2 צפייה בגלריה
נתניהו וא-סיסי
נתניהו וא-סיסי
נתניהו וא-סיסי
(צילום: EPA, AP)
נשיא מצרים עבד אל-פתח א-סיסי שוחח הבוקר (שלישי) עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בעקבות פיגוע הירי בגבול בין המדינות בשבת שבו נהרגו שלושה לוחמי צה"ל. השניים הדגישו בשיחתם את חשיבות התיאום בין הצדדים בהתייחס לחקירת התקרית. לפי דיווח במצרים, נתניהו היה זה שהתקשר לא-סיסי.
מלשכת ראש הממשלה נתניהו נמסר כי "נשיא מצרים א-סיסי הביע תנחומים עמוקים על התקרית בגבול מצרים. ראש הממשלה נתניהו הודה לנשיא מצרים על כך ועל מחויבותו לחקירה ממצה ומשותפת של התקרית. שני המנהיגים הביעו את מחויבותם להמשך חיזוק השלום ושיתוף הפעולה הביטחוני, שהוא ערך חיוני לשתי המדינות".
בלשכת נשיא מצרים אמרו: "א-סיסי קיבל היום שיחת טלפון מראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו. בשיחה דנו השניים באירוע הירי שהיה בגבול ביום שבת, אשר הביא למותם של אנשי ביטחון לשמירת הגבול. א-סיסי ונתניהו הדגישו את החשיבות בתיאום הביטחוני באופן מלא כדי לחקור את נסיבות האירוע. שני הצדדים מתחייבים להמשיך לעבוד בשיתוף פעולה ותיאום במסגרת היחסים בין שתי המדינות, תוף שאיפה להגיע לשלום כולל ושמירה על היציבות האזור".
2 צפייה בגלריה
הלוחמים שנפלו בפיגוע: סמל ליה בן נון, סמ"ר אורי יצחק אילוז, סמ"ר אוהד דהן
הלוחמים שנפלו בפיגוע: סמל ליה בן נון, סמ"ר אורי יצחק אילוז, סמ"ר אוהד דהן
הלוחמים שנפלו בפיגוע: סמל ליה בן נון, סמ"ר אורי יצחק אילוז, סמ"ר אוהד דהן
(צילום: דובר צה"ל)
ישראל השיבה אתמול למצרים את גופתו של המחבל, כחלק מהחקירה המשותפת לשתי המדינות – אף שבאופן רשמי בקהיר עדיין לא הכירו באופן רשמי בעובדה שמדובר בפיגוע ירי. שר הביטחון יואב גלנט שוחח בשבת בערב עם שר ההגנה המצרי מוחמד אחמד זכי. בלשכת גלנט הדגישו כי מדובר באירוע חמור, אולם בצבא המצרי טענו מנגד כי שר ההגנה הביע בפני גלנט תנחומים "על ההרוגים בשני הצדדים".
ראש הממשלה נתניהו התייחס בפתח ישיבת הממשלה ביום ראשון בבוקר לפיגוע ואמר: "התקרית בגבול מצרים היא חמורה והיא חריגה והיא תיבדק עד תום. ישראל העבירה מסר ברור לממשלת מצרים, אנחנו מצפים שהחקירה המשותפת תהיה ממצה ויסודית, וזה חלק משיתוף הפעולה הביטחוני החשוב בינינו".

בפיגוע נהרגו סמל ליה בן נון (19) מראשון לציון, סמל-ראשון אורי יצחק אילוז (20) מצפת וסמל-ראשון אוהד דהן (20) מאופקים. בן נון ויצחק אילוז, לוחמי חי"ר גבולות בגדוד ברדלס, יצרו קשר בפעם האחרונה בשעה 04:15, ובשעה 09:00 - כמעט חמש שעות לאחר מכן - אותרו גופותיהם אחרי שנורו למוות על-ידי השוטר המצרי מוחמד סלאח.
מתחקיר האירוע עולה כי ב-02:30 בלילה בוצע סיכול הברחה מוצלח של סמים. המחבל לא נכנס דרך פרצה בגדר וגם לא טיפס עליה, אלא נכנס דרך מעבר חירום שנועד למעבר של כוחות לצד המצרי של הגבול במקרה הצורך. בן נון ואילוז לא הספיקו להגיב למחבל. בהמשך, במהלך הסריקות אחר המחבל וחילופי האש מולו, נהרג לוחם גדוד קרקל דהן. בישראל מעריכים כי המחבל פעל לבד ולא היה קשור לארגון טרור. רחפן זיהה אותו בעומק של קילומטר וחצי בשטח ישראל.

