ראש הממשלה היוצא יאיר לפיד תקף את הממשלה החדשה שצפויה לקום בנאום שנשא הבוקר (רביעי) בשדה בוקר, בטקס האזכרה הממלכתי לזכר ראש הממשלה הראשון דוד בן גוריון, במלאות 49 שנים למותו. "הממשלה החדשה רוצה להרוס את הדמוקרטיה, אבל לא נוותר על המדינה", אמר לפיד. נשיא המדינה יצחק הרצוג התייחס בנאומו לתקרית שאירעה בחברון בסוף השבוע ואמר: "בן גוריון היה ממלכתי, וכך גם צה"ל - אסור לגרור אותו לשדה הפוליטי". ynet העביר את הטקס בשידור חי.
"לא באתי היום להספיד את בן גוריון, באתי להתנצל בפניו", אמר ראש הממשלה לפיד, שצפוי לסיים את תפקידו בקרוב עם הקמת הממשלה החדשה בראשות בנימין נתניהו. "מה שקורה היום במדינת ישראל מנוגד לכל דבר שהוא האמין בו, לכל ציווי שהוא השאיר לנו. בימים אלה מוקמת ממשלה חדשה בישראל, היא לא מאמינה בזה. לא בשוויון לנשים, לא בשוויון ללהט"בים, לא בשוויון מדיני, לא בשיוויון חברתי ובטח לא בשוויון למי שאינו יהודי".
4 צפייה בגלריה
ראש הממשלה יאיר לפיד
ראש הממשלה יאיר לפיד
"זו ממשלה שנבחרה באופן דמוקרטי, אבל רוצה להרוס את הדמוקרטיה". לפיד
(צילום: רועי עידן)
4 צפייה בגלריה
דוד בן גוריון מתוך הסדרה "עשר עובדות" העוסקת בנשיאי ישראל וראשי ממשלותיה שתעלה בכאן חינוכית
דוד בן גוריון מתוך הסדרה "עשר עובדות" העוסקת בנשיאי ישראל וראשי ממשלותיה שתעלה בכאן חינוכית
"אין תפיסה שמזוהה אותו באופן כל כך מובהק כמו הממלכתיות". דוד בן גוריון
(צילום: לע"מ)
"זו ממשלה שנבחרה באופן דמוקרטי, אבל רוצה להרוס את הדמוקרטיה", המשיך לפיד. "דמוקרטיה היא לא רק רצון הרוב. דמוקרטיה היא גם ההגנה על המיעוט מפני הרוב, הפרדת הרשויות ועצמאות בית המשפט, חופש הביטוי ואמירת האמת. הממשלה החדשה לא מאמינה בכל זה, אבל אני רוצה להגיד כאן מעל קברך דוד, הם אולי לא - אבל אנחנו כן. אנחנו ציונים. אנחנו מאמינים במגילת העצמאות. אנחנו מאמינים במדינה יהודית ודמוקרטית. אנחנו מאמינים בשלטון החוק.
"בן גוריון עמד שם וקולו לא רעד כשהוא קרא 'לבני העם הערבי תושבי מדינת ישראל לשמור על שלום וליטול חלקם בבניין המדינה על יסוד אזרחות מלאה ושווה'. הממשלה החדשה החליפה את זה בשרים הצועדים לצלילי השיר 'שיישרף לכם הכפר'. בן גוריון הקים את צה"ל, הממשלה החדשה מסיתה את חיילי צה"ל נגד מפקדי צה"ל. המגילה אומרת שהמדינה 'תשמור על המקומות הקדושים של כל הדתות ותהיה נאמנה לעקרונותיה של מגילת האומות המאוחדות'. הממשלה החדשה לא מאמינה בזה, ואנחנו צריכים להתפלל שהיא לא תעלה בלהבות את הר הבית ואת חוצות ירושלים".
4 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג
נשיא המדינה יצחק הרצוג
"הממלכתיות הפכה לעיתים לשם נרדף להנהגתו של דוד בן גוריון". הנשיא הרצוג
(צילום: חיים הורנשטיין)
לפיד הוסיף: "אנחנו לא נוותר על המדינה שלנו, לא על העקרונות העומדים מאחוריה ולא על מורשתו של בן גוריון. זו משימת חיינו, כמו שזו היתה משימת חייו. אני מבקש את סליחתך דוד על מה שקורה פה בימים אלה, אבל סליחה זה לא מספיק. אנחנו לא נשקוט ולא ננוח עד שנתקן את זה, נשנה את המצב ונכתוב עוד פרק, כדברי המגילה - 'במערכה הגדולה על הגשמת שאיפת הדורות לגאולת ישראל'".
