ניר חפץ, עד המדינה במשפטו של בנימין נתניהו, עלה גם הבוקר (ב') לדוכן העדים בבית המשפט המחוזי בירושלים. יועצו לשעבר של נתניהו תושאל שוב על ידי סנגורו של יו"ר האופוזיציה, עורך הדין בעז בן צור, ביומה הרביעי של החקירה הנגדית. עיקר החקירה עוסק בהפעלת הלחצים לכאורה על חפץ במהלך חקירותיו במשטרה - הן כדי שימסור גרסה מפלילה על המעורבים האחרים והן כדי שיסכים לחתום על הסכם עד מדינה (כפי שעשה לבסוף ב-5 במרץ 2018). לאורך העדות הוצגו סרטונים מהחקירה של חפץ במשטרה ובהם מתועדים החוקרים לוחצים עליו לתת גרסה נוספת לאירועים, מעבר לזו שמסר בחקירה קודמת ברשות לניירות ערך. ynet מעביר עדכונים שוטפים מהדיון.

14:57 – חפץ: נתניהו לא כשיר בגלל הסיטואציה

עו"ד בן צור: אמרת לחוקרים שיש פרשה ביטחונית בסגנון של "עסק הביש" (הפעלת רשת סוכנים ישראלים במצרים בשנות ה-50, ג"מ) ואמרת: "אתה תהיה מופגז בראיות... זה מדהים שעד היום זה לא ייצא. כל הפרשיות שנחקרות מתגמדות ליד זה. זו רעידת אדמה. מדינת ישראל מתהפכת". אמרת גם "אני חושב שללא התערבות היועמ"ש ראש הממשלה לא כשיר לקבל החלטות בנושאים מדיניים וביטחוניים".
חפץ: "לא עשיתי תרגיל ולא הטעיתי כשאמרתי מה שחשבתי על פרשייה ביטחונית. זה יכול היה להיגרם להרג של אלפי אנשים. לא רוצה להרחיב על זה, לא רוצה לגרום נזק לאיש. עזבתי בספטמבר 2017 את התפקיד שלי אצל נתניהו כי חשבתי שהוא לא כשיר יותר לקבל החלטות ביטחוניות על מדינת ישראל בגלל הסיטואציה שסובבת אותו. אני חושב את זה גם היום".
7 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו הגיע לבית המשפט בעת עדותו של ניר חפץ
בנימין נתניהו הגיע לבית המשפט בעת עדותו של ניר חפץ
ארכיון. בנימין נתניהו בבית המשפט
(צילום: רויטרס)
הסנגור עו"ד בן צור, שלא ציפה לתשובה של חפץ, מיהר להחליף נושא והציג תיעוד מהחקירה במשטרה שבה אומר החוקר לחפץ: "אתה בחושיך על הרצון מצד ראש הממשלה לתת הטבות רגולטוריות?". חפץ השיב לו: "אין דבר כזה, לא. הוא לא, זה לא הבן אדם".
חפץ הסביר בדיון: "היה ברור שרוצים שהמידע שאספק יפליל את בנימין נתניהו, שהם מצפים שאספק להם מידע על עבירות פליליות עליו בתיק 4000. אמרתי להם שצר לי לאכזב אותם, זה לא ביבי. אמרתי שהוא לא שלח אותי לפילבר, רק אחת שלחה, שרה. ידעתי שאם הם מצפים שאספר כתוצאה מהעימות עם פילבר".
עו"ד בן צור הציג בפני חפץ מזכר משטרתי על פגישה עם של המשטרה עם הסנגור אילן סופר. בסעיף ג' במזכר כתוב: "חפץ סוגר את התיקים 1000, 2000 ו-4000, ומפליל את ראש הממשלה, את רעייתו ואת בנם יאיר". חפץ: "לגבי סעיף ג', אם עו"ד סופר אמר - אמר על דעת עצמו. מעולם לא שמע מפי את הדברים שכתובים פה".

