בית הנבחרים האמריקני הצביע לפנות בוקר (יום ד') בעד הדחתו של השר לביטחון המולדת אלחנדרו מאיורקס, בצעד היסטורי שנועד להדגיש את אחריותם של השר והממשל הדמוקרטי שאותו הוא מייצג למשבר המהגרים בגבול – סוגיה שאותה מתכוונים הרפובליקנים להציב במרכז הקמפיין בבחירות לנשיאות ולקונגרס בהמשך השנה. אף כי מאיורקס אינו צפוי להיות מודח בפועל, משום שלשם כך דרושה תמיכה של שני שלישים מחברי הסנאט, מדובר במבוכה עבורו ועבור ביידן, שכן הוא השר הראשון בקבינט שבית הנבחרים מאשר כתב אישום והליך הדחה נגדו זה קרוב ל-150 שנה.
6 צפייה בגלריה
ארה"ב השר לביטחון המולדת אלחנדרו מאיורקס
ארה"ב השר לביטחון המולדת אלחנדרו מאיורקס
השר מאיורקס. ביידן: "מעשה מפלגתי שכוון נגד איש ציבור מכובד"
(צילום: SAUL LOEB / AFP)
6 צפייה בגלריה
מהגרים ב גבול ארה"ב מקסיקו מתחממים בצל קור עז סופה במחנה מאולתר בעיירה המקסיקנית  מטמורוס סמוך ל טקסס
מהגרים ב גבול ארה"ב מקסיקו מתחממים בצל קור עז סופה במחנה מאולתר בעיירה המקסיקנית  מטמורוס סמוך ל טקסס
מהגרים בגבול בין מקסיקו לארה"ב. המספרים הגיעו לשיא אחרי כניסת ביידן לבית הלבן
(צילום: רויטרס)
ההצבעה הוכרעה על חודו של קול, כש-214 מחוקקים תמכו בהדחה ו-213 התנגדו לה. הנשיא ביידן מיהר לכנות את ההחלטה "מעשה בוטה של התנהגות לא חוקתית על בסיס אינטרסים מפלגתיים, שכוון נגד משרת ציבור מכובד כדי לשחק משחקים פוליטיים קטנוניים". יו"ר הרוב הדמוקרטי בסנאט צ'אק שומר אמר כי מדובר ב"שפל חדש עבור הרפובליקנים בבית הנבחרים". השלב הבא בהליך נגד מאיורקס הוא העמדתו לדין בסנאט, אבל לא רק הדמוקרטים שם, אלא גם חלק מהרפובליקנים, אינם מגלים עניין רב בקיום משפט שכזה, וייתכן שתיק מאיורקס יועבר לאחת מוועדות הסנאט לתקופה בלתי מוגבלת, כך שפתיחת משפטו תידחה עוד ועוד.
הרפובליקנים יזמו את ההליך נגד מאיורקס בעקבות הטיפול הכושל שלו לדבריהם במשבר המהגרים בגבול הדרומי, שם אלפים על גבי אלפים של מהגרים מאמריקה הלטינית ממשיכים להסתנן לארה"ב דרך הגבול שלה עם מקסיקו. מאז כניסת ביידן לתפקיד הנשיא בינואר 2021, הגיע מספר המסתננים משם לשיא.
6 צפייה בגלריה
ארה"ב חברי בית הנבחרים מתכנסים להצביע על הדחת השר לביטחון המולדת אלחנדרו מאיורקס
ארה"ב חברי בית הנבחרים מתכנסים להצביע על הדחת השר לביטחון המולדת אלחנדרו מאיורקס
חברי בית הנבחרים מתכנסים להצביע על הדחת מאיורקס. המהלך אושר על חודו של קול
(צילום: REUTERS/Evelyn Hockstein)
מחוקקי הסיעה הרפובליקנית גיבשו נגד מאיורקס שני סעיפי אישום, בטענה שהוא מסרב לאכוף את חוקי ההגירה הקיימים והפר את אמון הציבור בכך ששיקר לקונגרס כשאמר שהגבול בטוח. מבקרי הליך ההדחה טוענים לעומת זאת כי התנהלותו של מאיורקס היא בתחומי הוויכוח הלגיטימי על מדיניותו של ממשל ביידן בגבול הדרומי, וכי היא אינה מתקרבת לרף הפשעים שלפי החוקה אליו צריך איש ציבור להגיע כדי שייפתח נגדו הליך הדחה בבית.

זיכרונות משר המלחמה של 1876

בצד הדמוקרטי טוענים כאמור כי המהלך כולו פוליטי מן היסוד: דונלד טראמפ, שנמצא בדרך לניצחון בטוח בפריימריז הרפובליקניים ולקרב חוזר מול ביידן על הנשיאות בנובמבר, הפך את סוגיית המהגרים לקלף הפוליטי המרכזי שלו, ורק השבוע הכריז כי אם ישוב לבית הלבן יפתח במבצע גירוש המהגרים הגדול בתולדות ארה"ב.
