הצביעות מגיעה לשיאים חדשים: לא רק שנורבגיה הודיעה שאין בכוונתה להקפיא תקציבים לאונר"א בעקבות מעורבות של לפחות 12 מעובדי הארגון במתקפת הטרור ב-7 באוקטובר, ולא רק שהיא מתחה ביקורת על כל מי שעשו זאת – כעת נודע שהנציג הבכיר של מפלגת השלטון, הלייבור, שחבר בוועדת החוץ וההגנה בפרלמנט המקומי, המליץ על ארגון אונר"א כמועמד לפרס נובל לשלום.
חבר הפרלמנט, אדמונג אוקרוסט, הודיע שהמליץ על ארגון אונר"א, סוכנות הסעד והתעסוקה של האו"ם לפליטים פלסטינים, כמועמד לפרס נובל לשלום – למרות העובדה שעובדי הארגון נחקרים על מעורבותם בטבח. "הצעתי את אונר"א על עבודתם ארוכת הטווח במתן תמיכה חיונית לפלסטין ולאזור בכלל", אמר, "העבודה הזו הייתה חשובה כבר למעלה מ-70 שנה, ובשלושת החודשים האחרונים היא הייתה חיונית".
1 צפייה בגלריה
ארכיון משאית אונר"א ליד מעבר רפיח
ארכיון משאית אונר"א ליד מעבר רפיח
משאית של אונר"א ליד מעבר רפיח
(צילום: Reuters / Amr Abdallah Dalsh / File Photo)
שגריר ישראל בנורבגיה, אבי ניר, ביקר בחריפות את ההצעה וכתב בתכתובת פנימית למשרד החוץ בירושלים כי "אי-אפשר שלא לראות בהמלצה פרובוקציה, כמו גם התחכמות ילדותית של מתייפייף נפש. זה האיש, אין דרך אחרת לתאר אותו".
נודע כי שגרירות ישראל בנורבגיה בוחנת מידע על חטופות ששוחררו והיו פעילות שלום, שסייעו לתושבי עזה לפני 7 באוקטובר, ותבקש מחברי פרלמנט נורבגים ידידותיים לישראל לנצל את זכותם ולהגיש את מועמדותן לפרס. על פי כללי ועדת הפרס, כל חבר פרלמנט נורבגי יכול להגיש מועמדים לפרס נובל לשלום.
לפי המידע המודיעיני שבידי ישראל, מתוך 12 עובדי אונר"א שלפי החשד השתתפו בטבח ב-7 באוקטובר, היו גם כאלה שרצחו וחטפו ישראלים. ישנם גם עובדי אונר"א אחרים שהעבירו אמצעי לחימה. אותם עובדים שהיו מעורבים בטבח הפלילו עצמם בצורה חד-משמעית, ובידי ישראל גם אינדיקציות לשימוש בטרור במתקנים של אונר"א בלחימה. באמ"ן מנסים לאתר אינדיקציות לגבי עובדים נוספים בסוכנות האו"ם לפליטים פלסטינים שהיו מעורבים בטבח.

העיתון "וול סטריט ג'ורנל" פרסם חלקים מהמידע המודיעיני שהעבירה ישראל לארצות הברית. לפי הדיווח, ל-10% מעובדי אונר"א ברצועת עזה יש קשר לארגוני טרור. סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה שכ-190 עובדים באונר"א – כולל מורים בבתי הספר של הסוכנות – הם פעילים בחמאס או בג'יהאד האיסלאמי. ב"ניו יורק טיימס" חשפו פרטים ממסמך המודיעין שעבר לידי בכירים אמריקנים, על חלקם של עובדי אונר"א במתקפת הטרור ב-7 באוקטובר. לפי המסמך, יועץ בבית ספר בחאן יונס חטף אישה מישראל יחד עם בנו; עובד סוציאלי ממחנה הפליטים נוסיראת חשוד כי סייע לחטוף גופה של חייל ישראלי, חילק תחמושת למחבלים ותיאם תנועת כלי רכב בתוך ישראל ביום מתקפת הפתע; ועובד אחר של אונר"א השתתף בטבח בקיבוץ בארי.
מריאן חוסיין, סגנית מנהיגת מפלגת ה-SV, השמאל הסוציאליסטי בנורבגיה, שמחרימה את שגרירות ישראל במדינה, מציעה דווקא את הארגונים בצלם ואל-חק כמועמדים לפרס נובל לשלום. חוסיין, מוסלמית ילידת סומליה, נימקה את המועמדות בפעילותם של הגופים האלה למען זכויות אדם ובכך שהם "עושים מאמצים שלא יסולאו בפז בישראל ובפלסטין".
חברת פרלמנט אחרת, אינגווילד וטרהוס תורסוויק מהמפלגה הליברלית (מרכז-שמאל), הגישה את מועמדותו של הצלם הפלסטיני העזתי מועתז עזייזה בשם עשרות העיתונאים שנהרגו בעזה מאז תחילת המלחמה.
גורמים בשגרירות ישראל בנורבגיה ציינו כי "החלטה בדבר הזוכה תתקבל רק באוקטובר, אך באווירה הציבורית בנורבגיה, זו מועמדות שבהחלט יכולה לזכות ללחץ מגורמי השפעה שונים על ועדת הפרס, לבחור דווקא בו. העובדה שיש עוד כתשעה חודשים עד להחלטת הוועדה נותנת סיכוי לירידת תשומת הלב לעזה ולצמצום סיכוייו".