14:46 – "דרשתי חסינות טוטאלית"

חפץ סיפר בדיון שהתייעץ עם עו"ד אלי זהר, וזה העריך שהוא עלול להיות מורשע בסוגיית שיבוש החקירה: "הוא המליץ לי לחכות שאשוחרר, אלך הביתה, אשב שם חודש ואז אחליט לחשוב על להיות עד מדינה. אמרתי לו 'הם להוטים שאהיה עד מדינה'. מיום חמישי, 1 במרץ 2018, התחלתי לשקול ברצינות את עניין עד המדינה. דרשתי חסינות טוטאלית. לא היה שום סיכוי להסכם איתי בלי זה". בהמשך הוסיף שכחלק מההסכם הוא התחייב לא לעבוד בשירות המדינה, וציין: "אני כל כך מצטער על הסעיף הזה".
עו"ד בן צור: "ב-2 במרץ החוקר אומר לך "ראשי פרקים, איזה סחורה אתה יכול להביא?'". חפץ: "למיטב זכרוני לא מסרתי רסיס מידע עד ששוחררתי ב-4 במרץ. אולי הוא נכנס לחדר ומנסה לגשש על כל מיני עטיפה של אמירות שאין להן משמעות ראייתית". עו"ד בן צור: "ב-2 במרץ אתה אומר לחוקרים שיכול להיות שיהיו דברים שיעזרו לך לרענן את הזיכרון, שלא אומר עכשיו, איזכר אחר כך. חפץ: "המשמעות היא שאני צריך עזרה. היקף החומר שאני יודע הוא רב. עבדתי הרבה שנים עם האנשים הרלוונטיים".
7 צפייה בגלריה
ניר חפץ
ניר חפץ
ניר חפץ, הבוקר בבית המשפט
(צילום: גלעד מורג)
עו"ד בן צור: אתה אומר אז ביחס לתיק 4000: "כל הטרפיק שעבר דרכי לאלוביץ' אני אספר". החוקר אומר לך: "זה לא מספיק". חפץ: "אני מבין שהוא מנהל איתי סחר סוסים. לא זכרתי שאז ניהלתי כזה מו"מ".

13:57 – "למעט פגישת השיבוש אני חף מפשע"

עו"ד בן צור: אמרת בשלב מסוים בחקירה: "מה שמחזק אותי זה שאני חף מפשע ואני נקי כפיים, ובסוף התהליך אוכיח שכל החשדות נגדי מופרכים". תאשר לי שהתודעה שלך שאתה נקי כפיים זה גם עכשיו. חפץ: "לגבי תיק 4000, בסייג לפגישת השיבוש. אני לא רוצה שייצא המסר שאני טוען שב-4000 לא עשיתי כל מיני טעויות, אבל בזמן החקירה חשבתי שלמעט השיבוש אין לי בעיה באישום המרכזי - התיווך לשוחד. בזמן אמת, ראייתית, הייתי בטוח שהמצב טוב מלבד פגישת השיבוש (הערב שבו נפגש עם בני הזוג אלוביץ' ובו סיכמו על מחיקת ההתכתבויות ביניהם, ג"מ)".
עו"ד בן צור: התרשמת שבאמת מפילים עליך את התיק? חפץ: "לא. היה ברור לי לאורך כל הדרך שהתיק עוסק בנתניהו ואני צינור בדרך אליו".
7 צפייה בגלריה
ניר חפץ במהלך מעצרו ב-2018
ניר חפץ במהלך מעצרו ב-2018
ניר חפץ במהלך מעצרו ב-2018
(צילום: AP)
ההגנה מציגה סרטון נוסף מתוך חקירת חפץ במשטרה. אחת החוקרות צועקת עליו: "אתה תשוש... לא שומע... אתה מופיע בתחילת מהדורה ומדברים עליך בתקשורת עד לסוף היום... כולם יצאו... המשפחה שלך שבורה, יש ילד שצריך להתגייס פה".
עו"ד בן צור: אמרת שלא בטוח שכולם היו עומדים בזה. זה דיבור על התאבדות? חפץ: "לא זוכר. אפשרות סבירה".