מאיורקס איננו הבכיר היחיד בממשל ביידן שהרפובליקנים בבית הנבחרים רוצים לקיים נגדו הליך הדחה. צעדים דומים הם כבר החלו לקדם נגד סגנית הנשיא קמלה האריס, התובע הכללי מריק גרלנד, ראש ה-FBI כריסטופר ריי ושר ההגנה לויד אוסטין.
6 צפייה בגלריה
שר המלחמה של ארה"ב וויליאם בלקנאפ ש בית הנבחרים יזם את הדחתו והתפטר ב 1876
שר המלחמה של ארה"ב וויליאם בלקנאפ ש בית הנבחרים יזם את הדחתו והתפטר ב 1876
שר המלחמה בלקנאפ, שבית הנבחרים יזם את הדחתו ב-1876
(צילום: וויקיפדיה)
ההצבעה הלילה הייתה הפעם השנייה בלבד אי-פעם שבה בית הנבחרים מאשר כתב אישום נגד שר בקבינט: השר האחרון בארה"ב שבית הנבחרים אישר מהלך כזה נגדו היה שר המלחמה ויליאם בלקנאפ ב-1876, בגין טענות לשחיתות. הוא התפטר לפני שנערכה הצבעה בעניינו – הצבעה שצלחה בבית הנבחרים אבל הסתיימה בזיכוי בסנאט. שלושה מנשיאי ארה"ב, לעומת זאת, הועמדו למשפט בסנאט, כשהאחרון שבהם היה טראמפ, שהועמד פעמיים, בפעם האחרונה ב-2021 בגין חלקו במהומות הקפיטול. איש מהנשיאים לא הורשע בסנאט.
מאיורקס מצדו מאשים את הקונגרס עצמו במשבר המהגרים בגבול – לטענתו המחוקקים אשמים משום שהם אינם מעדכנים את חוקי ההגירה כך שיתאמו את העידן הנוכחי של הגירה בינלאומית: "אין שום ספק שיש לנו אתגר ומשבר בגבול, ואין ספק שהקונגרס צריך לתקן זאת", אמר ל-NBC בסוף השבוע. הרפובליקנים בקונגרס דוחים את הטלת האחריות הזו, וטוענים כי ממשל ביידן יכול להוציא צווים נשיאותיים, כפי שטראמפ עשה, כדי לעצור את זרם המסתננים. עם זאת, יצוין כי בתי משפט בארה"ב הטילו בעבר ספק בחוקיות של צווים כאלה וגם ביטלו את חלקם.
6 צפייה בגלריה
ארה"ב טום סוזי דמוקרטי ניצח את המועמדת הרפובליקנית הישראלית לשעבר מזי פיליפ בחירות מיוחדות ל בית הנבחרים
ארה"ב טום סוזי דמוקרטי ניצח את המועמדת הרפובליקנית הישראלית לשעבר מזי פיליפ בחירות מיוחדות ל בית הנבחרים
הדמוקרט תומס סוזי. צימק את הפער הרפובליקני
(צילום: EPA/Peter Foley)
6 צפייה בגלריה
מזי מלסה פיליפ מועמדת ישראלית-אמריקנית בבחירות לקונגרס
מזי מלסה פיליפ מועמדת ישראלית-אמריקנית בבחירות לקונגרס
מזי פיליפ. השיגה כ-46% מהקולות
(Adam Gray / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)
במקביל להישג שלהם בהצבעה על גורלו של מאיורקס, נחלו הלילה הרפובליקנים הפסד מאכזב במרוץ הבחירות המיוחד שנערך למושב בבית הנבחרים שאותו פינה חבר הקונגרס השערורייתי ג'ורג' סנטוס, שסולק מבית הנבחרים אחרי שהתגלה כנוכל וכשקרן סדרתי. ערב ההצבעה במרוץ הזה החזיקו הרפובליקנים ביתרון דחוק של 219 מול 212 בסנאט, והלילה הוא הצטמצם ל-219 מול 213, אחרי שהמועמד הדמוקרטי תומס סוזי גבר באותו מרוץ על המועמדת הרפובליקנית מזי פיליפ, ישראלית לשעבר ילידת אתיופיה שגם שירתה בצה"ל. הוא זכה בכ-54% מהקולות והיא בכ-46%.
מלבד המושבים המאוישים כיום בבית הנבחרים יש עוד שלושה מושבים שאינם מאוישים מסיבות כאלה ואחרות, והם אמורים להתמלא בהמשך השנה, ולהשפיע גם הם על מידת הקושי של הרפובליקנים לקדם מהלכים.