הרוחות והתיעודים מההפגנה הסוערת שהתקיימה אמש בתל אביב נגד הממשלה עדיין עושים הדים ברשת. בעוד ש-21 העצורים שוחררו בשעות הקטנות של הלילה, הרשת גועשת בתחושות זעם נגד המשטרה על הפעלת מכת"זיות ופרשים נגד המפגינים, בהם גם משפחות החטופים שהפגינו בסמוך. במקביל, המחלקה לחקירות שוטרים פתחה היום (ראשון) בחקירה בעקבות התיעוד שבו נראה פרש משטרתי מצליף במפגין, שהתמוטט על הרצפה לאחר ההצלפות שספג.

כאמור, 21 בני אדם נעצרו אמש בהפגנה הסוערת ברחוב קפלן. במהלך הפגנת האלפים נעצרו גם אמיר השכל ומשה רדמן, ממנהיגי המחאה. הרחוב נחסם לשעות, ומים הותזו ממכת"זית גם לעבר אילנה גריצ'בסקי, חטופה ששוחררה ונקלעה להפגנה. בתיעוד חריג שהגיע לידי ynet נראה כיצד השוטרים פעלו בחוסר כבוד לפחות כלפי אחד המפגינים שניסו לעצור, כאשר ככל הנראה החליטו במהלך הפעולה לוותר על המעצר ולהענישו בדרך אחרת - כאשר הרימו אותו והורידו אותו שוב אל הקרקע, שעליה נמצאה צואה של אחד הסוסים שבהם השתמשו הפרשים.
5 צפייה בגלריה
שוטרים מפנים מפגינים באלימות בקפלן בתל אביב
שוטרים מפנים מפגינים באלימות בקפלן בתל אביב
המפגין אחרי ש"הונח" על ערימת הצואה
(צילום: אלון)

אלון, אחד המפגינים שתיעד את המקרה, סיפר כי "עמדתי על המדרכה ליד קריית הממשלה עם עוד מאות מפגינים והייתה שם אווירה של אלימות קשה כלפינו, אז התחלתי לצלם. באותם רגעים באמת לא הבנתי מה אני מתעד, רק כששלחתי את הסרטון לאשתי היא הפנתה את תשומת ליבי. הסתכלתי כמה פעמים בסרטון ופשוט רואים כיצד זה מכוון. זה פשוט לא נתפס, הרי שנייה לפני כן רואים את אחד השוטרים מפסק את רגליו בכדי לא לדרוך על הצואה, ואז הם פשוט מניחים אותו עליה. הם צריכים להתבייש, זה לא יאמן מה שקרה שם אתמול".
לדבריו, התנהגות השוטרים הפתיעה אותו ומפגינים רבים במקום משום שהיא נעשתה בעיקר על המדרכות. לטענת אלון, הוא עמד על אחת מהן כאשר לפתע שלושה פרשים עלו על המדרכה. "הם לא ראו בעיניים, אני פשוט הלכתי אחורה כי ראיתי שהם משתוללים. מה היה קורה אם היה עובר שם אדם מבוגר שלא קשור להפגנה? זכותי גם בתור מפגין לעמוד על המדרכה, מה קרה שמפנים היום מפגינים ממדרכות?".