13:08 – הלחץ על חפץ להחליף ייצוג

ההגנה עברה לחקור את חפץ על סוגיית הלחץ שהפעילו עליו החוקרים להחליף את עורך דינו, ירון קוסטליץ', שהתנגד לייצוג עדי מדינה.
עו"ד בן צור: פילבר התקשר כעד מדינה ב-20 במרץ 2018. מתי העו"ד שלך משתף אותך בתפיסתו שהוא לא מייצג עדי מדינה? חפץ: "הוא מנסה לברר איתי אם אני מנהל מו"מ. אמרתי כלום כלום. החוקרים אמרו לי שהייעוץ של קוסטליץ' יהרוג אותי. הם לא ידעו על מה הוא מדבר איתי, אבל הם ידעו שהוא אומר לי להפנות אותם לחקירה שלי ברשות לניירות ערך (במקום למסור גרסה, ג"מ)".
אחרי מעצרו אמר חפץ לחוקרים כי הוא משווה את עורך דינו לרופא. אחד החוקרים תועד עונה לו: "אם אתה מבין באיזשהו שלב שהאבחנה שלו לא נכונה, אולי צריך להחליף רופא, וזה קורה. בדיוק כמו שהוא יכול להציל אותך, כך הוא גם יכול להרוג אותך. לפעמים יוצאים מהניתוח עם תקלה שקרתה. שישב לך ככה בראש, שלפעמים הרופא שאנחנו נעזרים בו, אולי הוא לא טוב בשבילנו".
7 צפייה בגלריה
עו"ד ירון קוסטליץ'. לחצו להחליף
עו"ד ירון קוסטליץ'. לחצו להחליף
עו"ד ירון קוסטליץ'. לחצו להחליף
( צילום: מוטי קמחי)
עו"ד בן צור: תאשר לי שהראו לך תוך כדי החקירה הרבה התכתבויות שלחלקן לא היית צד. חפץ: "כן. הרבה פעמים ציטטו לי אחרים שנחקרו בחדרים לידי 'ציטוטים שמפלילים אותי'. אבל האמנתי רק למה שראיתי בעיניי. האמנתי למשל לחקירת אלוביץ' שהראו לי".
עו"ד בן צור: משדרים לך שאתה בדרך לכתב אישום. חפץ: "גם אמרו לי שאלך לכלא. היה מאמץ עיקרי להוציא ממני גרסה ומאמץ משני לגייס אותי כעד מדינה".
בדיון הוצג תמליל הקלטה שבו משוחח חפץ, לבקשתו, עם מי שהיה אז מפקד היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית (יאל"כ), אלי אסייג. חפץ מתועד אומר: "מה שחשבתי כמובן שאנחנו ממשיכים במסלול הרגיל, אבל חשבתי לאפשר לי להביא אותי למעצר שאני טיפה יכול להיות במצב שאני מרגיש שאני מסוגל לחשוב ולקבל החלטות. חשבתי למצוא עוד עורך דין מאוד בכיר. אני רוצה לצרף מישהו שרואה תמונה רחבה, שמבין איך המערכת... אני חשבתי לפנות לעו"ד צביקה האזור שהיה גם מזכיר הממשלה".
בדיון היום הסביר חפץ: "לא ביקשתי את האוזר כדי להתייעץ איתו להיות עד מדינה. הבנתי שהם להוטים להפוך אותי לעד מדינה אז ניסיתי להשיג קצת הפוגה. רציתי שלשיחה הזאת לא תהיה משמעות ראייתית אז אמרתי דבר והיפוכו".

