לפני כמה ימים נפוצו דיווחים בטורקיה על עלייה של 30% בסחר בינה לישראל בחודשיים האחרונים, נתון שהביך מאוד את ממשלתו של רג'יפ טאיפ ארדואן - שמתחילת המלחמה שב לסורו ומתבטא במילים חריפות נגד ישראל. משרד החוץ הטורקי מיהר להכחיש את הדיווח - ולצד זאת סיפק הצהרה שקרית על טיב יחסי המסחר בין ירושלים לאנקרה.
2 צפייה בגלריה
נשיא טורקיה רג'פ טראיפ ארדואן
נשיא טורקיה רג'פ טראיפ ארדואן
ארדואן. "המוצרים עוברים לערבים תחת השם ישראל"
(צילום: Sean Gallup/Getty Images)
"בכמה כלי תקשורת התפרסמו דיווחים על עלייה בייצוא לישראל", נכתב בהודעה הרשמית של משרד החוץ הטורקי. "הטענה הזו חסרת בסיס". לצד זאת הובהר: "המסחר שנעשה עם ישראל הוא לא מול האזור היהודי של ישראל. המסחר עם ישראל נעשה למען 2.2 מיליון אזרחים ישראלים ממוצא ערבי ועבור אלה שחיים תחת כיבוש ישראלי בגדה המערבית, עזה ובמזרח ירושלים".
לפי משרד החוץ הטורקי, "בסך הכול חיים על אדמת פלסטין 8 מיליון פלסטינים. על אדמת ישראל חיים 7.2 מיליון יהודים. כל המוצרים שמיועדים לפלסטין חייבים לעבור מהמכס הישראלי, ומועברים לשם תחת השם ישראל".
מן הסתם, מדובר בהודעה שקרית, שבישראל אף אמרו כי עולה ממנה ניחוח אנטישמי עקב ההכחשה הגורפת של קיום מסחר עם יהודים.
2 צפייה בגלריה
ירקות מיובאים מטורקיה, ב-29 באוקטובר. רק לערבים?
ירקות מיובאים מטורקיה, ב-29 באוקטובר. רק לערבים?
ירקות מיובאים מטורקיה, ב-29 באוקטובר. רק לערבים?
(צילום: קבוצת משוב)
עוד נטען בהודעה הטורקית, כי בשנת 2022, בין 7 באוקטובר ל-31 בדצמבר, עמד היקף הסחר בין טורקיה לישראל על 2.32 מיליארד דולר. לעומת זאת, נטען, בין 7 באוקטובר ל-31 בדצמבר 2023 הסחר עמד על 1.28 מיליארד דולר, דהיינו ירידה של 45%. על פי ההודעה הטורקית, הייצוא מטורקיה לישראל עמד בשנה האחרונה על 980 מיליון דולר שמהווים ירידה של 39%; והייבוא על 300 מיליון דולר, שמהווים ירידה של 58%.
גורמים שמעורים ביחסי ישראל-טורקיה הופתעו מהטענה הטורקית על אי קיום מסחר עם יהודים בישראל. לפי הערכות, מטרת ההודעה היא להרגיע את דעת הקהל הטורקית, שתוהה כיצד מול ההאשמות הבוטות של ארדואן כלפי ישראל, עולם כמנהגו נוהג - וטורקיה ממשיכה להרוויח מהקשר עם ישראל. הטענה שהייצוא הטורקי לישראל מגיע רק ל"אזור הערבי" שלה ולפלסטינים היא מופרכת לחלוטין, כאשר ידוע למשל שבסופרמרקטים ישראליים נמכרים ירקות שמיובאים מטורקיה כגון עגבניות, וגם מוצרי מזון. בנוסף, מגיעים לישראל מטורקיה סחורות רבות כמו ברזל, ציוד בניין וריהוט.
בכל אופן, נציין כי לפי נתונים שהתפרסמו בכלכליסט השבוע, ערך יבוא הסחורות מטורקיה לישראל צנח בנובמבר האחרון ב-22% לעומת החודש המקביל אשתקד והסתכם בכ-348 מיליון דולר. באותו החודש ערך הייצוא הישראלי לטורקיה רשם ירידה חדה של 53% לעומת נובמבר 2022, והסתכם בכ-104 מיליון דולר בלבד. לשם השוואה, היקף הייצוא הישראלי הכללי באותה תקופה קטן ב-20%, על רקע ההאטה העולמית.

גורמים כלכליים, שמנתחים את הירידה בהיקף הסחר בין טורקיה לישראל - שיחסיהן המדיניים מתאפיינים בשבריריות ארוכת שנים - לא מזהים קשר בינה לבין המלחמה בעזה. למעשה, נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מצביעים כי הירידה בהיקף הסחר בין המדינות החלה לפני המלחמה, לצד ירידה בהיקפי סחר מול מדינות נוספות.
האנטישמיות בטורקיה בשבועות האחרונים מרקיעה שחקים, בצל המלחמה בעזה. נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, שמציג החרפה במתקפות על ראש הממשלה בנימין נתניהו, טען לאחרונה כי הוא "אינו שונה מאדולף היטלר", ואף ערך השוואה בין תקיפות צה"ל ברצועה ליחס שקיבלו היהודים מהנאצים. ארדואן אף טען כי חמאס אינו ארגון טרור אלא "מפלגה שזכתה בבחירות", וכינה את ישראל "מדינת טרור שמבצעת רצח עם".