מנהיג המחאה רדמן, שנעצר זו הפעם השישית, טען שהמעצר התבצע ללא כל סיבה מוצדקת, כשהשוטרים פשוט הגיעו אליו והודיעו לו שהוא עצור. הוא שוחרר לאחר כמה שעות בתחנת גלילות יחד עם יתר העצורים מההפגנה. "התהליך לפני המעצר היה די מפחיד", הודה רדמן. "אתה רואה את הקו, התדרדרות משבוע לשבוע, ואת קו הישיר בין דבריו של השר בן גביר בשבוע שעבר, שכל שוטר שיעשו לו שיימינג יקבל קידום, לבין הפעולות שלהם. זו המהפכה המשטרית שממנה פחדנו כל כך".
לדברי רדמן, כבר בשעות אחר הצהריים כשהגיע למקום ההפגנה וראה את כוחות השיטור הרבים, הוא הבין שניתנה הנחיה מלמעלה לנקוט במפגינים ביד קשה יותר. לגבי טענות המשטרה שההפגנה הייתה לא חוקית ולכן הופעל כוח, הוא אומר: "אין דבר כזה הפגנה לא חוקית, איפה בעולם מותר להשתמש במכת"זית בכינון ישיר? או בפרשים על המדרכה? המשטרה לא הייתה ככה, אבל זה נהיה קשה משבוע לשבוע. עם זאת, הניסיון מראה שככל שהם מקשיחים את התנהגותם, העם יוצא יותר לרחובות".
5 צפייה בגלריה
משה רדמן בהפגנה בקפלן תל אביב
משה רדמן בהפגנה בקפלן תל אביב
רגע מעצרו של רדמן
(צילום: מאיר תורג'מן)
5 צפייה בגלריה
משה רדמן בהפגנה בקפלן תל אביב
משה רדמן בהפגנה בקפלן תל אביב
רדמן באוטובוס העצורים
(צילום: מאיר תורג'מן)
רדמן הוסיף כי אירועי אמש ישפיעו על המחאה. צלאחר שבכל ההפגנות עד כה היה שיתוף פעולה עם המשטרה, רדמן מקשיח עמדות לקראת ההפגנה במוצ"ש הבא: "אני לא חושב שצריך לתאם את ההפגנה הבאה עם המשטרה. הם הוכיחו פעם אחר פעם שזכות ההפגנה היא כבר לא נר לרגליהם, עצוב ככל שזה נשמע, ואנחנו נפגין גם בשבת הבאה עד שישראל תלך לבחירות. עדיין יש זכות הפגנה בישראל ולא צריך לתאם באמת אם זה לא תהלוכה".
בנוסף לרדמן, גורמים בתנועת "חופשי בארצנו", שארגנו את ההפגנה אמש, טענו כי הבוקר התחושות מאוד קשות. "מצד אחד מנסים להיות מתואמים עם המשטרה, ומצד שני אנחנו רואים כזו אגרסיביות כלפי אזרחים שעומדים על המדרכות, בהם גם מבוגרים. לא הייתה אמש אבחנה בין אנשים, לא היה שיקול דעת. כן הם התריעו לפני שזו הפגנה לא חוקית, שזה מונח שתמיד משתמשים בו והוא לא נכון. במדינה מותר להפגין, לא הייתה שום חסימה של ציר תנועה. כשאתה רואה את המכת"זית על המדרכות ופרשים על המדרכות, אז לאן הגענו?", אמרו. "הם ירו לכל הכיוונים. המעצרים החלו לפני שהבמה עוד הסתיימה, ואנשים שמעו את זה והלכו לשם. בעצם פעילותה המשטרה משכה יותר אנשים לאזור שבו התלהט הכל".
5 צפייה בגלריה
מחאה נגד הממשלה בקפלן, תל אביב
מחאה נגד הממשלה בקפלן, תל אביב
אחת המכת"זיות שבה השתמשה המשטרה
(צילום: מאיר תורג'מן)
המפגינה מורן מישל סיימה את הלילה בבית החולים איכילוב עם שבר בכף רגלה השמאלית לאחר שסוס דרך עליה. "חשבתי שאני בסדר בלילה, אבל בבוקר הבנתי שכואב לי, אני מרגישה מוטרדת מאוד מכל מה שקרה לי ולאחרים אתמול. ההתנהגות של המשטרה מפחידה. אחרי שפינו אותי למדרכה, הגיע קצין משטרה לראות מה קרה, הוא הסתכל עליי ושאל אם כואב לי. כשעניתי שכן הוא אמר 'סבבה, תתקשרי ל-101'. לא הייתה שום אמפתיה".
לדבריה, היא הופתעה מאוד מהאגרסיביות מצד השוטרים: "אנחנו לוקחים תמיד בחשבון שאפשר להיעצר, אבל לא אלימות משטרתית. זה לא מרתיע אותי, רק מהווה עוד סיבה לכך שההפגנה הזו חשובה. מה שקרה אתמול מראה כיצד המשטרה מופשטת מערכיה. במקום לשרת ציבור היא משרתת שר ואג'נדה קיצונית מסוכנת. זה אות קלון ללובשי המדים. אם יש משהו ש-7 באוקטובר לימד אותנו, זה שגם אם דבר היה בצורה מסוימת לאורך שנים לא הופך אותו לבסדר. בכל מקום שבו המוסדות שאמורים לשרת את הציבור קורסים מבפנים, אנחנו נתנגד לזה".
5 צפייה בגלריה
מחאה נגד הממשלה בקפלן, תל אביב
מחאה נגד הממשלה בקפלן, תל אביב
מפגינים מתפזרים מפני סילון המים של המכת"זית
(צילום: JACK GUEZ / AFP)
גם אליעזר, מפגין בן 72, נראה מדמם בעינו לאחר שנפגע מהתזה של מכת"זית. לטענתו הוא נפל על המדרכה אחרי שהמים של המכת"זית פגעו בו.
מהמשטרה נמסר בתגובה: "משטרת ישראל נערכה לאבטחה ושמירה על הסדר הציבורי, לקראת מחאה מתוכננת בסמוך לקריה על רחוב קפלן. במהלך המחאה התקבצו עשרות מפגינים בצומת קפלן מנחם בגין והחלו להפר את הסדר, תוך חסימת צירים ועימותים עם השוטרים, למרות ניסיונות ההידברות החוזרים ונשנים עם המפגינים אלו המשיכו בחסימת הצירים ולא נענו לקריאות השוטרים. המשטרה נאלצה להשתמש באמצעים על מנת להשיב את הסדר על כנו, 21 מפגינים נעצרו. באשר לאירוע המדובר, הנושא הועבר לבדיקת הגורמים הרלוונטיים".