המשפטן האמריקני-יהודי הבכיר פרופ' אלן דרשוביץ, ששמו עלה כמועמד פוטנציאלי לכהן כשופט מטעם ישראל בתביעה של דרום אפריקה בבית הדין הבינלאומי בהאג, לא מתרגש מעצם ההעמדה לדין והבהיר שעל ישראל לא להתייחס לכל החלטה שתתקבל שם.

3 צפייה בגלריה
ארכיון 2013 אלן דרשוביץ
ארכיון 2013 אלן דרשוביץ
אלן דרשוביץ
(צילום: עמית שעל)
"ישראל צריכה להתעלם מכל החלטה וכל מה שנאמר על ידי בית המשפט העולמי בהאג", הוא אמר היום (רביעי) בריאיון ל-ynet Live. "זה לא בית משפט אמיתי, זה בית משפט ששופטיו נבחרים על ידי המדינות, הם משקפים את המדיניות שלהם, לא את שלטון החוק ולא את בית המשפט. אני חושב שישראל עשתה טעות בכך שניגשה לבית המשפט ועשתה טעות בהיענותה לבית המשפט, זה אחד מהעיוותים האבסורדים של ההליך המשפטי בהיסטוריה המודרנית.
"ישראל לא ביצעה רצח עם, מספר האזרחים שנהרגו הם מידתיים למספר הלוחמים, היא נמוכה מכל מלחמה בהיסטוריה המודרנית, ישראל עושה את המיטב כדי לשמר את חיי האזרחים, ובמקביל אנחנו רואים שחמאס עושה את המיטב כדי לסכן ולפגוע באזרחים. אני אישית הייתי מתעלם מכל החלטה שתבוא, אני בטוח אקרא את זה בזעם, אבל לא תהיה לזה השפעה על מה שאני חושב בכל מקרה, זה בכל מקרה לא רלוונטי".
3 צפייה בגלריה
דרום אפריקה נגד ישראל בדיון בהאג
דרום אפריקה נגד ישראל בדיון בהאג
נציגי דרום אפריקה בדיון בהאג
(צילום: רויטרס / Thilo Schmuelgen)
מה אתה חושב על צוות ההגנה הישראלי? "אני חושב שעורכי הדין הישראליים עשו עבודה טובה תחת המגבלות של בית הדין הבינלאומי לצדק, אבל זה כאילו לטעון בפני קיר - לטענותיהם לא תהיה שום השפעה על ההחלטה בכל מקרה. זה פוליטיקה, אין לזה קשר עם החוק והמשפט. ואני חושב שעל ידי טיעון בשם החוק הם לגיטימיים, אבל בפני בית משפט לא לגיטימי".
קראתי שאמרת שלישראל יש סיכוי טוב לנצח בתביעה. אחרי ששמעת את שני הצדדים, האם אתה חושב שיש לנו סיכוי טוב לנצח או שההחלטה כבר התקבלה? "אני לא חושב שלטיעונים תהיה הרבה השפעה, הרבה מהשופטים קיבלו הוראה איך להצביע על ידי הממשלה שלהם, וכשהממשלה אומרת לך איך להצביע, אתה לא חייב לשמוע את הטיעונים. אתה מעמיד פנים שאתה שומע אותם, אבל אני לא חושב שיהיו להם השפעה, אולי על מדינה אחת או שתיים. אבל בכל מקרה אף אחד לא צריך לקחת את ההחלטה של בית המשפט הזה ברצינות. זה לא בית משפט אמיתי".
דרשוביץ גם דיבר על ההחלטה של ישראל לשלוח את אהרן ברק כשופט מטעמה, והחמיא על הבחירה בו על אף דעתו על הרפורמה המשפטית, שאותה הממשלה ניסתה להעביר טרם המלחמה. "לא יכול להיות אדם טוב יותר לתפקיד מאשר אהרן ברק", הוא אמר. "הוא כנראה השופט הישראלי המכובד ביותר בהיסטוריה של ישראל, אז הוא האדם המושלם ביותר לשלוח, האם תהיה לו השפעה על ההחלטה? זה נשאר נסתר, אבל זו הייתה החלטה חכמה ואמיצה של ראש הממשלה נתניהו לשלוח מישהו שהוא לא מסכים איתו בנוגע לרפורמה משפטית לשמש כשופט בבית המשפט, זו הייתה החלטה נבונה".
3 צפייה בגלריה
דרום אפריקה נגד ישראל בדיון בהאג
דרום אפריקה נגד ישראל בדיון בהאג
צוות ההגנה מטעם ישראל
(צילום: EPA/REMKO DE WAAL)
אתה הבעת נכונות לייצג את ישראל, למה זה לא קרה? "אני הייתי מאתגר את המערכת המשפטית בהאג. לא הייתי מתיישר עם הטיעונים בעניין הערך כי אני לא חושב שתהיה לזה איזושהי השפעה, אז אני לא האדם הנכון לשלוח אם הם היו רוצים לקחת את בית המשפט ברצינות. אני לא לוקח את בית המשפט הזה ברצינות ואני לא מכבד אותו, אז כנראה שהייתי האדם הלא נכון לשלוח. אם הם היו רוצים לאתגר את המערכת המשפטית, אז כנראה שהייתי מתאים הרבה יותר".
קצת פוליטיקה ישראלית. יש קולות שדוחפים ללכת בחירות עכשיו. האם אתה חושב שבחירות במהלך מלחמה זה רעיון טוב? "אני באופן כללי לא חושב שבחירות הן נכונות במהלך מלחמה, אבל ישראל היא דמוקרטיה והיא חייבת לקחת את ההחלטות שלה בעצמה, והיא חייבת לקחת החלטה לא רק בנוגע במי לבחור, אלא גם מתי לערוך בחירות. כל החלטה שישראל תיקח, אני אתמוך בה כתומך בדמוקרטיה".