העיתון הצרפתי "לה פיגארו" דיווח היום (ראשון) שחבר הכנסת לשעבר מטעם בל"ד, עזמי בשארה, שימש "דמות מפתח" בניסוח מתווה עסקת החטופים שהוצג בפריז. גורם קטארי אמר לעיתון כי בשארה, שנמלט מישראל לדוחא ב-2007 לאחר שנחשד בריגול עבור חיזבאללה, "השפיע מאוד על ניסוח המסמך".
הדברים נכתבו בכתבת פרופיל ארוכה בעיתון הצרפתי על יחיא סינוואר, ונכתב בהם בין השאר כי בשארה משמש יועץ בכיר לאמיר קטאר, תמים בן אחמד אל-ת'אני.
2 צפייה בגלריה
מקורב לבכירי קטאר, "דמות מפתח" בניסוח מתווה פריז. בשארה
מקורב לבכירי קטאר, "דמות מפתח" בניסוח מתווה פריז. בשארה
מקורב לבכירי קטאר, "דמות מפתח" בניסוח מתווה פריז. בשארה
חבר הכנסת לשעבר הפך כבר לפני שנים לאחד הדיפלומטים המובילים בקטאר, בתקופה שבה ניסתה המדינה להתמודד עם המשבר שפרץ בעקבות החרם של שכנותיה. מאז נמלט מהארץ, המציא את עצמו מחדש בדוחא. הוא הפך למקורב למקבלי ההחלטות במדינה ולדמות תקשורתית מוכרת, עם יותר ממיליון עוקבים ברשת החברתית X.
למרות אופטימיות זהירה בבית הלבן ובקרב המתווכות, בלשכת ראש הממשלה אמרו בימים האחרונים שתשובת חמאס למתווה פריז - שלפי הדיווח בשארה היה מעורב מאוד בניסוחו - כוללת "דרישות מופרכות". קבינט המלחמה מתכנס היום ודן ב"מרחב התמרון" שיינתן לראש המוסד דוד (דדי) ברנע, שיעמוד בראש הצוות שיגיע לשיחות בקטאר. לאחר מכן, הנושא יובא לדיון גם בקבינט המדיני-ביטחוני המורחב.
לפי מפתח השחרור שהעביר חמאס למתווכות בחמישי האחרון, על כל חיילת שתשתחרר מהשבי ישוחררו 50 אסירים, מתוכם 30 שנחשבים ל"כבדים". כלומר, בארגון הטרור דורשים לשחרר 250 אסירים תמורתן, מתוכם 150 "כבדים" - שחמאס ינקוב בשמם. מתוך 150 האסירים, על 100 נגזרו מאסרי עולם ועל ה-50 הנותרים הוטלו עונשי מאסר ממושכים. בסך הכול מבקש חמאס לשחרר כ-800 מחבלים תמורת 40 חטופים ישראלים חיים - חמש חיילות, שבע נשים, 15 גברים מבוגרים ועוד 13 צעירים פצועים וחולים.
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס את הקבינט המדיני ביטחוני בקריה בתל אביב
ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס את הקבינט המדיני ביטחוני בקריה בתל אביב
הקבינט מתכנס, בשישי האחרון
(צילום: קובי גדעון /לע"מ )
בסך הכול נמצאים בשבי בעזה 134 ישראלים, שלפחות 34 מהם אינם בחיים. כחלק מההסכם, חמאס דורש חזרה מלאה של התושבים לצפון הרצועה וכן נסיגה של כוחות צה"ל מהמסדרון שחוצה את הרצועה. הפסקת האש תימשך שישה שבועות, ובמהלכה יתקיים משא ומתן על השלב השני של העסקה, שבו, לפי תשובת הארגון, חמאס מתעקש על הפסקת אש קבועה תמורת שחרור החיילים והצעירים.
לאחר עסקת פריז הראשונה, בסוף ינואר, דווח כי במסגרת העסקה תהיה בשלב הראשון הפסקת לחימה למשך 45 ימים. גם לפי "פריז 2" וגם הפעם מדובר על הפסקת אש למשך שישה שבועות, למעשה אותו מספר ימים. אחרי פסגת "פריז 2" אמר גורם כי חמאס אמנם ויתר על הדרישה לנסיגה מוחלטת של צה"ל מהרצועה, אך עומד על נסיגה ממרכזי הערים, על מנת לאפשר לעקורים לשוב לבתיהם.
המוקשים המרכזיים כעת הם מספר האסירים שחמאס דורש לשחרר – 800 תמורת 40 חטופים – ובפרט מספר האסירים ה"כבדים", ודרישתו לקבוע מי אלו יהיו. חמאס מתעקש גם לאפשר לכל אסיר לחזור לביתו, ואילו ישראל מתנגדת ועומדת על כך שהרוצחים והאסירים ה"כבדים" שישוחררו יוגלו לחו"ל. בנוסף, ישראל אמנם הביעה נכונות להחזרת נשים וילדים לצפון הרצועה, אבל מתנגדת להחזרת כלל האוכלוסייה, ללא מגבלות - כפי שחמאס דורש. ישראל גם מתנגדת בתוקף לנסיגה מלאה של כוחות צה"ל מהרצועה.