פחות משבוע לאחר שחזר בו מההחלטה להעניק את פרס ישראל רק בקטגוריית גבורה אזרחית, שר החינוך יואב קיש שוקל לקיים את הטקס בשדרות - במקום בבירה ירושלים.
2 צפייה בגלריה
חוזרים ללימודים בשדרות
חוזרים ללימודים בשדרות
ראש עיריית שדרות והשר קיש
(צילום: תומר שונם הלוי)
"טקס פרסי ישראל ייערך השנה בסימן תקומה, גבורה אזרחית וערבות הדדית", נמסר ממשרד החינוך. "במסגרת זו, נבחנים מספר מתווים לקיומו במטרה להביא לידי ביטוי את אופיו הייחודי בצורה הראויה ביותר. כל מתווה שייבחר יהיה מתואם ומאושר עם כל הגורמים הרלוונטיים".
מדי שנה נערך הטקס במוצאי יום העצמאות בירושלים, ובמעמד ראשי המדינה: הנשיא, ראש הממשלה, יו"ר הכנסת, נשיא בית המשפט העליון, ראש עיריית ירושלים ושר החינוך, שהוא הממונה מטעם הממשלה על נושא הפרס. השנה, כאמור, הודיע השר קיש כי בכוונתו להעניק את הפרס רק בקטגוריית גבורה אזרחית וערבות הדדית - אך חזר בו אחרי שהבין שהיועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה לא תייצג את עמדתו בבג"ץ.
אז מסר השר כי החליט לחלק את פרסי ישראל כרגיל, כדי "לא לייצר ריב ומדון מיותר כאשר התוצאה בהיבט המשפטי ברורה וידועה מראש". הוא הוסיף כי "מטבע הדברים, הטקס השנה ייערך במתכונת שונה, כאשר עיקר המשקל יינתן לאירועי מלחמת חרבות ברזל. כפי שהבהרתי זאת מכבר, כלל הזוכים שיומלצו על ידי הוועדות בקטגוריות השונות יקבלו את הפרסים, אולם במקום שיוענקו כפי שהוצע בשנה הבאה לאחר המלחמה, הם יוענקו בשנה זו".
2 צפייה בגלריה
נשיא המדינה עם זוכת פרס ישראל בתחום חקר החינוך, פרופסור זמירה מברך
נשיא המדינה עם זוכת פרס ישראל בתחום חקר החינוך, פרופסור זמירה מברך
קיש בטקס פרס ישראל ביום העצמאות ה-75. ארכיון
(צילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ)
בסוף החודש שעבר דווח כי מייסד מלאנוקס, איל וולדמן, נבחר לקבל את פרס ישראל בתחום היזמות - וקיש, שלא אהב את ההחלטה, הפעיל לחצים כדי לבטלה. כשלא הצליח, החליט לבטל את כל פרסי ישראל - ואמר כי השנה, בעקבות המלחמה, יחולק הפרס רק בקטגוריות של גבורה אזרחית וערבות הדדית. לפי התקנון, ועדות הפרס מתכנסות ובוחרות מועמד, ולאחר מכן הן מעבירות אותו לאישורו של שר החינוך - שמכריז על הזוכה. ל-ynet נודע כי לפחות חלק מהוועדות בחרו השנה את הזוכה.
וולדמן, יזם הייטק שתרם רבות לפיתוח הענף בישראל, היה לאורך השנה פעיל בולט במחאה נגד הממשלה. ב-7 באוקטובר הוא שכל את בתו דניאל (24) במסיבה ברעים, וגם בן זוגה נעם שי (26) נרצח. ב-13 באוקטובר, ימים ספורים אחרי הטרגדיה שפקדה אותו, כתב וולדמן ברשתות החברתיות ש"כל יום שבו נתניהו יושב בכיסאו כראש הממשלה יגרום סבל לכל הצדדים".
ההחלטה של קיש עוררה סערה רבה, ולפני כחודש התייחס וולדמן עצמו לנושא בדיון בוועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת, וכינה את ההחלטה "דבר בזוי מאין כמותו". "זו ארצי מולדתי, שלמענה נלחמתי ואדמתה ספוגה בדמה של בתי האהובה דניאל ובן זוגה האהוב נעם שי, שהיה לי כבן", אמר וולדמן בדמעות בדיון.