בית משפט השלום בתל אביב התיר בצהריים (יום שלישי) לפרסם את הסכמי עד המדינה במשפטו של ראש האופוזיציה בנימין נתניהו. בין היתר נחשף כי במסגרת ההסכם ניר חפץ ושלמה פילבר התחייבו שלא לעסוק בתפקידים ציבוריים לצמיתות. פילבר אף צפוי לעמוד לדין משמעתי בנציבות המדינה, ואילו חפץ התחייב להעיד על "פרשיות ביטחוניות חמורות", לדבריו.
1 צפייה בגלריה
שלמה פילבר, ניר חפץ
שלמה פילבר, ניר חפץ
פילבר וחפץ. הבטיחו לא לעבוד בעתיד בתפקידים ציבוריים
(צילום: עמית שאבי, יואב דודקביץ')
פילבר התחייב בהסכם עמו שלא לבצע כל פעולה שתפגע במהימנות הודעותיו בפני גורמי החקירה או להטעותם או לסכל בדרך אחרת את החקירה. הוא התחייב כי ישתף פעולה באופן מלא עם הרשויות, לרבות בהכנות לקראת עדותו, ויסייע לפרקליטות בכל עת שיידרש על פי צרכי בית המשפט. פילבר התחייב גם למסור "עדויות אמת מלאות ומפורטות" בבית המשפט.
בתמורה, הוסכם כי לא יוגש נגד פילבר כתב אישום, תיק החקירה נגדו ברשות לניירות ערך ייסגר והוא יקבל חזרה ערבות בנקאית שנתן. כמו כן, נקבע כאמור שיעמוד לדין משמעתי בשירות המדינה ויסכים להרחקה מהשירות הציבורי לצמיתות. ההעמדה לדין לפי ההסכם תיעשה רק לאחר סיום עדותו של פילבר - שטרם הסתיימה. פילבר הסכים גם לכך שרישיון עריכת הדין שלו יותלה לחמש שנים.

ההסכמים נחשפו לאחר עתירה של שקוף, העין השביעית והעמותות הצלחה והתמנון. פילבר וחפץ, נזכיר, היו שניהם מקורביו של נתניהו. חפץ שימש כיועץ התקשורת של נתניהו ומשפחתו משנת 2014, עת היה ראש הממשלה. הוא נעצר בפברואר 2018 וחתם על הסכם עד המדינה בחודש שלאחר מכן.
לפי כתב האישום בתיק 4000, כחלק ממערכת היחסים ההדדית של "תן וקח" בין נתניהו לבעלי בזק דאז שאול אלוביץ' נוצר קשר אינטנסיבי, תדיר וחריג. במסגרת קשר זה נטען שנתניהו ובני משפחתו הפנו דרישות מסוגים שונים אל אלוביץ', ולרעייתו איריס, ישירות ובאמצעות מתווכים, ואלה עסקו באופן הסיקור של נתניהו ובני משפחתו באתר "וואלה". הדרישות להתערבות בפרסומים נעשו לפי האישום באמצעות גורם שלישי מתווך, ואחד מהגורמים הללו היה חפץ.
בנספח להסכם עד המדינה, שנחשף כעת, הסכים חפץ למסור עדות על שורת נושאים שנכתבו בראשי פרקים - הוא התחייב לספר על בני הזוג אלוביץ' ומשפחת נתניהו, על פילבר וכל מעורב אחר עם זיקה לתיק 4000. הוא התחייב למסור מידע על הסיקור בוואלה, ועל היותו הציר מהרכזי בין משפחת נתניהו לשאול ואיריס בנושאי סיקור דוברות ומינוי עורכים ותפקידים. צוין שלגבי שיחות "תן וקח" – הוא מוסר שהיה נוכח במספר אינטראקציות בין ראש הממשלה, רעייתו ויאיר נתניהו במסגרתם שוחחו על יחסי "תן וקח" עם אלוביץ'.

חפץ ציין בנספח כי יעיד על מינוי שר תקשורת, על "תעשיית המתנות" בתיק 1000, ועל תיק 2000 - שם נכתב כי שימש כמתווך בין נוני מוזס, מו"ל "ידיעות אחרונות", לנתניהו בנוגע לתפוצת "ישראל היום". הוא הסכים לפרט על שתי פרשיות ביטחוניות "חמורות" בעלות ערך ביטחוני רב לדבריו, בגין אחת מהן התפטר. בעדותו בפועל, נזכיר, סיפר חפץ על פרשה אחת כזו - ובמשפט התביעה של נתניהו נגד אהוד אולמרט פירט לאחרונה שמדובר ב"פרשת המגנומטרים".
גם פילבר נחשב לעד מרכזי במשפט נתניהו, בפרט בתיק 4000. הוא כיהן כמנכ"ל משרד התקשורת בתקופה המדוברת באישום, והיה איש אמונו של נתניהו. על הסכם עד המדינה חתם עם הפרקליטות בפברואר 2018, יומיים לאחר שנעצר. עדותו, שנמשכת כבר כמה חודשים, עוסקת בצד הרגולטורי בעסקת השוחד לכאורה בין נתניהו לאלוביץ'. סוגיה מרכזית שעלתה במהלך הדיונים הרבים שבהם ישב על דוכן העדים עסקה במה שמכונה "פגישת ההנחיה", אותה פגישה שבה לפי כתב האישום הנחה אותו נתניהו להטיב עם עסקיו של אלוביץ'.
בסוף עדותו של פילבר, שייתכן כי הדיון הבא במשפט נתניהו יהיה האחרון שבו יעיד, תידרש הפרקליטות לפי ההסכם לקבוע אם מבחינתה עמד פילבר בהסכם עד המדינה, או חרג ממנו. הפרקליטות, נזכיר, ביקשה להכריז עליו כעד עוין כבר באחת מהעדויות הראשונות שלו, כשלדבריה היו סתירות בין העדויות שלו במשטרה לבין העדויות שלו בבית המשפט בנושאים מסוימים.
בהמשך טענה הפרקליטות כי פילבר מתמסר לתזות שמעלים סנגורי הנאשמים - אף שאישר את קיומה של "פגישת ההנחיה" עם נתניהו. בהקשר זה ראוי לציין כי סנגוריו של נתניהו הצליחו להביך את הפרקליטות כשהראו כי לוח הזמנים לאותה פגישה כפי שצוין בכתב האישום המקורי, על בסיס חקירתו של פילבר, אינו אפשרי - ובקשת הפרקליטות לתיקון כתב האישום נדחתה.