שורת המחדלים בתקרית הקשה זועקת לשמיים ומלמדת על רמת תפקוד נמוכה של הכוחות ועל שליטה רופפת מאוד של דרגי הפיקוד. מנגד, מהרגע שהמח"ט ומפקד האוגדה דווחו על אירוע החדירה, הם חתרו למגע לחיסול המחבל. לצה"ל הייתה עליונות משמעותית בכוח, באמצעי תצפית באור יום ובכוחות סיוע, ולכן זו היתקלות שהיה צריך לנהל לאט ובזהירות, ולסיים אותה בחיסול המחבל ללא נפגעים לכוחותינו.
בצה"ל בודקים מדוע החדירה לא זוהתה על ידי האיסוף, למה לא נעשתה בדיקת קשר כל שעה מול הלוחמים, האם חיל האוויר יכול וצריך היה להגיע לפני כן והאם החלטת מפקד האוגדה להסתער לפני הגעת הסיוע האווירי, כדי למנוע פגיעה באזרחים, הייתה נכונה, או שצריך היה להמתין ולבודד את המחבל עד ההגעה של מסוקי הקרב.
בהתייחס לפרסום ב-ynet ו"ידיעות אחרונות" שלפיו מסוקי הקרב של חיל האוויר, שהיו מקורקעים בשל תקלה, התעכבו בהגעתם לאזור המרדף אחר המחבל המצרי, אמרו בצה"ל כי הם התארגנו "במהירות רבה". בצבא הסבירו כי החלטת הכוח הרגלי בפיקודם של מפקד האוגדה תת-אלוף איציק כהן והמח"ט אלוף-משנה עידו סעד לחתור למגע עם המחבל התקבלה כדי "למנוע סכנה נוספת לחיילים ולמטיילים באזור".
בצבא אמרו כי מסוקי הקרב, שהיו מקורקעים, התארגנו "במהירות רבה, תוך קיצור זמן הכוננות המוגדר - כדי לסייע במאמץ לאיתור וסיכול המחבל". תא"ל כהן הקפיץ סיוע של חיל האוויר, אבל למסוקי הקרב לקח זמן להגיע, והוא החליט להתקדם ולסגור מעגל על המחבל בלעדיהם. בינתיים, בזמן הזה, המחבל הצליח להרוג את סמ"ר דהן. לבסוף, המח"ט הסתער עם כמה קצינים ולוחמים מגדוד ברדלס, עד שהמחבל חוסל.



שלושת הלוחמים שנפלו בפיגוע הובאו למנוחות ביום ראשון. בהלוויית סמל ליה בן נון בבית העלמין הצבאי בראשון לציון, ליטפו ההורים דודו ומיכל והאחות אופיר את דגל ישראל שעטף את ארונה. מפקד גדוד ברדלס תת-אלוף עמית ימין סיפר בהספד כי בן נון הייתה בולטת בעשייתה למחלקה כבר בתקופת ההכשרה: "היית עוגן, תמיד מוכנה לעזור ולתרום, תמיד עם חיוך על הפנים וחדוות עשייה. דמותך התאפיינה בנתינה אינסופית שבערה בך. הייתה דוגמה לדמות הלוחמת לכלל הגדוד".
את ארונו של סמל-ראשון אוהד דהן ליוו לחלקת הקבר בבית העלמין הצבאי באופקים לוחמי ולוחמות חטיבת פארן. משפחתו התפרקה מעל הקבר וקריאות שבר נשמעו. מפקד חטיבת פארן אלוף-משנה עידו סעד סיפר בהספד כי אוהד היה "דוגמה ומופת לכל לוחם ולוחמת בחטיבה". הוא הוסיף: "תמיד עם חיוך על הפנים. היית רתום לכל משימה, חותר למגע, מצטיין בעשייתך, ובכך הובלת את האנשים סביבך לפעול בדרכך. לאורך כל שירותך גילית אומץ ותעוזה, מסירות ומחויבות".
סמל-ראשון אורי יצחק אילוז הובא למנוחות בבית העלמין הצבאי בצפת. האב שי והאח נועם קראו קדיש בקול שבור. סגן מפקד חטיבת פארן סגן-אלוף אביעד גדסי ספד: "היית מפקד אהוד ואהוב. דוגמה לפיקוד הבא מהלב ועם דרך ארץ. נפלת חלל בעת פעילות מבצעית בעת הגנה על גבולה הדרומי של מדינת ישראל".