12:45 – משל הרכבת והכתבה בערוץ 10

ההגנה מציגה סרטון נוסף מחקירת חפץ במשטרה. החוקר אומר: "לא נשאיר אבן אחת שלא נהפוך. כל דקה שעוברת אנחנו עוסקים בראיות נגדך ואנשים מדברים. אתה נמצא בתחנה והרכבת שם, והדלתות עוד שנייה נסגרות. יש מי שנכנס לרכבת ונוסע ויש מי שמתלבט ומה קורה לו?".
חפץ ענה לחוקר: "היו בהיסטוריה רכבות שלא היה כדאי לעלות עליהן". חוקר: "אבל אתה הגעת מיוזמתך לתחנה אתה שם".
בשלב מסוים החוקר מספר לחפץ על אירוע שפורסם באותו זמן בחדשות: "אירוע טרגי. אדם ניסה לרצוח את אשתו ואת בנו, התאבד, זרק עצמו לרכבת. זה לא פתח את המהדורה".
עו"ד בן צור: למה הוא משתף אותך באייטם? חפץ: "אני לא יודע למה הוא עשה את זה".
עו"ד בן צור: אני מפנה אותך לכתבה בעין השביעית, פסקה 3: "רצף אזכורי הרכבות לפי החוקרים נראה כמו ניסיון, אחד מיני רבים, להכניס את חפץ לסרט ולהזכיר לו תקרית משונה ובלתי פתורה, כמעט הוליוודית. שבועיים אחרי שחפץ עלה לרכבת כעד מדינה איילה חסון חשפה בחדשות 10 סיפור ישן (כשחפץ היה בקורס קצינים הוא נחקר בחשד למעורבות במותו של חייל שנשלח עמו לניווט לילי ונמצא מת על הפסים. תחקיר בנושא שודר 11 יום לאחר חתימתו על הסכם עד מדינה, ג"מ). אבקש התייחסותך. סביר שהחוקרים ביצעו בדיקה רחבה לגביך. אני אומר לך - החומר הזה הגיע למנכ"ל חדשות 10 דאז, מר גולן יוכפז, לפני שהסכמת להיות עד מדינה". חפץ: "פעם ראשונה שנתקלתי בזה זה היה כששודר אצל איילה חסון. אפילו לא התקשרה לבקש תגובה". עו"ד בן צור: תחקיר שכזה, עם מרואיינים וצילומים, לוקח זמן להעמיד. חפץ: "אם מערכת ערוץ 10 מקבלת תיק שלם, במקרה הזה תיק מצ"ח, עם מרואיינים אפשר להרים את זה תוך יומיים-שלושה".
7 צפייה בגלריה
עו"ד בעז בן צור
עו"ד בעז בן צור
הסנגור עו"ד בעז בן צור. השופט ביקש הוכחות
(צילום: יואב דודקוביץ)
עו"ד בן צור: לא בכדי היה דיון רחב בחקירות על הסוגייה של הרכבת והחוקרים מנגנים על כך. אתה והחוקרים מבינים היטב שמדובר באותו עניין ישן. חפץ: "לא חשבתי בזמן אמת שהם מכוונים לשם". עו"ד בן צור: כדי ללחוץ אותך, הוציא מי שהוציא את החומר לתקשורת לפני שהתקשרת בהסכם עד מדינה. כל השיח על הרכבות מקבל פתאום את ההבהרה הפשוטה הזו. חפץ: "אין לי יכולת לתקף את זה". נציג הפרקליטות התערב: "אין שום אינדיקציה למה שחברי אמר. משרדי להב 433 יושבים על פסי הרכבת בלוד".
השופט משה בר-עם פנה לעו"ד בן צור ואמר לו: זה (הקישור בין המשל בחקירה לבין פרסום הכתבה בערוץ 10, ג"מ) חמור מאוד מה שאדוני אומר. יש להניח שאם דבר כזה נאמר תונח איזו תשתית מינימלית". עו"ד בן צור: החומר הועבר לפני חתימה על ההסכם. חפץ: "בזמן אמת היו רכבות מתחת לחדר החקירות שלי ללא הפסקה. ייחסתי את זה לזה. עד עכשיו הייתי משוכנע שסביבת ראש הממשלה נתנה ראייה כזו. אין לי הוכחה".
במקביל להתנהלות הדיון הוציא גולן יוכפז הודעה שלפיה הוא מכחיש שקיבל מהמשטרה את הסיפור על חפץ מתקופת השירות הצבאי.

11:34 – "תגן על המשפחה שלך, ריבונו של עולם"

הסנגור בן צור מציג עוד הקלטה מתוך החקירות, שבה נאמר לחפץ: "תחשוב על הילדים שלך. הוא לא צריך שאבא שלו יהיה מאחורי סורג ובריח. על מי אתה מגן? תגן על המשפחה שלך, ריבונו של עולם".
חפץ מגיב בדיון: "החוקר משרטט שבשנים הקרובות אהיה מנותק מהמשפחה כי אהיה בכלא, 'ואת כל זה אתה עושה בשביל לשמור על ראש הממשלה'".
בתיעוד נוסף שהוצג אמר חוקר המשטרה: "בסוף יהיה מאוחר מדי. אתה כורה לעצמך בור עמוק. אתה תישאר אחרון. שיהיה ברור. אתה תהיה למטה בסוף. אחרון. תרים את עצמך. השאלה אם אתה מבין את הסיטואציה, את הבוץ. עד כמה זה בנפשך לשכב על הגדר?".
חפץ ציין בדיון בבית המשפט: "חשבתי שאני לא מעניין את החוקרים. גם אחרי שמומו פילבר חתם על הסכם עד המדינה ועשו לי את העימות איתו, ידעתי שהחקירה הזאת נועדה למצוא ראיות כלפי ראש הממשלה ואני שם באמצע. לא חשדתי שזה נפתח בגלל שאול אלוביץ'".