הנשיא הרצוג פנה לרמטכ"ל אביב כוכבי, שנכח בטקס, בעקבות הגיבוי שהעניק לקציני גבעתי לאחר ששלחו את אחד הלוחמים מהתקרית שאירעה בחברון בסוף השבוע לכלא הצבאי. "דומה שאין מונח, שאין מושג ושאין תפיסה שמזוהה עם דוד בן גוריון באופן כל כך מובהק כמו 'הממלכתיות'", אמר הרצוג. "הממלכתיות שהפכה לעיתים לשם נרדף להנהגתו של דוד בן גוריון, ושמזה עשורים רבים נחקרה, נלמדה והוטמעה עוד ועוד, כולל בצה"ל, בין היתר גם בהובלתך - הרמטכ"ל רב אלוף אביב כוכבי. צה"ל הוא צבא ממלכתי. צה"ל ימשיך להיות צבא ממלכתי עם שדרת פיקוד ערכית, מקצועית וממלכתית".
"דיונים בנושא מוסר וטוהר הנשק הם דבר חשוב, ביקורת היא דבר לגיטימי ולפעמים גם נחוץ, אבל אני מבקש להבהיר: אסור לנו בשום אופן לפגוע בממלכתיות של צה"ל", המשיך הרצוג. "אסור לגרור את צה"ל לשדה הפוליטי, ובוודאי שאסור להפוך אותו לכלי ניגוח פוליטי. יש לנו צה"ל אחד, שפועל בשם כולנו ולמען כולנו. וכמו שהוא שומר עלינו, גם אנחנו צריכים לשמור עליו".
4 צפייה בגלריה
"שמאלנים אני אשבור לכם את הצורה" - תיעוד: חייל צה''ל תוקף את העיתונאי אלי ביתאן
"שמאלנים אני אשבור לכם את הצורה" - תיעוד: חייל צה''ל תוקף את העיתונאי אלי ביתאן
"אסוף להפוך את צה"ל לשדה פוליטי". כוכבי והחייל שהכה פעיל שמאל בחברון
(צילום: שאול גולן, מתוך טוויטר)
הרצוג הוסיף: "בן גוריון לא רק כתב ודיבר על ממלכתיות אלא נקט גם בפעולות, לעיתים קשות וכואבות, למען אותה ממלכתיות. החלטות קשות, שאפשר לחלוק עליהן גם היום, אבל עצם קבלתן הייתה ברוח הממלכתיות. הן לא נועדו לשרת מגזר כזה או אחר והן לא נועדו לממש אידאולוגיה פוליטית צרה, אלא להבטיח את יסודותיה הבסיסיים ביותר המלכדים ביותר, המשותפים של המדינה, כבר בצעדיה הראשונים. יהי זכרם של דוד בן גוריון ורעייתו פולה, ברוך ונצור בלב האומה לדור דור".
הרמטכ"ל כוכבי שוחח הלילה עם מח"ט גבעתי אלוף-משנה אליעד מואטי ועם מג"ד צבר סגן-אלוף אבירן אלפסי, ששלחו לכלא, כל אחד בתורו, את הלוחם שאיים "לשבור את הצורה" של פעילי שמאל. לאחר השיחה גיבה כאמור הרמטכ"ל את השניים ותקף את חברי הכנסת: "לא נאפשר לאף פוליטיקאי, לא מימין ולא משמאל, להתערב בהחלטות פיקודיות ולנצל את הצבא לקדם אג'נדה פוליטית".
כוכבי התייחס לתגובות במערכת הפוליטית על התקרית - בהם של חברי כנסת שמיועדים להתמנות בקרוב לשרים - והבהיר: "התערבות פוליטית בצה"ל פוגעת ישירות ביכולת של הצבא לבצע את משימותיו, ובלגיטימציה שלו. הכפשות מפקדים על רקע פוליטי היא מדרון חלקלק שאסור לנו כחברה להידרדר בו. החיילים, המפקדים וגם בני משפחותיהם הם בעלי זכויות רבות, והם צריכים להישאר מחוץ לכל שיח פוליטי".