4 צפייה בגלריה
יריב לוין וההרוגים בשטפונות בנחל צופית
יריב לוין וההרוגים בשטפונות בנחל צופית
"יש מעילה בתפקיד - ולא ניתן לומר את שם האחראי". לוין וההרוגים בנחל צפית
(צילום: לע''מ)
הורי הנערים שנספו באסון נחל צפית באפריל 2018 פנו ביום ראשון שעבר לשר המשפטים יריב לוין וביקשו כי יורה לוועדת הבדיקה להסיק מסקנות אישיות ולהצביע על אשמים באסון בדו"ח הסופי הצפוי להתפרסם בקרוב. הוועדה, שהוקמה שלוש שנים לאחר האסון בלחץ משפחות ההרוגים, פרסמה דו"ח ביניים בו נקבע כי הפיקוח על המכינות מצד משרדי החינוך והביטחון היה דל עד לא קיים, אך לא הוסקו מסקנות אישיות.
ההורים השכולים אף ביקשו להיפגש עם השר בהקדם, אך גם עשרה ימים לאחר פנייתם, נותרו ללא מענה. איציק אור, אביה של אלה, אמר כי "שום שר משפטים לא טרח להזדרז לענות לנו במהלך השנים. השר לוין כנראה עסוק ברפורמה המשפטית ואין לו זמן להתייחס למשפחות שכולות". דורית ברהום, אמה של מעיין, הוסיפה כי היא "מיואשת ומדוכאת".
4 צפייה בגלריה
מימין: הוריה של מעין ברהום ז"ל אמו של צור אלפי ז"ל והוריה של אלה אור ז"ל
מימין: הוריה של מעין ברהום ז"ל אמו של צור אלפי ז"ל והוריה של אלה אור ז"ל
הורי הנערים. דורשים לנקוב בשמות האחראים
(צילום: יואב דודקביץ)
"ראינו חשיבות גדולה לפנות אלייך אישית, עם כניסתך לתפקידך החדש כשר המשפטים", נכתב במכתב ששלחו עורכי הדין של ההורים, דנה קאופמן ואהרון מיכאלי. "על מנת להביא לידיעתך את החלטת הוועדה שלא להסיק מסקנות אישיות ביחס לבעלי תפקידים במשרדי הממשלה שלא ביצעו את תפקידם נאמנה בכל הקשור לפיקוח והסדרת פעילות המכינות, ואת תגובת משרד המשפטים שאתה אמון עליו, אשר נתנה גיבוי לעמדת הוועדה, תוך התחמקות מהתייחסות לסוגיה".
ההורים פנו גם לשר המשפטים לשעבר גדעון סער, שלא פעל בנושא ואף לא הרחיב את המנדט שניתן לוועדה. שלושת חבריה - השופטת בדימוס שולמית וסרקרוג, האלוף במיל' גרשון הכהן ומנכ"ל משרד ההתיישבות לשעבר אבי נעים - המליצו להטמיע במכינות הקדם צבאיות תנאי בטיחות בהתאם להנחיות המשרדים, אולם השמירה על נוהלי הבטיחות תלויה ברצון הטוב של האחראים במכינות. בנוסף, קבעו כי משרד החינוך והביטחון פעלו תחת ייעוץ משפטי שגוי, מוטעה ומטעה.
4 צפייה בגלריה
שלט של נחל צפית
שלט של נחל צפית
אזור נחל צפית, לאחר האסון
(צילום: חיים הורנשטיין)
4 צפייה בגלריה
חברי ועדת הבדיקה: אבי נעים, שולמית וסרקרוג וגרשון הכהן
חברי ועדת הבדיקה: אבי נעים, שולמית וסרקרוג וגרשון הכהן
"מונעים אסונות עתידיים". חברי הוועדה
(צילום: דנה קופל)
חבר הוועדה נעים אמר בריאיון כי הוא סבר כי היה מקום למסקנות אישיות, אך הוועדה הוקמה זמן רב לאחר האסון ו"המנדט שקיבלה נועד למנוע אסונות עתידיים - וזה מה שאנחנו עושים". הוא אף מתח ביקורת על צמצום מנדט הוועדה רק למכינות השנתיות.
במכתב הבהירו ההורים את הנחיצות של המסקנות האישיות, וטענו כי "ללא נקיטה בשמותיהם של הגורמים שכשלו בתפקידם, לא יוכלו משרדי הממשלה הרלוונטיים לבחון ולהשלים את הטיפול בעניין. רק באופן זה ניתן יהיה למנוע אסונות נוספים. הסקת מסקנות אישיות נועדה למען יראו וייראו, שכל בעל תפקיד ידע כי ככל שלא יקיים את חובותיו על פי דין יהיה עליו לשאת באחריות".
הדר אלפי, אמו של צור, קראה לשר המשפטים "להבהיר לוועדה את סמכויותיה לנקוב בשמות המועלים בתפקידם". היא הוסיפה: "איך יתכן שישנה מעילה בתפקיד, שהובילה לאובדן של עשרה ילדים, ולא ניתן לומר את שמו של האחראי? האם זהו תפקידנו, ההורים השכולים, לבדוק כל צעד ושעל, שמי שיש לו יד ורגל ואחריות לאסון לא יברח ממנה ויצא נקי מאשמה? על פניו נראה שאין מכשול שלא דאגו שיופיע בדרכנו לחקירת האסון ולמניעת האסון הבא".
מלשכת סגן ראש הממשלה ושר המשפטים נמסר כי "הנושא נמצא בבדיקה במשרד המשפטים, ובסופה תימסר תשובה".