1 צפייה בגלריה
מוחמד בן סלמאן, ג'מאל חשוקג'י, ג'ו ביידן
מוחמד בן סלמאן, ג'מאל חשוקג'י, ג'ו ביידן
מימין: מוחמד בן סלמאן, ג'מאל חשוקג'י וג'ו ביידן
(צילום: AP, AFP)
כמעט חודש לפני שהוא יוצא לביקורו הראשון בסעודיה, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן חטף מכתב ביקורת ארסי מ-13 ארגוני זכויות אדם אמריקניים. למכתב הזה, חשוב לשים לב, מצטרפים גם חברי מפלגתו, המפלגה הדמוקרטית, שטורחים להזכיר שביידן הוא זה שקרא ליורש העצר הסעודי "המנודה", וממליצים לקיים את הביקור במדינה ערבית אחרת.
ראשי הארגונים האמריקניים לזכויות אדם נוקבים בשמותיהם של חמישה גברים ונשים שהושלכו לכלא בסעודיה רק בגלל ניסיונותיהם להשיג דמוקרטיה. הם גם מוצאים לנכון להזכיר לנשיאם לא להזניח את נושא שחרור האסירים הפוליטיים; להסיר איסורי מסע לחו"ל על אלפי תושבים; לעצור מיד את תופעת "החסות הגברית בתוך המשפחה", כשהאב, הבעל או האח הבכור ממשיכים לקבוע מתי תוכל האישה לצאת מהבית, אם בכלל, ואם תצליח להגיע לבדיקה אצל רופא הנשים בלי העין הצמודה של אחד הזכרים במשפחה. וגם להפסיק את גלי ההוצאות להורג בסעודיה, כשאיש לא יודע מה המספר האמיתי של הנידונים למוות ועל מה בכלל נשפטו.
מעניין לשים לב לדקויות: בעוד יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמן, מבהיר שייפגש לשיחת עבודה עם ביידן כבר ביום הראשון לביקור, הנשיא האמריקני מתעקש שהוא בכלל מגיע לסעודיה כדי להשתתף בפסגת מנהיגי תשע מדינות ערביות ו"לא אפגוש את יורש העצר הסעודי, לבד".
הקרב בין הגרסאות יתנהל סביב התמונה: בן סלמן כבר הורה לצלמים לתפוס אותו עם הנשיא ביידן בתמונה שבה רק שניהם יופיעו. ביידן דואג להבהיר שביומו הראשון בממלכה, ב-15 ביולי, הוא ייפגש עם המלך סלמן ו"ככל הנראה יהיה שם גם יורש העצר הסעודי". ביידן גם נתן הוראה להרחיק את המצלמות.

מחר (שני) נקבעו לבן סלמן שלושה ימי ביקורים מחוץ לגבולות. יורש העצר שלא יצא מהממלכה יותר משלוש שנים בגלל הקורונה, יפתח את הסבב עם הנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי במצרים, ימשיך לירדן לפגישה עם המלך עבדאללה, ויחתום את המסע בפגישה עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן. זה יהיה ביקור הבכורה של בן סלמן על אדמת טורקיה מאז רצח העיתונאי הסעודי ג'מאל חשוקג'י באוקטובר 2018 בקונסוליה הסעודית באיסטנבול. כללי המשחק ברורים: בן סלמן מביא איתו התחייבויות להשקיע הון עצום במצרים, ירדן וטורקיה. בלי הכספים, ארדואן לא היה מקבל אותו וירדן הייתה גורעת מהטקסים הראוותניים שמתוכננים לו.
בארמון המלך עבדאללה לא חולמים לשכוח את המזימה הסעודית לחולל מהפכה בירדן, להדיח את המלך עבדאללה ולהעלות במקומו את אחיו למחצה, הנסיך חמזה. שני האסירים המפורסמים בכלא הירדני - ראש הלשכה המלכותית לשעבר, באסם עוודאללה, והנסיך חסן בן זייד - יישארו בתאיהם בבית הסוהר עוד שנים ארוכות. ירדן הבהירה בלשון חד-משמעית ליועצי בן סלמן, שאין כוונה לשחרר אותם.
סמדר פרי סמדר פרי צילום: יריב כץ
בפסגה בחודש הבא בסעודיה יתכנסו בעיר ג'דה מנהיגי תשע מדינות ערביות: נשיא מצרים, מלך ירדן, יורש העצר הסעודי, מנהיגי חמש הנסיכויות במפרץ, ואורח יוצא דופן - ראש ממשלת עיראק, מוסטפה אל-קאזמי. האחרון הוא החריג, בגלל שני נושאי הליבה שיידונו בפסגת המנהיגים: האיום האיראני - ביוזמה סעודית, וישראל - ביוזמת ביידן שנחוש לגבש מיזמים כלכליים, בריתות צבאיות ותוכניות הגנה משותפות.
ישראל כבר אינה פסלון פיל לבן שמניחים בזהירות על שולחנות מנהיגי העולם הערבי. כל אחד מהם מעלה את שמה של ישראל לפחות פעם ביום. עם כל המדינות מתקיים סוג של נורמליזציה בדמות שיתופי פעולה כלכליים, גלויים או סמויים. במצרים, בירדן, ולאחרונה גם בממלכת בחריין - גם פעילות צבאית משותפת. הנשיא ביידן מגיע כדי להרחיב את שיתופי הפעולה. באינטרס האמריקני הוא ילחץ להגדלת מכסות הנפט הסעודי לשוק בארה"ב. באינטרס הישראלי יוביל לתיאום ביטחוני הדוק יותר, ויוסיף את שמה של ישראל לתוכניות התיאום.
  • סמדר פרי היא פרשנית העולם הערבי של "ידיעות אחרונות"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com