11:00 – "בחקירה – פרקליט המדינה היה בטלפון"

הסנגור עו"ד בעז בן צור: התלוננת על מה שנעשה לך בחקירה. פנית לגורמים משטרתיים. ניר חפץ: "פניתי על כל הנושא של שנמצא תחת צו איסור פרסום לאלי אסייג (לשעבר מפקד היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית, יאל"כ, ג"מ) וליורם נעמן (חוקר יאח"ה) ולעורכת הדין יהודית תירוש (תובעת מהפרקליטות). הייתה לי פגישה אחת עם ליאת בן ארי (התובעת בתיק). עו"ד בן צור: כמי שהיה שם גם בסטטוס של נחקר וגם קיים פגישות עם גורמי האכיפה, מה הייתה ההתרשמות לגבי מעורבות של גורמים בכירים בחקירה? חפץ: "בזמן המעצר ראיתי שיש גורם נוסף שהשתתף בחקירתי כל הזמן. בשלב המו"מ של עד המדינה היו בכירים ברשות לניירות ערך ובלהב 433 והם אמרו במפורש שפרקליט המדינה היה על קו הטלפון. בוודאות. אולי גם היועמ"ש".
עו"ד בן צור: המפכ"ל רוני אלשיך אמר שהוא מכיר כל מילה מהעדויות בתיקים. חפץ: "בזמן המעצר האמון שלי שזו חקירה אמיתית ורצינית ללא שיקולים זרים היה קרוב לאפס. חשבתי שזה יותר רדיפה מאשר חקירה. האמצעים הדרקוניים שהופעלו עליי, כמות החוקרים, המשאבים, העוצמות הללו - חיזקו אצלי את חוסר האמון המוחלט בחקירה, בעיקר 433".
באולם מוצג סרטון שבו אומר החוקר לחפץ: "מה עדיף? כל אחד יש לו אינטרסים. כל אחד מקדם את האינטרסים שלו. יש מסדרון שלם של אנשים שדנים באינטרסים שלהם".
חפץ אמר בדיון: "פה אני מבין שאומרים לי - במקום לשמור על האינטרס של ראש הממשלה, לשמור על האינטרס שלי".
החוקר בסרטון נשמע אומר: "לתיק יש חשיבות. יש עניין חשוב, לא ניר חפץ, כי יש משמעות הלאה". עו"ד בן צור: החוקר אומר "תסכל על המדינה". הוא אומר שיש משמעות לא רק עליך אלא גם עליו. למי הוא מתייחס? חפץ: "לנתניהו". עו"ד בן צור: כשהוא אומר לך "אחי, זה לא ניר". למי הוא מתכוון? חפץ: "לראש הממשלה".
בסרטון שהוצג אומר החוקר לחפץ: "אתה צריך לעשות בחירות שיכולות לפגוע באחרים. חשוב שתשקול את כל האופציות שיש לך. את עצמך, קודם כל המשפחה, חברים, אנשים שחשובים לך. מדקה לדקה, ככל שנעבור, תמיד יש עוד מוצא מהדבר הזה".
עו"ד בן צור: כל הדיונים הללו אפילו לפני ששמעו את הגרסה שלך? חפץ: "שמעו גרסה בניירות ערך (חפץ נחקר על בסיס תיק 4000 עוד כשנוהלה על ידי הרשות לניירות ערך, ג"מ). הבנתי שרוצים שאהיה עד מדינה". עו"ד בן צור: נתנו לך רושם שיועצי ראש הממשלה הפלילו אותו ואותך. חפץ: "לא האמנתי לזה".

