3 צפייה בגלריה
ביידן ראיסי והצנטריפוגות
ביידן ראיסי והצנטריפוגות
"האיראנים רוצים להרוג את ההסכם". ביידן, ראיסי והצנטריפוגות
(צילום: AFP , AP)
דוברת הבית הלבן קרין ז'אן-פייר אמרה אמש (שישי) כי לא ניתן להתנות את החזרה להסכם הגרעין עם איראן בהפסקת חקירות הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) בנוגע לשרידי אורניום שנמצאו באתרים לא מוכרזים בשטחה. "אסור שיהיה כזה תנאי", אמרה בתדרוך לעיתונאים - על רקע הדיווחים על התרחקות בין ארה"ב לאיראן במגעים לחזרה להסכם. במקביל, הנציבות האירופית הודיעה כי קיבלה תגובה נוספת מאיראן על פרטי ההסכם - וכי הפיצה אותה לכל הגורמים המעורבים המו"מ.
לא נמסר מה הייתה תגובתה החדשה של איראן, אולם על פי דיווח של כתב ה"וול סטריט ג'ורנל" לורנס נורמן - היא ביקשה לבצע שינויים בנוסח ההסכם בחלק שנוגע לחקירות של סבא"א ודורשת כי החקירות ייסגרו לחלוטין עוד לפני תחילת היישום בפועל של ההסכם. זאת בניגוד לדיווח על פתרון מתגבש לסוגייה ולפיו ההכרעה בעניין החקירות עשויה להידחות לשלב הסופי של יישום ההסכם, אחרי החתימה עליו.
על פי מקורותיו של נורמן, "יש לראות זאת כסימן לכך שהאיראנים רוצים להרוג את ההסכם, או לפחות לא להגיע לחתימה עליו". רק השבוע אמר נשיא איראן איברהים ראיסי כי ארצו לא תחזור להסכם מבלי שייסגרו חקירות סבא"א, אך לא היה ידוע אם זה הוצב כתנאי מוחלט גם במסגרת המו"מ עצמו.
3 צפייה בגלריה
דוברת הבית הלבן קרין ז'אן-פייר
דוברת הבית הלבן קרין ז'אן-פייר
"אסור שיהיה תנאי כזה". דוברת הבית הלבן קרין ז'אן-פייר
(צילום: AFP)

באתר פוליטיקו דיווחו שלשום כי בכיר בממשל ביידן אמר כי תגובתה של טהרן להצעה האחרונה של וושינגטון הייתה "לא מעודדת". לדבריו, "בהתבסס על התשובה הזו, נראה שאנחנו הולכים לאחור". באתר ציינו כי התגובה השלילית של ממשל ביידן ושל גורמים אירופיים מעידה על כך שתחייתו של הסכם הגרעין מ-2015 אינה קרובה כפי שקיוו חלק מתומכי ההסכם, למרות שיחות שנמשכות זה כשנה וחצי.
בהצהרת רשמית אישרה מחלקת המדינה האמריקנית שקיבלה את ההצעה האיראנית דרך המתווכים האירופים. "אנחנו לומדים את הנושא ונגיב דרך האיחוד האירופי, אבל למרבה הצער זה לא נראה חיובי", נמסר. דיפלומט אירופי הסכים עם ההערכות השליליות, ואמר כי התגובה האיראנית נראית "שלילית ולא הגיונית". אדם נוסף שמקורב לפרטים הוסיף כי התגובה האיראנית "לא נראתה טוב בכלל". למרות זאת, הבכיר בממשל לא הסכים להשיב אם ארה"ב תיקח צעד אחורה מהשיחות.
חרף התגובות השליליות לתשובה האיראנית, דובר משרד החוץ בטהרן נאסר כנעני אמר כי ארצו שיגרה תגובה "חיובית" להצעות האמריקניות. לפי כנעני, "למסמך שנשלח יש גישה חיובית המכוונת להשלמת המשא ומתן".
בישראל יודעים כי הסיכויים שארה"ב לא תחזור בקרוב להסכם הגרעין עם איראן אינם גבוהים, אך שואבים עידוד מהתגובות הצוננות במערב לתשובה האיראנית להצעה האמריקנית, שהתבססה על המתווה האירופי. "מוקדם מדי לשמוח - אבל גם מוקדם להיות עצובים", אמרו הבוקר בכירים בישראל. "אנחנו עדיין מנהלים מלחמת חפירות, והלחץ שלנו משפיע. כנראה שגדלו הסיכויים שההסכם לא ייחתם בקרוב".
