שר הביטחון יואב גלנט קיים היום (רביעי) הערכת מצב יחד עם מפקד אוגדת עזה תא"ל אבי רוזנפלד וקציני המטה באוגדה. במהלך הערכת המצב הוצגה לשר פעילות כוחות האוגדה, היערכותם להמשך הלחימה וכן ממצאים ראשוניים מאסון קריסת המבנים בעזה, שבו נהרגו 21 לוחמי מילואים. בשיחה עם הלוחמים גלנט הצהיר כי "רוב רובם" של בכירי החמאס בעזה מעוניינים בעסקת חטופים, בעוד שההתנגדות הקיצונית לכך מגיעה דווקא ממנהיגי ארגון הטרור בחו"ל ש"יושבים במלונות פאר, בניגוד לאלה שסובלים בעזה מתחת לשרשראות הטנקים שלכם".
הכותרת
אזור חיץ או רצועת ביטחון?
25:10
גלנט שוחח עם חיילי מילואים מגדוד 969 של החטיבה הצפונית ומיחידת השריון החדשה ״עוף החול״, שציינו בפני השר כי הם נכונים להמשיך בשירות מילואים ככל שיידרש עד להשגת מטרות המלחמה. הוא הדגיש כי "חמאס נמצא במצוקה גדולה, אין לו מספיק תחמושת, אנשים, אין עתודות, הוא לא יכול לתחקר, לטפל בפצועים שלו, לשלוט - כל הדברים האלה בבעיה גדולה. הוא בנוי רק על דבר אחד - שהוא יפגע בכמה שיותר חיילים וישבור את הנחישות של הציבור. אתם צריכים גם להגדיל את הפגיעות בו, גם להקטין את הנפגעים שלנו וגם להסביר שאנחנו נמשיך כמה שצריך. בקצה אנחנו נבצע את המשימה הזאת. נפרק את החמאס ונחזיר את החטופים״.
גלנט אמר ללוחמים: ״אני לא צריך להגיד לאף אחד מכם מה זה אומר לאבד חבר בשדה הקרב, וקבוצה כזאת - אנשים איכותיים, מכל קצוות הארץ. מדובר בקרב של נחישות לאומית, זה לא רק מי מנצח באותה נקודה, אלא הרצון המשותף. אנחנו נבחנים פה גם ביכולת הצבאית ובעוצמה הביטחונית, אבל לא פחות מזה - בעוצמה המוסרית של מדינת ישראל.
"כשאני אומר עוצמה מוסרית, אני מתכוון להגיד, איזה זכות יש לך לעצור כשיש 136 חטופים בעזה, ואתה יודע שכאשר אתה ממשיך את הפעולה, אתה מגיע למצב שהלחץ על החמאס יביא אותו בקצה לעשות משהו, כמו שכבר קרה, ואנחנו רואים את הסימנים האלה הולכים ונמשכים, הולכים ומתגלים״.
2 צפייה בגלריה
יואב גלנט עם הלוחמים בהערכת מצב סמוך לגבול רצועת עזה ביום ה-110 למלחמה
יואב גלנט עם הלוחמים בהערכת מצב סמוך לגבול רצועת עזה ביום ה-110 למלחמה
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
2 צפייה בגלריה
איסמעיל הנייה עם שר החוץ של איראן חוסיין אמיר עבדאללהיאן ב דוחא קטאר
איסמעיל הנייה עם שר החוץ של איראן חוסיין אמיר עבדאללהיאן ב דוחא קטאר
הנייה, בכירי חמאס ושר החוץ האיראני בדוחא, קטאר. מי תוקע?
(צילום: West Asia News Agency/Handout via REUTERS)
בהמשך דבריו טען השר גלנט כי רוב בכירי חמאס המתחבאים במנהרות התת-קרקעיות בעזה "רוצים לעצור" את המלחמה. "אני שומע גם עכשיו התחלה של כל מיני הודעות בשם כל מיני גורמים של חמאס שמתחילים לדבר על עסקאות, כתוצאה מהמגעים שלהם במצרים וקטאר וכן הלאה. האנשים הכי קיצוניים של החמאס במו"מ הם אלה שנמצאים הכי רחוק מהרצועה - אלה שטסים במטוסי פאר, יושבים במלונות פאר. אלה שסובלים בעזה וכל הזמן מתחת לשרשראות של הטנקים שלכם הם לא כאלה גיבורים. אני שומע מה הם אומרים, רוב רובם רוצים לעצור״.
גלנט הצהיר כי ״כל אלה שפוגשים חיילים של צה״ל מבינים שמה שקרה בבית חאנון, בשאטי, בבית לאהיה, בג׳באלייה ובשג׳אעייה יקרה גם ברפיח, והם לא יעצרו אותנו. אין חיזבאללה ואין איראנים, הם לא יפרידו בינינו לבין ארה״ב, והם גם לא יפרקו את הציבוריות הישראלית ויפצלו את העם המאוחד סביב הרצון לנצח במלחמה. מה שנשאר - האם צה״ל יחליט לבצע או לא יחליט לבצע. כשהוא יחליט, גורלם יהיה כגורל האחרים".