09:05 - החקירה הנגדית מתחדשת, בדלתיים סגורות

חפץ עולה לדוכן העדים, ובכך מתחיל היום השלישי לחקירה הנגדית שהוא עובר על ידי סנגורי הנאשמים במשפט נתניהו, והיום השביעי בסך הכול לעדותו. הדיון נפתח תחילה בדלתיים סגורות, כיוון שעסק בתרגיל חקירה שעבר חפץ בחקירתו במשטרה ושאסור בפרסום. הקהל התבקש לעזוב את האולם.
גם בשבוע שעבר התמקדה החקירה הנגדית של חפץ בחקירה המשטרתית שעבר אחרי שנעצר בתחילת 2018, ושבעקבותיה חתם על הסכם עד המדינה. חפץ נשאל על תרגילי החקירה השונים שעבר, ותיאר אותם כ"אמצעים דרקוניים" וחסרי פרופורציה לכאורה לעבירות שבהן נחשד, ותיאר בין היתר כיצד עבר האזנות ומעקבים.

בדיון הקודם, ביום רביעי, הוצגו כמה וכמה סרטונים מרגעי החקירה של חפץ במשטרה, ובהם בין היתר הוא נראה פורץ בבכי בפני אחד החוקרים, אחרי שהם לדבריו "שיחקו" עם משפחתו, ושיקרו לטענתו לאשתו כשנאמר לה שישתחרר במהרה. בסרטון נוסף חפץ נשמע ממשיל עצמו למרגל האטום מרדכי ואנונו ולג'ון איוון דמיאניוק שהואשם בפשעים נגד יהודים בתקופת השואה: "כמות החוקרים והתכונה בבניין כאילו תפסו מרגל איראני".
בעדותו תיאר חפץ גם את תנאי מעצרו, שהיו לדבריו קשים למדי. הוא סיפר כי במהלך מעצרו הוא הובא לכלא שקמה ושם הוכנס ל"כלוב כמו של קופים", שהיה לדבריו מטונף ומלוכלך. "מסביב היו עוד מכלאות ושם הכניסו אסירים בכתום שכולם דיברו ערבית ונראו לי עזתים. אז הם התחילו לצעוק 'נתניהו', 'נתניהו', הבנתי שזיהו אותי. הייתי כלוא בכלוב משלי. לא היה מגע פיזי, אבל בעקבות האירוע הזה חשתי שיש סכנה שלא אגמור את זה בחיים".

"הציר המקשר" בין נתניהו לאלוביץ'

ביומיה הראשונים החקירה הננגדית כמעט שלא עסקה בליבת האישומים בתיק 4000 (פרשת וואלה-בזק) שבו מואשם נתניהו בשוחד, מרמה והפרת אמונים ובתיק 1000 (פרשת המתנות) ותיק 2000 (שיחות נתניהו-מוזס), שבהם נתניהו מואשם במרמה והפרת אמונים.
7 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו הגיע לבית המשפט בעת עדותו של ניר חפץ
בנימין נתניהו הגיע לבית המשפט בעת עדותו של ניר חפץ
נתניהו בבית המשפט, ביומה הראשון של עדות חפץ
(צילום: רויטרס)
עיקר עדותו של חפץ בחקירתו הראשית על ידי התביעה עסקה בתיק 4000. חפץ שרטט בעדותו את הציר שקישר לכאורה בין ראש הממשלה לשעבר לבין בעלי השליטה בחברת בזק – שאול אלוביץ' ורעייתו איריס, שמואשמים בפרשה במתן שוחד. הפרקליטות טוענת שהתקיימו יחסי שוחד בין הצדדים: בני הזוג רתמו את האתר "וואלה" שהיה בשליטתם לשירות נתניהו, וזה בתמורה פעל לאשר את עסקת המיזוג בין בזק ל-yes, שהכניסה סכומי עתק למשפחת אלוביץ'.
חפץ שימש מאז 2009 כיועצו ודוברו של בנימין נתניהו, בתחילה כראש מערך ההסברה הלאומי. משנת 2014 שב לעבוד עבור קמפיין הליכוד ושימש כדובר משפחת נתניהו. בעבר מילא שורת תפקידים בקבוצת "ידיעות אחרונות".
פורסם לראשונה: 09:59, 06.12.21