן מעשי הוא חלק מהאופוזיציה) - ללא סנקציות עליהם ועם יחידות המימון שמעניקה הכנסת עבורם. בהתאם, באופוזיציה מפעילים כאמור לחץ רב על ח"כ אורבך בניסיון לשכנע אותו ללכת בעקבותיה של סילמן.

במסגרת הלחץ הזה הגיעו אחר הצהריים עשרות מפגינים לביתו של אורבך בפתח תקווה, וקראו לו לפרוש גם כן מהקואליציה. בין היתר קראו לו "לחזור הביתה", והוסיפו: "כל עם ישראל על הרגליים, מחכים להחלטתך". הם אחזו בשלטים שעליהם נכתב: "ממשלת בנט סכנה לישראל, צו השעה ממשלה יהודית". כמו כן הניפו שלטי ענק עם תמונתה של סילמן, תחת הכיתוב "יש הקונה עולמה בשעה אחת".
פרישתה של סילמן מגיעה על רקע פרשת החמץ בבתי החולים, שבעקבותיה תקפה את שר הבריאות הנוכחי ניצן הורוביץ ואמרה כי "לא נאפשר לו להיות שר", לנוכח דרישתו כי בתי החולים יכבדו את פסיקת בג"ץ ויאפשרו הכנסת חמץ במהלך חג הפסח. "יש כאן חצייה של קו אדום", אמרה סילמן, "במשמרת שלי זה לא יהיה".
יו"ר האופוזיציה, בנימין נתניהו, בירך את סילמן ואמר כי "התרגשתי מאוד לשמוע את הצהרתה, ואני מברך אותה בשם ההמונים בישראל שייחלו לרגע הזה". נתניהו הכריז בנאום במליאת הכנסת כי לנוכח פרישתה, "ימיה של הממשלה החלשה והרופסת ספורים". חברים נוספים מהאופוזיציה בירכו ושיבחו את סילמן על החלטתה לפרוש, אך חבר הכנסת משה גפני (יהדות התורה) ציין כי "גם האופוזיציה צריכה לעשות חשבון נפש, ולהחליט מי הכי ראוי להרכיב ממשלה מבלי ללכת לבחירות".