2 צפייה בגלריה
השבעת הממשלה
השבעת הממשלה
מליאת הכנסת, ארכיון
(צילום: EPA)
מליאת הכנסת אישרה הלילה (בין שני לשלישי) בריאה ראשונה את התיקון לחוק הדיינים, כשבועיים אחרי שנפל בהצבעה הקודמת בגלל טעות בהצבעה של יו"ר הכנסת מיקי לוי.
59 ח"כים הצביעו בעד ואילו 51 התנגדו. כעת יועבר החוק לוועדת הכנסת, שתקבע איזו ועדה תדון בה לקראת קריאה שנייה ושלישית.

ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה) אמר בדיון במליאה: "בממשלה הזאת יש הסכמה שלא עוסקים בשום דבר כי היא מפוצלת ולא מסכימה על שום דבר, חוץ מדבר אחד- המלחמה ביהדות ובדת. עצם זה שאנחנו יושבים כאן בשעה כזאת ומדברים על הוועדה למינוי דיינים כאשר הרי לא חסרות צרות במדינה, זו הוכחה לכך. בשם הדמוקרטיה והשוויון לשלול מהגברים בכנסת את הזכות להיבחר לוועדה זו טיפשות ועוול".
גם יו"ר סיעת הליכוד יריב לוין מתח ביקורת על הצעת החוק: "במשך שנים הקואליציה הנוכחית האשימה אותנו שאנחנו רוצים לסדר ג'ובים כי חשבנו שראוי לאפשר לשר להביא איתו צוות רציני שיהיה מחויב להצלחתו ומדיניותו. מה לא אמרתם על התפיסה הבסיסית כל כך הזאת? אבל עכשיו, בשיא החוצפה והצביעות, אתם באים ולא רק שעושים חוק ג'ובים מיוחד שמייצר הרחבה של הוועדה ומשנה את ההרכב האנושי בה, אלא שאתם עושים את זה כדי לסדר ג'ובים אישיים. הצביעות הזאת היא חרפה, החוק הזה הוא בושה וזה תקדים שלצערי הרב מדינת ישראל ואזרחי ישראל ישלמו עליו ביוקר". שר המודיעין אלעזר שטרן השיב לדברים ואמר כי בניגוד לטענות, "החוק דווקא יתרום למעמדם של בתי הדין הרבניים שחשוב לכולנו".
2 צפייה בגלריה
ישראל אייכלר מיהדות התורה
ישראל אייכלר מיהדות התורה
ישראל אייכלר. "הממשלה הזו מסכימה רק על המלחמה ביהדות ובדת"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
מטרת "חוק הדיינים", שנחשף ב-ynet, היא לשנות את יחסי הכוחות בוועדה לבחירת דייני בתי הדין הרבניים באופן שימנע את השליטה החרדית שהייתה נהוגה בה במשך שנים ויעניק רוב לנציגי הדתיים והחילונים. באמצעותו מבקשת הממשלה להביא למינויים של כמה שיותר רבנים ציונים ובוגרי צבא המעורבים בחברה הישראלית, בתקווה כי אלה ינהיגו קו הלכתי ליברלי ושוויוני יחסית בסכסוכי גירושין, שבהם הדין הדתי מעניק יתרון מובנה לגברים על פני הנשים.
כיום מכהנים בוועדה 11 חברים: שני שרים (על פי חוק - גבר ואישה), שני חברי כנסת (גבר ואישה, נהוג שאחד מהקואליציה ואחד מהאופוזיציה), שני הרבנים הראשיים לישראל, שני דיינים מבית הדין הרבני הגדול, שני נציגי לשכת עורכי הדין וטוענת רבנית הממונה על ידי השר לשירותי דת. כאשר ש"ס ויהדות התורה היו חלק מהקואליציה, הן דרשו כי אחד השרים ואחד הח"כים יהיה מטעמן - וקיבלו. כך, יחד עם הרבנים הראשיים והדיינים, הם הבטיחו רוב קבוע של שישה חרדים מול חמישה דתיים וחילונים, והמינויים היו בהתאם.
התיקון קובע כי מעתה יכלול הגוף הבוחר 13 חברים במקום 11, כאשר השניים הנוספים יהיו שר מהממשלה (שלישי במספר) וטוענת רבנית שתיבחר על ידי השר לשירותי דת. התוצאה היא חיזוק כוחה היחסי של הקואליציה, וביטול הרוב החרדי שהיה נהוג בוועדה, בלי להדיר ממנה את אנשי ש"ס ויהדות התורה.