בכיר ישראלי אמר מנגד כי סביר שהמשא ומתן יימשך. "האיראנים תמיד הולכים צעד קדימה וצעד אחורה, כי הם יודעים שגם הם וגם האמריקנים לא רוצים לקרוע את החבל", אמר. איראן, נציין, מתחה לא פעם את החבל במשא ומתן בניסיון להשיג ויתורים נוספים מארה"ב.
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה יאיר לפיד בשיחתו עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
ראש הממשלה יאיר לפיד בשיחתו עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
לפיד משוחח עם ביידן. הנשיא חזר על מחויבותו לביטחון ישראל
על רקע כל אלה, ישראל מתכוונת להמשיך בלחץ - ואחרי הביקורים של ראש המל"ל איל חולתא ושל שר הביטחון בני גנץ בוושינגטון, בשבוע הקרוב יטוס לשם גם ראש המוסד דדי ברנע. בישראל אמרו שבעקבות הלחץ שהפעילו האמריקנים הקשיחו עמדות, והעריכו כי יש לכך פוטנציאל "לפוצץ" את ההסכם. לכן מתמקדים בישראל בתיקים הפתוחים של איראן בסבא"א, מעקפי הסנקציות וסוגיית הגדרת כל זרועות משמרות המהפכה כארגון טרור.
למרות הכול, הסיפור עדיין לא נגמר: המו"מ יימשך, ואולי גם יידחה עד לאחר בחירות האמצע בארה"ב בחודש נובמבר. ברנע משוכנע כי בסופו של דבר ההסכם ייחתם, כי מדובר באינטרס משותף של האמריקנים והאיראנים. בישראל העריכו שאיראן תנסה לסחוט ויתורים עד לרגע האחרון, אך חשבו שהמנהיג העליון חמינאי לא רוצה באמת הסכם - על אף שהוא מאפשר לנושאים ונותנים לדון עם ארה"ב באמצעות המתווכים האירופיים.
הסכם הגרעין מ-2015 צמצם מאוד את העשרת האורניום האיראנית, בתמורה להסרת הסנקציות הכלכליות עליה. במסגרת ההסכם, איראן יכלה להחזיק רק 300 ק"ג של אורניום מועשר עד ל-3.67%, והייתה נתונה לפיקוח תמידי של סבא"א. מאז פרישתו של דונלד טראמפ מהסכם הגרעין טהרן מפירה אותו באופן פומבי, ובספירה הפומבית האחרונה של סבא"א היה לה כ-3,800 ק"ג של אורניום מועשר. לפי מומחים, היא מעשירה כעת אורניום עד ל-60% - רמה שמעולם לא הגיעה אליה לפני כן, ומהווה צעד קצר וטכני לעבר רמה של 90%, שמספיקה לייצור כמה ראשי קרב או פצצות גרעיניים. מומחים מזהירים כי לאיראן יש מספיק אורניום מועשר ב-60% כדי לייצר דלק עבור פצצה גרעינית אחת לפחות.

בשבועות האחרונים החליפו ביניהן ארה"ב ואיראן מסרים כתובים על ההצעות זו לזו, ולפי דיפלומטים המעורים בפרטים הן סילקו מהדרך מכשולים משמעותיים שמנעו עד כה חזרה להסכם. עם זאת, האופטימיות הזו צוננה מעט בימים האחרונים, וגם בישראל השתנתה ההערכה ולפיה חתימת ההסכם היא עובדה מוגמרת. מלבד חקירות סבא"א ישנם פערים נוספים בין הצדדים: ידוע למשל כי באחת מתגובותיה הקודמות, דרשה טהרן ערבויות משמעותיות מארה"ב - מחשש שגם אם הסכם הגרעין יחודש, חברות זרות יחשבו שמסוכן להשקיע באיראן, במיוחד אם ייבחר שוב נשיא רפובליקני בארה"ב.
ההערכות הישראליות נשמעו אחרי שראש הממשלה יאיר לפיד שוחח השבוע עם ביידן במשך כ-45 דקות על איראן. ביידן מצידו הקשיב לדברים, חזר על המחויבות שלו לביטחון ישראל והתחייב שארה"ב לא תתפשר על הנושאים שאינם קשורים להסכם. עם זאת, מדבריו של ביידן עולה כי האמריקנים ממשיכים לדבוק בחתירה להסכם. לפיד הדגיש כי אם יהיה הסכם או לא זה לא משנה – ישראל תעשה כל מה שהיא צריכה כדי להגן על עצמה, ואין עליה מגבלות.
פורסם לראשונה: 23:06, 02.09.22