המשטרה באוסטרליה מסרה היום (ד') כי גבר בן 64 שנמלט מהכלא לפני כמעט 30 שנה – בעזרת להב של מסור וכלי חיתוך – הסגיר עצמו לרשויות החוק בסידני. לפי הדיווחים בתקשורת האוסטרלית, האסיר הנמלט הינו אדם בשם דרקו דזיק, והוא החליט להסגיר את עצמו אחרי שאיבד את עבודתו והפך לחסר בית במהלך הסגר שהוטל בסידני בגלל מגפת הקורונה.
2 צפייה בגלריה
דרקו דסיק אסיר נמלט ב אוסטרליה שהסגיר עצמו ב סידני אחרי כ-30 שנה
דרקו דסיק אסיר נמלט ב אוסטרליה שהסגיר עצמו ב סידני אחרי כ-30 שנה
דרקו דזיק. ישן בחוף ואמר: "נמאס, בכלא יש לפחות גג מעל הראש"
(צילום: משטרת אוסטרליה)
דזיק צעד לפי הדיווחים ביום ראשון בבוקר אל תוך תחנת משטרה הממוקמת בחופיה הצפוניים של סידני, והצהיר כי הוא האסיר שנמלט מהכלא ב-1992. בדיון אתמול בבית משפט מקומי נקבע כי יישאר במעצר ללא יכולת להשתחרר בערבות. הוא הואשם בבריחה ממשמורת חוקית, עבירה שהעונש עליה יכול לגרור מאסר של עד שבע שנים.
בדיווחים בתקשורת האוסטרלית צוטטו גורמים במשטרה שאמרו כי דזיק עבד בסידני בעבודות כפיים מזדמנות, והסגר שהוטל שם עלה לו בפרנסתו. "הוא ישן על החוף בשבת בלילה ואמר: 'נמאס. אחזור לכלא שם יהיה לי גג מעל הראש'", אמר אחד הגורמים לעיתון "דיילי טלגרף".
דזיק היה בן 35 כאשר נמלט באישון לילה מכלא בן כ-100 שנים בגרפטון, כ-620 ק"מ צפונית לסידני. במשטרה חושדים שהוא השתמש בלהב של מסור ובכלי חיתוך שונים על מנת לפרוץ לו דרך מבין סורגי חלונו ומבין הגדר של המתקן. עד שברח הספיק דזיק לרצות 13 חודשים מתוך עונש מאסר של שלוש שנים וחצי, בשל גידול מריחואנה.
2 צפייה בגלריה
כלא אוסטרליה אילוסטרציה
כלא אוסטרליה אילוסטרציה
להב של מסור וכלי חיתוך סייעו לבריחה מהכלא האוסטרלי. אילוסטרציה
(צילום: שאטרסטוק)
הוא נולד ביוגוסלביה, ואמר למשטרה כי נמלט מהכלא מחשש שאחרי שישלים את עונשו יגורש למדינה שכבר התפרקה מאז לכמה מדינות – וייענש כיוון שהשתמט משירות צבאי. בדיווחים כעת נאמר כי לא ברור אם יגורש בעתיד, ואם כן אזי לאן יישלח, כיוון שאינו אזרח אוסטרלי.
לפי הדיווחים פקידי ההגירה במדינה ויתרו על המצוד אחריו ב-2008. בחקירתו במשטרה אמר דזיק כי את רוב זמנו העביר בחופיה הצפוניים של סידני ובפרבר אבלון. לפי ה"דיילי טלגרף" הוא מעולם לא משך את תשומת לבם של השוטרים. אף ששמר על פרופיל נמוך דזיק הוזכר בתוכנית הטלוויזיה "המבוקשים ביותר של אוסטרליה", שעסקה במקרי פשע אמיתיים ושודרה במשך כעשור עד 1999. הוא הוזכר בתוכנית אחרי שאדם כלשהו דיווח שראה את דזיק כ-200 ק"מ דרומית לסידני.
במקביל לדיווחים על הסגרתו העצמית של האסיר בגלל הסגר בסידני, הרשויות בעיר הגדולה ביותר באוסטרליה הודיעו היום על הקלה בהגבלות המוטלות בה: ראש ממשלת מדינת המחוז ניו סאות' וויילס, גלדיס ברג'יקליאן, הודיעה כי הוסר העוצר הלילי במוקדים שבהם סיכון ההדבקה נחשב לגבוה.

ההקלה הוכרזה אחרי שמספר הנדבקים היומי בניו סאות' וויילס התייצב על כ-1,300 ביום, וכ-80% מתושבי מדינת המחוז קיבלו לפחות מנה אחת של החיסון נגד הנגיף. למרות הנתונים המעודדים וההקלה שמעוררת תקווה בסידני להסרה של הסגר, ברג'יקליאן דחקה בתושבים להמשיך להיות זהירים ולהקפיד על הגבלות הסגר, שרובן עדיין בתוקף.
רוב התושבים בסידני יכולים לצאת מהבית רק על מנת לרכוש מזון, להתעמל או לקבל טיפול רפואי. בתי ספר, מסעדות וברים סגורים שם מאז סוף יוני, ולתושבים אסור להתרחק יותר מחמישה קילומטרים מביתם. ברג'יקליאן הודיעה כי ההגבלות במדינת המחוז יוסרו רק כאשר כ-70% מהתושבים שם יהיו מחוסנים בשתי המנות הנדרשות, יעד שהרשויות מקוות להגיע אליו בחודש הבא.