ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) רפאל גרוסי הגיע אמש (שישי) לאיראן לטובת מפגשים עם אנשי הרפובליקה האיסלאמית על רקע ההתקדמות המתמשכת בתוכנית הגרעין של טהרן, ובצל איתור חלקיקי האורניום שהועשרו לרמה של 84% במתקן הגרעין בפורדו - כ-6% מרמת ההעשרה הנדרשת לפיתוח נשק גרעיני. "יש אווירה של עבודה, יושר ושיתוף פעולה", אמר גרוסי במסיבת עיתונאים בטהרן הבוקר.
3 צפייה בגלריה
רפאל גרוסי
רפאל גרוסי
גרוסי בטהרן. אווירה של יושר
(צילום: רויטרס)
המטרה הרשמית של ביקורו של גרוסי היא לדחוק באיראן לשתף פעולה עם סבא"א לגבי שרידי האורניום שהתגלו בשלושה אתרי גרעין לא-מוכרזים אצלה. "יש ציפייה גדולה סביב העבודה המשותפת שלנו לקדם את הנושאים שאיראן והסוכנות עובדות עליהם", אמר גרוסי במסיבת העיתונאים, כשלצידו מוחמד איסלאמי, ראש הארגון לאנרגיה אטומית של איראן.
במסיבת העיתונאים שאל אחד הכתבים המקומיים את גרוסי על האיומים של ישראל וארה"ב לתקוף את מתקני הגרעין של איראן, ותהה בפניו מדוע לא גינה אותם. "יש עמדה ברורה של סבא"א והקהילה הבינלאומית. סבא"א גינתה כל תקיפה או איום בתקיפה של מתקני גרעין", אמר גרוסי. "אני לא רואה כאן שום סתירה. אני חושב שכל תקיפה צבאית של מתקן גרעין היא מחוץ לחוק והמבנים הנורמטיביים שכולנו מצייתים להם".
3 צפייה בגלריה
רפאל גרוסי
רפאל גרוסי
"מקווים להגן על זפוריז'יה, ועל כל מתקן גרעיני בעולם"
(צילום: רויטרס)
גרוסי הזכיר גם את תחנת הכוח הגרעינית בזפוריז'יה באוקראינה, שנמצאת בסיכון כחלק מהפלישה הרוסית לאוקראינה, וציין: "אנחנו בהחלט מקווים שנוכל להגן על מתקן הגרעין בזפוריז'יה שתחת איום עכשיו. זה תקף וישים לכל מתקן גרעיני בעולם".
בינתיים, בצל הדיווח השבוע בעיתון האמריקני "בלומברג", לפיו איראן ביקשה מרוסיה לקבל מערכות הגנה אווירית מתקדמות מדגם S-400, שאם יועברו לידיה של טהרן יצמצמו את חלון הזמנים הישראלי לתקיפה של מתקני הגרעין, אמר גורם אמריקני למגזין "Foreign Policy" כי אם רוסיה אכן תעביר לאיראן מערכות הגנה אווירית מתקדמות כמו S-400 או S-300, זה יוכל לסייע לטהרן להגן טוב יותר על תשתיות הגרעין שלה, שלפי אותו גורם מיועדות לנשק גרעיני.
3 צפייה בגלריה
טילי S-400 S 400 S400 מצעד הניצחון על הנאצים רוסיה מוסקבה
טילי S-400 S 400 S400 מצעד הניצחון על הנאצים רוסיה מוסקבה
טילי S-400 במוסקבה. בקרוב סביב הכורים באיראן?
(צילום: רויטרס)
בדיווח ב"בלומברג" השבוע נכתב כי רוסיה עדיין לא החליטה אם להעביר לטהרן מערכות הגנה אווירית מתקדמות, בצל ההתקרבות בין הצדדים בעקבות הסיוע האיראני לרוסיה במסגרת המלחמה באוקראינה. בעיתון האמריקני נטען כי מערכות S-400 יוכלו להיות פעילות באיראן תוך פחות משנתיים - מה שכאמור, מצמצם עבור ישראל את חלון הזמנים האפשרי לתקוף את מתקני הגרעין.
גורמים המעורים בפרטי הדיונים בין ישראל לארה"ב סביב אפשרות התקיפה באיראן אף אמרו ל"בלומברג" כי אם תתקבל החלטה על העברת מערכות S-400 לטהרן - זה יכול לקרב את ההחלטה על תקיפה באיראן. בדיווח צוטטו גם בכיר ישראלי ובכיר אמריקני לשעבר, שהעריכו כי עד סוף 2023 יהיה לאיראן מספיק אורניום מועשר לרמה של 60% עבור 10 פצצות גרעין. לרגע שבו תחליט טהרן על העשרה לרמה הדרושה לנשק גרעיני - 90%.
השבוע סיפק בכיר במשרד ההגנה האמריקני תחזית עגומה לגבי יכולתה של איראן לייצר מספיק חומר בקיע לפצצה גרעינית. קולין קאהל, תת-מזכיר ההגנה לענייני מדיניות של ארה"ב, אמר בקונגרס כי איראן יכולה לייצר מספיק חומר לפצצה תוך כ-12 יום. קאהל נשאל על ידי מחוקק רפובליקני במהלך דיון באחת הוועדות בבית הנבחרים מדוע ממשל ביידן מעוניין לחדש את הסכם הגרעין עם איראן, שממנו פרשה ארה"ב ב-2018 תחת הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, והשיב: "ההתקדמות הגרעינית של איראן מאז שפרשה ארה"ב מההסכם היא יוצאת דופן. לפני שהממשל הקודם החליט לפרוש, לאיראן היה לוקח כ-12 חודשים לייצר חומר בקיע לפצצה אחת - עכשיו זה ייקח לה בערך 12 ימים" .